Sense of self-efficacy and occupational demands in elementary school students

Authors

  • CLARA LIZETH PARADA MORA Universidad libre
  • MARISOL URREA SILVA Universidad libre
  • DIANA ANDREA SANCHEZ GARCIA Universidad libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/1794-5232/cultrua.2023v20n1.10784

Keywords:

Time, sequencing, routines, self-efficacy

Abstract

Objective

To determine the sense of self-efficacy and its influence on occupational demands (sequencing and time) in elementary school students.

Methodology

Through a quantitative approach with a descriptive correlational scope, interviewing 30 students from a private institution in the municipality of Pamplona, between the ages of 5 and 11 years old.

Results

In order to respond to the relationship between sense of self-efficacy and occupational demands, a sociodemographic card and the COSA occupational self-evaluation instrument for children were applied, allowing to obtain specific characteristics and data regarding the self-efficacy and routines of the schoolchildren. According to this research, a considerable percentage of the students present difficulties in maintaining attention and concentration, in participation and social skills, lack of motivation, lack of interest, tiredness, exhaustion, drowsiness, stress, lack of balance and self-control, disorganization of routines that have repercussions in the execution of daily life activities, participation in occupations, in academic performance and performance.

Conclusions

Thirty students were characterized through the application of the sociodemographic card, identifying social, economic and cultural characteristics, finding in the users the destructuring of habits and routines, thus interfering in their leisure and free time. It was possible to determine the low level of motivation presented by the great majority of the population in the execution of daily life and academic activities.

Downloads

References

American Occupational Therapys Asociation. Marco de Trabajo para la Práctica de Terapia Ocupacional: Dominio y Proceso. 2020.

Albert B. Autoeficacia: Cómo afrontamos los cambios de la sociedad actual. Desciée de Brouver; 1995.

De educación y formación profesional M. Informe PISA 2018 [Internet]. Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. 2018 [citado el 11 de invierno de 2022]. Disponible en: https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/ documentos/5943_d_InformePISA2018-Espana1.pdf

De las Heras de Pablo CG. Modelo de ocupación humana. editorial síntesis; 2015.

De Ocupación Humana M. autoevaluación ocupacional del niño (COSA) [Internet]. Terapia Ocupacional USAL. 2017 [citado el 11 de invierno de 2022]. Disponible en: https://terapiaocupacionalsalamanca.blogspot.com/2017/06/autoevaluacion- ocupacional-del-nino-cosa.html

Equipo Editorial, Etece. Técnicas de investigación [Internet]. Concepto. 2022 [citado el 11 de 2022]. Disponible en: https://concepto.de/tecnicas-de-investigacion/

Estadísticas de Deserción - Sistemas información [Internet]. Gov.co. [citado el 24 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/ sistemasdeinformacion/1735/w3-article-357549.html?_noredirect=1

Glinys Janeth Guardias Arrieta, Magda Milena Contreras Jáuregui, Rafael Arturo Orozco Medina, editor. Relación ocupacional del desempeño escolar y videojuegos en estudiantes de 8 a 10 años de edad. Vol. 10. Revista virtual ciencia y salud; 2018.

Hernández Sampieri. Metodología de la investigación. Colina Mcgraw; 2014.

Kielhofner G. Modelo de Ocupación Humana Teoría y Aplicación. Editorial Médica Panamericana; 2002.

Maldonado Gelder M. LRZM. : Autoconcepto, autoeficacia y percepción de calidad de vida en niños y niñas con y sin déficit de procesamiento sensorial. Revista virtual ciencia y salud. 2020; 20:1–12.

12. Ministerio de educación nacional. Preescolar, básica y media [Internet]. Ministerio de educación nacional. 2021 [citado el 11 de invierno de 2022]. Disponible en: https:// www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/

13. Morales OB. Comité de ética en investigación [Internet]. Sitio Web del Comité de ética en investigación. [Citado el 24 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www. incmnsz.mx/opencms/contenido/investigacion/comiteEtica/helsinki.html

Downloads

Published

2023-10-09

How to Cite

PARADA MORA, C. L. ., URREA SILVA, M. ., & SANCHEZ GARCIA, D. A. . (2023). Sense of self-efficacy and occupational demands in elementary school students. Cultura, 20(1), 75-93. https://doi.org/10.18041/1794-5232/cultrua.2023v20n1.10784