The relationship investigation, education and innovation

Authors

  • Julián Osorio V. Universidad Libre

Keywords:

educability, pedagogical research, teaching innovation, didactical innovation

Abstract

This reflection is about the correlation among investigation, education and innovation. The correlation of teaching, research and social projection is seen as an approach for the comprehension of the issue related to the mediation of education in the scientific or integral formation; in relation with processes of investigation and social innovation. This study led us to realize that this reciprocity is achieved if it is considered the need for recognizing the different elements that intervene in a pedagogical practice of the teaching-learning of the scientific knowledge, oriented towards the formation of integral professionals. It is about an approach to the problem of educability that demands teachers and administrators to know and acknowledge the interests and problems of the professionals in formation; and those of the society where he/she will perform as a professional, applying the knowledge of his/her disciplinary and humanistic formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Gobernación de Risaralda, Municipio de Pereira, Universidad Libre Seccional Pereira y otros. Plan Departamental de Ciencia, Tecnología e Innovación de Risaralda 2010- 2014. UTP;2010

2. Universidad Libre de Colombia. Acuerdo 01 de diciembre 14 de 2005, por el cual se adopta y aprueba el Plan Integral de Desarrollo Institucional (PIDI) 2005-2014 Universidad Libre. Bogotá; 2005

3. Colombia, Congreso de la República. Proyecto de reforma de la Ley 30 de 1992, por el cual se organiza el sistema nacional de educación superior y se regula la prestación del servicio público de la educación superior. El Congreso. Bogotá; 2010

4. Serna J. La filosofía nace dos veces. Barcelona: Editorial Antrhopos; 2.005

5. Universidad Libre de Colombia. Acuerdo 010 de diciembre 11 de 2002, por el cual se adopta el Proyecto Educativo Institucional. Bogotá;2002

6 . C o l omb i a , A s amb l e a N a c i o n a l Constituyente. Constitución Política de Colombia. La Asamblea. Bogotá;1991

7. Maldonado, CE. Hacia una fundamentación de los derechos humanos. Bogotá: Editorial Siglo XXI; 2009

8. Colombia, Congreso de la República. Ley 1286 de 2.009 o Ley de Ciencia, Tecnología e Innovación. Congreso de la República;2009

9. Programa de la Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Nuevo Indicador de Desarrollo Humano. Versión 2.010. [Internet] Di sponible en: www.beta.undp.org/ undp/es/home.html. Consultado 13 de junio de 2011

10. Marx, Karl. La ideología alemana. México:FCE;1980

11. Colombia, Consejo Nacional de Política Económica y Social. Documento Conpes 3582 de 2.009. Política nacional de ciencia, tecnología e innovación. Bogotá;2009

12. Habermas, Jürgen. Facticidad y Validez. Madrid: Editorial Trotta;2005

13. Alexy R. Teoría de la argumentación jurídica. Madrid: Editorial Trotta. 2008

Downloads

Published

2011-06-01

How to Cite

Osorio V., J. (2011). The relationship investigation, education and innovation. Cultura, 8(1), 60-70. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3788