Communication

master key to apply humanistic and altruistic values in childcare

Authors

  • Karina Gallardo S. Universidad Mariana de Pasto
  • Gloria Maya P Universidad Mariana de Pasto
  • Martha Lucia Vásquez Universidad del Valle

Keywords:

human care, pediatrics nursing, qualitative research

Abstract

Objective: To describe the application of some factors like inculcating faith-hope, the development of an aidconfidence relationship, and acceptance of the expression of positive and negative feelings in the care offered by nursing professionals to hospitalized children. Methodology: The phenomenology was used because it helps people relate their experiences as they are lived. In-depth interviews were used to gather information. Six nursing professionals in charge of hospitalization services were interviewed until obtaining the saturation of information. Findings: Three themes were identified: Faith and hope as syncretism in child recovery; sensing the deficiencies of others: a way of fomenting aid and confidence, and, finally, attitude as a bridge to facilitate the expression of positive and negative feelings. Communication was the dynamic axis in the themes, given that it helped nursing professionals get to know the phenomenological conception of their world allowing them to understand their behavior and emotional reactions. Conclusion: The participants recognize how affection, dialogue with simple language and the capacity to listen, among others, helps them in the execution of care while contributing to health recovery of hospitalized children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.Watson J, Watson´s theory of transpersonal caring. En: P.H. Walker & B. Neuman (Eds). Blueprint for use of nursing models: Education, research, practice & administration (pp 141- 184) New York: NLN Press. 1996

2.Sánchez Herrera, B. Comparación entre el bienestar espiritual de pacientes del Programa de Enfermería Cardiovascular y el de personas aparentemente sanas. Avances en Enfermería. [Revista on-line], 2008 junio. [acceso 9 de enero de 2009]; 26(1): 65-74. Disponible en: www.enfermeria.unal.edu.co/revista/articulos / xxvi1_7.pdf

3.Marriner Tomey, A. Modelos y Teorías en Enfermería. 6ª ed. Madrid: Elsevier. 2007. p. 145-156 y 94

4.Watson, J. Nursing: Human science and human care. Connecticut: Appleton-Century- Crofts. New York: National League for Nursing. 1985

5. Watson, J. Nursing. The philosophy and science of caring. Boston: Little, Brown and Company. Boulder, CO: Colorado Associated University Press. 1979

6. Castillo Espitia, E. La fenomenología interpretativa como alternativa apropiada para estudiar los fenómenos humanos. En: Colombia Investigación y Educación en Enfermería. Universidad de Antioquia. 18(1). p. 27-35, 2000

7. Castillo E, Vásquez M. El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colombia Médica Vol. 34 Nº 3. [Libro en Internet]. Cali: Corporación Editora Médica del Valle; 2003 [acceso 22 de mayo de 2009]. Disponible en: http://colombiamédica.univalle.edu.co/Vol. 34 No 3/rigor.pdf

8. Enfermería Global. Revista electrónica cuatrimestral de enfermería. Comunicación No Verbal: Su Importancia En Los Cuidados De Enfermería. [Revista en Internet]. 2008 febrero. [acceso noviembre de 2010], Vol. (12): Disponible en: revistas.um.es/eglobal/ ar ticle/viewFile/912/ 90. Consultado noviembre 2010

9. Da Silva, M J. Evaluación de la aplicabilidad de la teoría de Watson en un estudio empírico. Artículos científicos. Enfermería Integral. [Revista on-line], 2007 [acceso 9 de enero de 2009]; 18. Disponible en: www.enfervalencia. org/ei/78/articulos-cientificos/4.pdf

10. Cibal Luis, Arce M. La relación enfermera Paciente. [Libro en Internet]. s.l.: Editado por la Universidad de Alicante; 2008. [acceso noviembre de 2010]. Disponible en: perso. wanadoo.es/.../trabaj_coment_libr_ relac.htm

11. El cáncer infantil más que una estadística es una realidad. [Libro en Internet]. 2003. [acceso f e b r e ro d e 2 0 1 1 ] . Di s p o n i b l e e n : udea.edu.co/dspace/bitstream/10495/39/3/0 3_Contenido.pdf

12. Rivera Álvarez L, Triana A. Cuidado humanizado de Enfermería: visibilizando la teoría y la Investigación en la práctica, en laclínica del Country. Bogotá: s.n.; s.f

13. Carmen V, Virtudes R, Sacrario A. Un Acercamiento a la Filosofía y Ciencia del Cuidado Humano de Jean Watson. Cuidar y Educar. Revista Científica. Momentos de Caring. [Revista en Internet]. 2006. [acceso noviembre de 2010]; Disponible en: http://www.google.com.co/

14. Parra F. M., Oviedo, S., y et al. El cuidado Humano de Madres y Padres Durante la Hospitalización del Recién Nacido. [Libro en Internet]. España: Biblioteca las casas; 2009 [consultado noviembre de 2010]. Disponible en: http://www.index-.com/lascasas/ documentos/1c0408.php

15. Campos H., A. UVM-Querétaro. Enfoque interdisciplinario. Importancia de las relaciones interpersonales en los cuidados de enfermería. Dirección Institucional de Investigación e Innovación Tecnológica, Rectoría Institucional. [Libro en Internet]. México: Episteme No. 8-9. Año 2, Octubre – diciembre de 2006; [consultado febrero de 2011]. Disponible en: www.uvmnet.edu/ investigacion/.../ a_relaciones.asp

Downloads

Published

2011-06-01

How to Cite

Communication: master key to apply humanistic and altruistic values in childcare. (2011). Cultura, 8(1), 05-16. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3787