Occupational stress in teachers of the engineering faculty at the libre university of pereira

Authors

  • Luis Fernando Cardona M. Universidad Libre

Keywords:

job stress, burnout, psychometrics, occupational health

Abstract

Objective: To determine the categories of a stress-inducing labor, susceptible to prevention, in full-time Engineering Faculty teachers at the Libre University Pereira. Methodology: An instrument to measure stress validated by the World Health Organization and the International Labor Organization, was applied to 11 teachers hired on as full-time Engineering Faculty. Responses were assessed through Likert measurement scales and averages for each category of analysis of work stress were obtained. Results: The category obtaining the highest average score was technology, with a value of 4.0, followed by the categories, organizational climate (3.6) and organizational territory (3.5). Conclusions: A proposal of work stress intervention is suggested, giving priority to actions based on obtained results and making use of the organizational clinical technique.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Paredes R, Sosa E. Relación entre el éstres ocupacional y satisfacción laboral en el personal de enfermería que labora en el servicio de emergencia pediátrica y de adultos del Hospital “Pedro Emilio Carrillo”, [Internet] Disponible en : http:// biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/ biblioteca/marc/texto/AAQ9475.pdf. Consultado diciembre 5 de 2010

2. Caudet F. Estrés. Barcelona: editorial Astri; 1996. P. 5

3. Marulanda IC. Estrés Laboral enemigo silencioso de la salud mental y la satisfacción con la vida. En: Publicaciones Faciso Universidad de los Andes. [en línea]. 1ª ed. (2007). Disponible en:http:// publicacionesfaciso.uniandes.edu. co/. Consultado 15 enero 2011

4. Colombia, Ministerio de la Protección Social. Resolución 2646 de 20008 por la cual se establecen disposiciones y se definen responsabilidades para la identificación, evaluación, prevención, intervención y monitoreo permanente de la exposición a factores de riesgo psicosocial en el trabajo. Ministerio de la Protección Social. Bogota; 2008

5. Cisneros Y, Ramírez Sandoval, María De Lourdes Patricia. Prevalencia de Enfermedades en trabajadores académicos de una universidad pública según seguro de gastos médicos. [Internet] Disponible en: http://www.scielo. org.ve/pdf/st/ v17n2/art05.pdf. Consultado 11 enero 2011

6. Centro de Psicología Sabadell Psicoarea. Sindrome de Burnout. [Internet] Disponible en: http:// www.psicoarea.org/burn_out.htm. Consultado 11 enero 2011

7. Moreno JB et al. El Burnout del Profesorado Universitario y las Intenciones de Abandono: Un Estudio Multi-Muestra. Rev. psicol. trab. organ. [online]. 2009, 25(2): 149-163

8. BERNAL, César Augusto. Metodología de la Investigación para Administración y Economía. Santafé de Bogotá: Pearson Educación de Colombia; 2000. p.116

9. Barlow J. Gestión del Estrés. Santiago: editorial Gestión; 2000, p. 60

10. Rodríguez D.Diagnóstico Organizacional. 6ª ed. Bogotá: editorial Alfaomega; 2005, p. 32

11. Davis K, Newstrom JW. Comportamiento humano en el trabajo. 10ª ed. Barcelona: editorial Mc Graw Hill; 1999. P. 403, 397- 398

12. Blake RR, Mouton JS y Allen RL. Como trabajar en equipo. Bogotá: editorial Norma; 1992. P. 2

13. Zepeda HF, Psicología Organizacional. México: editorial Addison Wesley Longman; 1999. P. 68

14. Kinicki A, Kreitner R. Comportamiento Organizacional. México: editorial McGrawHill; 2003. P. 8

Downloads

Published

2010-12-01

How to Cite

Occupational stress in teachers of the engineering faculty at the libre university of pereira. (2010). Cultura, 7(2), 28-38. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3779