Occupational stress in teachers of the engineering faculty at the libre university of pereira
Keywords:
job stress, burnout, psychometrics, occupational healthAbstract
Objective: To determine the categories of a stress-inducing labor, susceptible to prevention, in full-time Engineering Faculty teachers at the Libre University Pereira. Methodology: An instrument to measure stress validated by the World Health Organization and the International Labor Organization, was applied to 11 teachers hired on as full-time Engineering Faculty. Responses were assessed through Likert measurement scales and averages for each category of analysis of work stress were obtained. Results: The category obtaining the highest average score was technology, with a value of 4.0, followed by the categories, organizational climate (3.6) and organizational territory (3.5). Conclusions: A proposal of work stress intervention is suggested, giving priority to actions based on obtained results and making use of the organizational clinical technique.
Downloads
References
2. Caudet F. Estrés. Barcelona: editorial Astri; 1996. P. 5
3. Marulanda IC. Estrés Laboral enemigo silencioso de la salud mental y la satisfacción con la vida. En: Publicaciones Faciso Universidad de los Andes. [en línea]. 1ª ed. (2007). Disponible en:http:// publicacionesfaciso.uniandes.edu. co/. Consultado 15 enero 2011
4. Colombia, Ministerio de la Protección Social. Resolución 2646 de 20008 por la cual se establecen disposiciones y se definen responsabilidades para la identificación, evaluación, prevención, intervención y monitoreo permanente de la exposición a factores de riesgo psicosocial en el trabajo. Ministerio de la Protección Social. Bogota; 2008
5. Cisneros Y, Ramírez Sandoval, María De Lourdes Patricia. Prevalencia de Enfermedades en trabajadores académicos de una universidad pública según seguro de gastos médicos. [Internet] Disponible en: http://www.scielo. org.ve/pdf/st/ v17n2/art05.pdf. Consultado 11 enero 2011
6. Centro de Psicología Sabadell Psicoarea. Sindrome de Burnout. [Internet] Disponible en: http:// www.psicoarea.org/burn_out.htm. Consultado 11 enero 2011
7. Moreno JB et al. El Burnout del Profesorado Universitario y las Intenciones de Abandono: Un Estudio Multi-Muestra. Rev. psicol. trab. organ. [online]. 2009, 25(2): 149-163
8. BERNAL, César Augusto. Metodología de la Investigación para Administración y Economía. Santafé de Bogotá: Pearson Educación de Colombia; 2000. p.116
9. Barlow J. Gestión del Estrés. Santiago: editorial Gestión; 2000, p. 60
10. Rodríguez D.Diagnóstico Organizacional. 6ª ed. Bogotá: editorial Alfaomega; 2005, p. 32
11. Davis K, Newstrom JW. Comportamiento humano en el trabajo. 10ª ed. Barcelona: editorial Mc Graw Hill; 1999. P. 403, 397- 398
12. Blake RR, Mouton JS y Allen RL. Como trabajar en equipo. Bogotá: editorial Norma; 1992. P. 2
13. Zepeda HF, Psicología Organizacional. México: editorial Addison Wesley Longman; 1999. P. 68
14. Kinicki A, Kreitner R. Comportamiento Organizacional. México: editorial McGrawHill; 2003. P. 8