PRIORITY INTERVENTION MEASURES TO KEEP THE HEALTH AND SECURITY OF THE COMMUNITY IN AN EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

  • Esther Cecilia Arrieta Sánchez Universidad Simón Bolívar
  • Yamileth Patricia Díaz Torres Clínica general del Norte
  • Mónica Arrazola David Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2390-0512/biociencias.2.6019

Keywords:

Occupational health, security, risk

Abstract

Objective: Design priority intervention measures to keep the health and security of the community in the “institución educativa Josefa Donado de Soledad”. Methods and materials: Descriptive studio cross-sectional with a sample population of 535 students. For the data collection it was necessary to realize technical inspections in the institution, interview the workers, review documents and the application of the GTC 45 as an instrument. The data obtained were statistically analyzed. Results: The priority risks in the educational institution Josefa Donado are of kind electrical, biomechanical, locative, technological, physical and biological, meanwhile the principal intervention measurements are about the realization of reparations, the elaboration of chronograms of maintenance, programming active breaks, sensitization and endowment of furniture and equipment adapted to the needs of the working places. Conclusion: The educational institution Josefa Donado presents an outpost level of deterioration in his physical structure, as verified during the inspections that we made, and being confirmed by several media of the region. By the previous thing there is concluded that the intervention measurements proposed should be implemented as soon as possible, in order to improve the conditions of safety and health of the educational community.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Cardenaz I. El reto de la seguridad en las escuelas.Biblioteca digital: Seguridad En America. Disponible en: http://www.seguridadenamerica.com.mx/reportaje/noticia-4177-el-reto-de-la- seguridad-en-las-escuelas

(2) Manual y protocolos de Seguridad Escolar. México: Secretaria de Educación; 2015. Disponible en: http://www.nl.gob.mx/publicaciones/manual-y-protocolos-de- seguridad-escolar


(3). Lizarazo, fajardo, berrio, quintana, C., J., S., S., L. Breve historia de la salud ocupacional en Colombia. [En línea]. Disponible a partir de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3413344 .pdf [consultado el 21 de mayo de 2018].

(4) CONGRESO DE LA REPÚBLICA. LEY 715 DE 2001 “por el cual se denomina institución educativa el conjunto de personas y bienes promovida por las autoridades públicas o particulares cuya finalidad es prestar un año de educación preescolar y nueve grados de educación básica como mínimo, y la media; la que para prestar el servicio educativo debe contar con licencia de funcionamiento o reconocimiento de carácter oficial.”. En: Diario oficial No.2341. Bogotá: Imprenta Nacional.

(5) Ministerio de Trabajo. Informe ejecutivo. II Encuesta Nacional de condiciones de seguridad y salud en el trabajo en el sistema general de riesgos. Colombia: Publicaciones gubernamentales; 2013. [En línea]. Disponible a partir de: http://www.oiss.org/II-ENCUESTA-NACIONAL-CONDICIONES.html.


(6) ICONTEC. Guía técnica colombiana GTC 45. (2 ed.). Colombia: Consejo colombiano de Seguridad; 2012.

(7) Paz M. Guía de recomendaciones para el diseño de mobiliario escolar. Chile: Unesco. 1996; 86-87.

(8) Alpizar J. Riesgos ergonómicos a los que están expuestos los estudiantes universitarios. Cultura, educación y sociedad. Enero - Junio 2016; 7(1): 1-126.

(9) Medina E, Illada R, Domínguez M. Problemas disergonómicos asociados al mobiliario escolar y al manejo de cargas en escolares de educación básica en planteles públicos y privados. Valencia, Venezuela. Comunidad y Salud. Jun 2011; 9(1): 61-70.

(10) Blanco D, Sánchez C, Espinel F. Mobiliario escolar: el reto de la pedagogía al diseño. Iconofacto. Enero - Junio 2015; 11(16): 141 – 152.

(11) Párraga R, García T. Diseño ergonómico de aulas universitarias que permitan optimizar el confort y reducir la fatiga de estudiantes y docentes. Revista de la Facultad de Ingeniería Industrial. 2014; 17(2): 7-16.

(12) Iregui A, Melo L, Ramos J. Análisis de eficiencia de la educación en Colombia.
Revista de Economía del Rosario. Enero – Junio 2007; 10(1): 21-41.

(13) Tello J. Inspección de las instalaciones eléctricas de la Institución Educativa Carlota Sánchez según el retie [Tesis]. Pereira: Universidad Tecnología de Pereira. Facultad de Tecnología; 2013.

(14) Farrera R, Martinez H. Análisis de riesgos en el colegio Bilbao para establecer medidas preventivas de seguridad e higiene [Tesis]. México: Instituto Politécnico Nacional. Facultad de Ingeniería Industrial; 2009.

Downloads

Published

2019-11-29

Issue

Section

ARTICLE OF SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL RESEARCH

How to Cite

PRIORITY INTERVENTION MEASURES TO KEEP THE HEALTH AND SECURITY OF THE COMMUNITY IN AN EDUCATIONAL INSTITUTION. (2019). Biociencias, 14(2), 29-47. https://doi.org/10.18041/2390-0512/biociencias.2.6019

Most read articles by the same author(s)