Model to assess the psicoprofesionales skills of physucuans applicants medical-surgical specializations
DOI:
https://doi.org/10.18041/2390-0512/bioc..1.2763Keywords:
Competences psicoprofesionales, Postgraduate coordinators, Residents, 16 PFAbstract
This study validates a methodology for assessing the mastery of the psicoprofesionales skills of the physicians aspiring medical-surgical specializations of the Universidad Libre Seccional Barranquilla. We performed a descrip- tive study by applying the 16 PF to 118 physicians, the results were grouped in four competencies: ethical, social, intellectual and emotional. All demonstrated ethical competences, pediatric residents lack social skills, gynecology residents lack emotional skills and surgery residents do not have intelectual, social and emotional skills. There is a high prevalence of single physicians and males (55%), and 41.6% are in the age range 27 to 29 years old, which is associated with that 66% are under 6 years of professional experience. 35% reside in socioeconomic level 4 and 64.4% are graduates of the Universidad Libre. In conclusion, the methodology used has good validity and reliability.
Downloads
References
Cattell R. Cuestionario de 16 factores de la personalidad. México: Manual Moderno. 2009.
Escobar O. Competencias éticas y desarrollo moral basados en el 16 PF. Bogotá: Tercer Mundo Editores. 2006.
Crespo E, De la Hoz G. El significado del mé- dico para la comunidad. Barranquilla: Anzue- lo. 2005.
Venturelli J. Educación médica: Nuevos enfo- ques, metas y métodos. Washington: Paltex Salud y Sociedad. 2000.
Tobón S. Formación basada en competen- cias. Bogotá: ECOE. 2006.
Pérez M. Profesión: docente de Medicina. ¿Se puede conjugar en un solo profesional el ejercicio de las dos profesiones? Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. 2002.
Cerda H. La investigación total. Bogotá: Mesa Redonda. 2002.
Tashakkori A. Mixed methodology combining qualitative and quantitative aproches. New York. 2003.
Coon D. Fundamentos de Psicología. México: Thomson Editores. 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
-
Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios<. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
-
NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
-
CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que legalmente restrinjan realizar aquello que la licencia permite.