Education For Peace And Spaces Of Coexistence From The Perspective Of Human Rights
DOI:
https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.35.6902Keywords:
Education, Peace, Coexistence, Harmony, Human RightsAbstract
In the world, the evolution of recent times has been plagued by violence in the socio-political sphere, derived from an axiological crisis developed by a desire for power, in some cases, survival in others. This has led to countless material and human losses, disregarding those primary human rights, to life, health, and well-being, as fundamental ideals of man. Under that foundation, and in the search for reflection, and the ideal of action of the significant actors, the concern and purpose of study arises, to analyze education for peace and spaces for coexistence from the perspective of human rights, based in a theoretical, conceptual, normative and doctrinal compilation, in a documentary review by experts in the area, where factors specific to these issues are described and examined, applying legal hermeneutics, as an ideal method in the examination of political-legal research
Downloads
References
Amnistía Internacional (1994). Valija Didáctica: Educando para la Libertad. Caracas: Amnistía Internacional. Sección Venezolana.
Asamblea Constituyente de Venezuela (1999). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Caracas: Ediciones Eduven.
Asamblea General de las Naciones Unidas (1945). Declaración Constitutiva de la Unesco. Disponible en http:// esunesco.org
Asamblea General de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Disponible en www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/ UDHR_Translations/spn.pdf
Asamblea Nacional de Venezuela (2009). Ley Orgánica de Educación y su Reglamento con la Reforma. Gaceta oficial No. 5929. Caracas: Ediciones Dabosan.
Asamblea Nacional de Venezuela (2000). Ley Orgánica para la Protección del Niño y del Adolescente. Caracas: Ediciones de la UNICEF.
Bustamante, F. y González, M. L. (2016). Derechos humanos en el aula: Reflexiones y experiencias didácticas para la enseñanza media. Montevideo: Ediciones Servicio Paz y Justicia.
Buxarrais, M. R. (2014). Educar para la Solidaridad. En: Boletín del Programa de Educación en Valores. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura
Candau, V. M. (1998). Educación en Derechos en la escuela: Una propuesta pedagógica. Mérida: Seminario Internacional sobre Educación en Derechos Humanos. Material mimeografiado de ponencia.
Congreso de la República de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia. Disponible en http://govco.co/congreso-de-la-republica-de-colombia
Congreso de la República de Colombia (2013). Ley 1620. Creación del Sistema Nacional de convivencia escolar y formación. Disponible en http://govco.co/congreso-de-la-republica-de-colombia
Congreso Nacional de la República de Colombia (2014). Ley 1732. Obligatoriedad de la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas. Disponible en http://govco.co/congreso-de-la-republica-de-colombia
Congreso Nacional de la República de Colombia (2009). Ley No. 20.370. Ley General de Educación de Colombia. Disponible en https://www.siteal.iiep.unesco.org/sites/default/ files/sit_accion_files/siteal_chile_0612.pdf
Instituto de Medicina Legal y Ciencias Forenses (2015). Homicidios. Disponible en http://medicinalegal.gov.co
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2015). Decreto reglamentario No. 1038. Disponible en http://mineducación,gov.co
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2012). Educación para la defensa de los derechos humanos. Disponible en http://mineducación,gov.co
Ministerio de Educación de Colombia (1997). Resolución N°1484 sobre Educación en Valores y Derechos Humanos. Disponible en http://mineducación,gov.co
Ministerio de Educación de Colombia (1995). Plan Nacional de Educación de Colombia (1995-2005). Disponible en www.mineducacion.gov.co/1621/article-85242.html
Ministerio de Educación de Colombia (1995). Plan Nacional de Educación de Colombia (2006-2016). Disponible en www.mineducacion.gov.co/1621/article-85242.html
Ministerio de Educación (1997). Currículo Básico Nacional (CBN). Nivel de Educación Básica. Caracas: Ediciones del Ministerio de Educación.
Montero, L. (1999). Los Derechos en acción. Caracas: CECODAP.
Moreno (2014). Delincuencia en Venezuela. En González, V. y Leal, S. (2014). Convivencia y quiebre actual en la sociedad venezolana: comprensión retrospectiva e historia-de-vida. X Jornadas de Investigación y Postgrado. II Encuentro Internacional de Investigadores. Noviembre de 2014. Universidad del Zulia. Núcleo Punto Fijo.
Morín, E. (1996). Introducción al Pensamiento complejo. Madrid, España: Gedisa.
Observatorio Venezolano de Violencia (2013).Organización de las Naciones Unidas (ONU, 2010). Cultura de paz. Disponible en http://un.org
Parra Maldonado, J. A. (2001). Una mirada a la educación y en y para los derechos humanos en Venezuela. Disponible en https://www.analitica.com/opinion/opinion-nacional/una-mirada-a-la-educacion-en-y-para-los-derechos-humanos-en-venezuela/
Pérez Pérez, T. (2015). Educación para construir una cultura de paz en Colombia. Universidad de La Salle. Disponible en https://revista.redipe.org/ index.php/1/article/view/329
Patraglia, E. (2020). Paz y DDHH: una simbiosis necesaria en las sociedades actuales. Coordinadora de Redes universitarias AIVEN. Disponible en https://www.amnistia.org/ve/blog/2020/05/14915/cultura-de-paz
PROVEA (1997). La educación escolar y los derechos humanos. Caracas: Ediciones PROVEA.
Red venezolana de educación en y para los derechos humanos (2001). Principios fundamentales y aspectos específicos que debe contemplar la Ley Orgánica de Educación desde la perspectiva de los Derechos humanos. Caracas: Red Venezolana. Folleto informativo.
Rodríguez Jaen, R. (2013). Llevando nuestros derechos al aula. Caracas: UNICEF.
Tchimino N, M. (2008). Los Derechos Humanos como eje transversal en el curriculum escolar. Mérida: Seminario Internacional sobre Educación en Derechos Humanos. Material mimeografiado.
Tuvilla R., José (2013). Educar en los Derechos Humanos. Madrid: Ediciones CCS.
Universidad de Los Andes (1998). Cátedra de la paz y derechos humanos. Documentos para la definición del Programa Educándonos para la Paz. Mérida: Ediciones de Programas de la Universidad de los Andes.
Virtuoso, E. S.J. (2019). En Patraglia, E. (2020). Paz y DDHH: una simbiosis necesaria en las sociedades actuales. Coordinadora de Redes universitarias AIVEN.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Advocatus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
