Legal Guarantees for Labor Inclusion: Obstacles and Responsibilities of the Business Sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.44.13238

Keywords:

labor inclusion, people with disabilities, business sector, business sector, legal guarantees

Abstract

This scientific article focuses on analyzing labor inclusion, addressing the legal challenges faced by the business sector in Colombia. To this end, it explores three key perspectives: the institutional, which examines the constitutional foundations that support labor inclusion; the legal, which outlines relevant laws and regulations; and the jurisprudential, through the analysis of significant court rulings on the subject. Additionally, a doctrinal perspective is included, reviewing the theories and approaches of leading authors in the field of labor inclusion.

A qualitative methodological approach is adopted, based on legal hermeneutics and ius-philosophical theory, which enables an in-depth interpretation of regulations and their application within the business context. This approach facilitates a deeper understanding of the legal challenges companies face when attempting to implement labor inclusion policies. Through this methodology, the study aims to offer a comprehensive view of how laws, the constitution, and case law interact in this area.

Within the theoretical analysis, two main positions are developed: the positive theory and the negative theory. The positive theory highlights the advantages and benefits that labor inclusion can bring to both companies and employees, emphasizing its positive impact on productivity and social equity. In contrast, the negative theory focuses on the difficulties companies encounter in complying with legal and constitutional guidelines, identifying barriers and practical challenges such as lack of resources or insufficient training.

The article concludes that, although labor inclusion offers clear benefits from both social and business perspectives, the private sector still faces significant obstacles in meeting regulatory requirements. The findings suggest that greater institutional support is needed, along with more effective policies that facilitate the labor integration of people with disabilities and other vulnerable groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

Constitución Política de Colombia. Art. 13, 25 y 311. 20 de junio de 1991 (Colombia).

Corte Constitucional. Sala Primera de Revisión. Sentencia T-062 de 2025. M.P. Natalia Ángel Cabo, 19 de febrero de 2025.

Corte Constitucional. Sentencia T- 254 de 2016. M.P. Luis Guillermo Guerrero Pérez; 17 de mayo de 2016.

Corte Constitucional. Sala Cuarta de Revisión. Sentencia T-099 de 2024. M.P. Jorge Enrique Ibáñez Najar, 5 de abril de 2024.

Corte Constitucional. Sentencia T-425 del 2022. M.P. Hernán Correa Cardozo, 29 de noviembre de 2022.

Corte Constitucional. Sala Novena de Revisión. Sentencia T-208 de 2024. M.P. José Fernando Reyes Cuartas, 6 de junio de 2024.

Corte Constitucional. Sentencia T- 487-2011. M.P. Jorge Ignacio Pretelt Chaljub; 21 de junio de 2011.

Corte Constitucional. Sentencia SU-049 de 2017. M.P. María Victoria Calle Correa, 2 de febrero de 2017.

Congreso de Colombia (2002). Ley 762 de 2002. Por medio de la cual se aprueba la Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. D.O. No. 44840. (Col.). Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=8797.

Congreso de Colombia (2009). Ley 1346 de 2009. Por la cual se aprueba la Convención sobre los Derechos de las personas con discapacidad de la

Organización de Naciones Unidas ONU. D.O. No. 47427. (Col.). Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=37150.

Congreso de Colombia (2013). Ley estatutaria 1618 de 2013. Por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos de las personas con discapacidad. 27 de febrero de 2013. D.O. No. 48717. (Col.). Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=52081.

Congreso de Colombia (2025). Ley 2466 de 2025. Por medio de la cual se modifican parcialmente normas laborales y se adopta una Reforma Laboral para el trabajo decente y digno en Colombia. 25 de junio de 2025. D.O No. 53160. (Col.). Recuperado de https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=181933.

Flórez Marín, M. L., & Peláez Yepes, J. (2011). Análisis jurídico de la estabilidad laboral reforzada en personas con discapacidad física como sujetos de especial protección en Colombia. Recuperado de https://bibliotecadigital.iue.edu.co/server/api/core/bitstreams/a1c976c3-bce0-4164-a218-7e731c0d2445/content.

Gómez Rúa, N. E., Pérez Medina, A. L., López Arango, D. M., & Medina Ruiz, M. F. (2020). Personas con discapacidad: barreras de acceso al empleo y algunas alternativas de inclusión en Colombia. Revista CES Derecho, 11(2), 3-24. https://doi.org/10.21615/cesder.11.2.1.

Huete Nieves, R., & García-Ramos, A. (2022). Barreras y oportunidades para la inserción laboral de las personas con discapacidad en el sector turístico de la provincia de alicante. Cuadernos de Turismo (49), 51-76. https://doi.org/10.6018/turismo.521791.

Martínez Posada, P. A., Castro Guiza, O. E., & Hernández Aros, L. (2024). Estabilidad laboral reforzada por una situación de discapacidad en Colombia: Un análisis a partir del artículo 26 de la Ley 361 de 1997. Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 54(140), 1-29. https://doi.org/10.18566/rfdcp.v54n140.a10.

Ministerio del Trabajo & Departamento Administrativo de la Función Pública (2021). Circular conjunta 100-009 de 2021: Lineamientos sobre ajustes razonables en el empleo público para personas con discapacidad. Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=175047.

Ortiz Carrero, C. M., & Ortiz Carrero, W. D. (2024). Inclusión laboral de personas con discapacidad sensorial en la ciudad de Bogotá DC. Tesis para optar por el título de magíster. Fundación Universitaria América. Recuperado de https://repository.uamerica.edu.co/items/115ddd21-79e7-4372-b71d-4c7fd632b967.

Presidencia de la República de Colombia (2017). Decreto 2011 de 2017. Por el cual se adiciona el Capítulo 2 al Título 12 de la Parte 2 del Libro 2 del Decreto 1083 de 2015, Reglamentario Único del Sector de Función Pública, en lo relacionado con el porcentaje de vinculación laboral de personas con discapacidad en el sector público. 30 de noviembre de 2017. D.O. No. 50433 (Col.). Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=84502.

Presidencia de la República de Colombia (2023). Directiva Presidencial No. 05 de 2023: Derecho al trabajo e inclusión laboral de las personas con discapacidad en el sector público. Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=217250.

Vargas-Merino, J.A. & Sánchez-Esli, W. (2021). Emprendimiento como alternativa de inclusión laboral en personas con discapacidad en Latinoamérica: una revisión sistemática entre los años 2010-2020. INNOVA Research Journal, 6(3.1), 1-18. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.1.2021.1827.

Downloads

Published

2025-01-15

Issue

Section

Artículos de investigación científica y tecnológica