Corporate Social Responsibility in Ports. The Case of the Port of Cartagena de Indias
DOI:
https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.42.12691Keywords:
Corporate Social Responsibility (CSR), Port of Cartagena, CSR implementation, Environmental Responsibility, Collaboration with SuppliersAbstract
This researcharticle explores the implementation of Corporate Social Responsibility (CSR) in the Port of Cartagena, Colombia, and its implications for port logistics. The study focuses on four key stakeholders: customers, employees, suppliers and the community. A comprehensive evaluation of CSR initiatives is carried out through a rating system that allows the port to measure its performance and competitiveness. The Port of Cartagena shows a strong commitment to environmental responsibility, taking measures to reduce its negative environmental impact and ensure compliance with environmental laws by contractors. Effective communication channels have been established to address recommendations and observations from internal and external sources, identifying opportunities for service improvement.
Collaboration with suppliers and the local
community is a fundamental aspect of effective CSR management. Criteria have been established for the selection and evaluation of
suppliers, along with initiatives to contribute
to the development of the local community. The article highlights the importance of
technology and operational efficiency in port logistics, with investments in modern machinery and the expansion of facilities that improve the capacity and quality of service. The diversity of port services and the participation of various stakeholders, such as suppliers, transporters, container depots and customs, are crucial elements in international logistics.
Downloads
References
ARBELÁEZ, María & MELÉNDEZ, Marcela. (2006). Gobierno y sector privado: ¿Oponentes o aliados en el proceso de desarrollo?. Fedesarrollo. de https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/956
BARROSO TANOIRA, Francisco Gerardo. (2008). La responsabilidad social empresarial: Un estudio en cuarenta empresas de la ciudad de Mérida, Yucatán. Contaduría y administración, (226), 73-91. Recuperado en 15 de agosto de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422008000300005&lng=es&tlng=es.
CARDONA-ARBELÁEZ, Diego, MEJÍA-REATIGA, Camilo, HERNÁNDEZ-COBOS, Juan-Sebastián. La ética en los negocios: una perspectiva desde los stakeholders. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 15(2), págs. 151 – 163. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/download/6726/6125
CARDONA-ARBELÁEZ, Diego. Hacia una gestión socialmente responsable
en las organizaciones. SABER, CIENCIA Y Libertad. Vol. 18, No. 1, págs. 15-17. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/download/10140/9233
CARDONA-ARBELÁEZ, Diego, GONZÁLEZ-DÍAZ, Jaime & BONFANTE-RODRÍGUEZ, María. University Social Responsibility: A Comparative Analysis From The Point Of View Of Stakeholders. Journal of Namibian Studies: History Politics Culture. Volumen 34, págs. 6863-6881. https://www.namibian-studies.com/index.php/JNS/article/download/2815/1949
MUÑOZ R., Nhora. Responsabilidad Social del Empresario. Tesis de grado, Facultad de Administración de Empresas, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, 1999, p. 71
ANDI, OIT. Manual de balance social. Medellín. 1996, p 25
CORTINA, Adela. El país de España. S.P.I. 2002 COX Sebastián y DUPRET Xavier, La Responsabilidad Social Corporativa como aporte a la ética y probidad Publicas, Chile.
ESGUERRA, F., Alfonso. (1992). Reflexiones sobre lo social. Bogotá. Corporación para el desarrollo comunitario, p. 85
FERNÁNDEZ, Maria Isabel, GALLEGO F. Mery, ORTIZ C.(1990). Jaime Eduardo. Balance social, fundamentos e implementación. Medellín. Ed. Mundigráficas.p. 39
GUERRA PAEZ, Rita M. La ética empresarial como teoría de la performance social de la empresa. Revista Esic Market, Madrid. No. 92 (abr-jun); p. 139-149
HABERMAS, Jurguen. (1998). Modernidad: un proyecto incompleto. Buenos Aires: Revista Punto de vista, No 21, Agosto de 1998, p. 178 106 KENNETH, Andrews, citado por
GALLO, Miguel Ángel. (1995). Responsabilidad Social de la Empresa. Pamplona: Universidad de Navarra. p.60. LOZANO, Joseph M., (1999). Ética y Empresa, Editorial Trotta, España
LEAL, Jose. (2005) Ecoeficiencia: marco de análisis, indicadores y experiencias. Naciones Unidas. Santiago de Chile.
MAYORGA OSPINA, Pilar, VOLMAR J., Jaime González. (2001). Responsabilidad social de la empresa: elementos teóricos y experiencias. Fundación Corona., p. 11.
Ministerio de Justicia y del Derecho. (2017). Código de Ética. Gobierno de Colombia
OCAMPO ZAMORA, Alfredo. Hacia un nuevo compromiso del empresario en Colombia: Estudio sociológico, Cali: FES, p.53 .
ORJUELA CÓRDOBA, S. (2011). La Comunicación en la gestión de la Responsabilidad Social Empresarial. Correspondencias & Análisis, 1, 137-156. https://doi.org/10.24265/cian.2011.n1.09
RUIZ MALBAREZ, Mayra & ROMERO-GONZÁLEZ, Zilath. La responsabilidad social empresarial y la obsolescencia programada. Revista SABER, CIENCIA Y Libertad. Vol. 6 Núm. 1, págs. 127–135. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2011v6n1.1767
URIBE-MACÍAS, Mario Enrique, Vargas-Moreno, ÓSCAR ALBERTO, & MERCHÁN-PAREDES, Luis. (2018). La responsabilidad social empresarial y la sostenibilidad, criterios habilitantes en la gerencia de proyectos. Entramado, 14(1), 52-63. https://doi.org/10.18041/entramado.2018v14n1.27107
VALENZUELA JIMÉNEZ, Luis Fernando. (2004). Filosofía de la Responsabilidad Social Empresarial. Revista Decisión administrativa, Manizales, No 08, Jul-Dic p 118-146. VALLEJO, Víctor Hugo. (1999). El Modelo Neoliberal como alternativa de desarrollo. Fundación para Actividades de Investigación y Desarrollo, Colombia
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Advocatus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
