Correlation in Burnout Syndrome and academic stress in medical students of a health faculty in Cali, Colombia

Authors

  • Liliana Parra Osorio Universidad Libre
  • Lady Rojas Castaño Universidad Libre
  • Isabel Patiño Córdoba Universidad Libre
  • Ginna Caicedo Ausecha Universidad Libre
  • Augusto Valderrama Aguirre Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.3.2015.4917

Keywords:

Burnout Syndrome, Academic Stress, Medical Students

Abstract

It is considered that the burnout syndrome arises especially in medical students due to the academic activity.

Objective: Of this research was to determine the prevalence of burnout syndrome and academic stress in medical students of a Faculty of Health in Cali, Colombia and its correlation.

Methodology: Descriptive, cross-sectional, exploratory study; conducted in students of Medicine at a Faculty of Health in Cali (Colombia), during second semester of 2013. Maslach Inventory Student Survey and SISCO Inventory were applied to analyze these two variables, Burnout and Stress, respectively. An exploratory analysis of correlation between the two variables was performed.

Results: Over 95% of participants referred mild or moderate levels of Burnout; while only 35,2% said sometimes perceived academic stress. No gender specific trends were found; however, a significant relationship between the prevalence of burnout and stress levels (R2 = 0.3236, P = 0.000) was detected.

Conclusions: There is a significant correlation between burnout syndrome and academic stress in the sample of medical students analyzed, this latter acting as a risk factor for progression. Further studies should allow better characterization of the phenomena, identification of the most important stressors, manifested symptoms and coping strategies used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Galván, J, Hirigoyen, C, Machado, C, Mattiauda, A y Monstans, M. (2012). Factores de riesgo que generan desgaste profesional en el personal de enfermería en un centro de Salud Mental: Trabajo Final de Investigación. Tesis de grado.

Piedad Marcela Guavita Falla, Pablo Alfonso Sanabria Ferrand. Prevalencia de sintomatología depresiva en una población estudiantil de la facultad de medicina de la Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá Colombia. Rev. Fac. Med. Vol.54 No.2 Bogotá Junio 2006.

Martínez, I y Salanova, M. Niveles de burnout y engagement en estudiantes universitarios. Relación con el desempeño y desarrollo profesional. Revista de Educación. Num 330 (2003): 361-384.

Arturo Barraza Macías. Burnout estudiantil: un enfoque unidimensional. Revista Psicología Científica.com. Vol 17, año 2015. Disponible en: http://www.psicologiacientifica.com/burnout-estudiantil/

Anabe Camacho Ávilal, Arturo Juárez García, Fernando Arias Galicia. Síndrome de Burnout y Factores Asociados en Médicos. Ciencia & Trabajo, Nº. 35, págs. 251-256. 2010.

AB Macías, JS Quiñónez. El estrés académico en los alumnos de educación media superior. Un estudio comparativo. Investigación Educativa Duranguense, 48-65. 2007.

Antonia Polo, José Manuel Hernández López, Carmen Pozo Muñoz. Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y estrés, Vol. 2, Nº 2-3: 159-172. 1996.

Díaz Martín Yanet. Estrés académico y afrontamiento en estudiantes de Medicina. Rev Hum Med [revista en la Internet]. 2010 Abr [citado 2016 Mar 16] ; 10(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172781202010000100007&lng=es.

Carmen Cecilia Caballero Domínguez ; Christian Hederich ; Jorge Enrique Palacio Sañudo. El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42 (1). 2010.

Carmen Cecilia Caballero D. ; Raymundo Abello LL; Jorge Palacio S. Relación del burnout y el rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios en estudiantes universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 25 (2). 2007.

Caballero D., Carmen Cecilia, Abello LL., Raymundo, & Palacio S., Jorge. Relación del burnout y el rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios en estudiantes universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 25(2), 98-111. 2007.

Guler Yavuz, Nuri Dogan. Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS): A Validity Study. Procedia -Social and Behavioral Sciences. Volume 116, 21 February 2014, Pages 2453–2457. 5th World Conference on Educational Sciences.

Arturo Barraza Macias. El Inventario SISCO del estrés académico. INED, No 7, Septiembre 2007. Pags: 89-93.

Arango Agudelo, Santiago; Castaño Castrillón, José Jaime; Henao Restrepo, Carlos Jader; Jiménez Aguilar, Diana Paola; López Henao, Andrés Felipe; Páez Cala, Martha Luz. Síndrome de burnout y factores asociados en estudiantes de I a X semestre de la Facultad de Medicina de la Universidad de Manizales (Colombia), 2009. Arch. med;10(2):110-126, jul.dic. 2010.

Dyrbye LN, Thomas MR, Shanafelt TD. Medical student distress: causes, consequences, and proposed solutions. Mayo Clin Proc. 2005 Dec;80(12):1613-22. PubMed PMID: 16342655.

Published

2015-09-01

Issue

Section

Scientific or technological research article

How to Cite

Parra Osorio, L., Rojas Castaño, L., Patiño Córdoba, I., Caicedo Ausecha, G., & Valderrama Aguirre, A. (2015). Correlation in Burnout Syndrome and academic stress in medical students of a health faculty in Cali, Colombia. Revista Colombiana De Salud Ocupacional, 5(3), 31-34. https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.3.2015.4917

Similar Articles

1-10 of 251

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>