Lectura y escritura en la educación superior colombiana
Herencia y deconstrucción
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2325Keywords:
reading, writing, research, institutional policiesAbstract
This paper reviews the different stages which the study of reading and writing in the higher education in Colombia has gone through. Three fundamental periods in this transition are described, in which, among others, the following are highlighted: isolated initiatives in some universities that initiated this field of study developed in courses with formal language perspective, the discussion of the performance shown by students in massive evaluations; the creation of networks to promote discussion communities, conducting regional and national events to strengthen the debate, the adoption of institutional policies by several universities to address the problems and the development of over a hundred research papers for further research on the phenomenon. It is concluded that, although the field of reading and writing in college is a discussion forum still under construction, a noticeable change is seen in the way of understanding this phenomenon.
Downloads
References
Arias, C. (2007). ¿Y qué investigan las facultades de educación sobre las didácticas en competencias comunicativas? Trabajo presentado en el Primer Encuentro Nacional sobre Políticas Institucionales para el Desarrollo de la lectura y la Escritura en la Educación Superior, Bogotá D.C.
Comité de Investigación nodo Bogotá de REDLEES. Memorias del III Encuentro Nacional y II Internacional sobre Lectura y Escritura en Educación Superior. Cali, Colombia, octubre 2009.
Flórez, R. & Cuervo, C. (2005). El regalo de la escritura. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia.
González, B. (2008). Dispositivos para pensar una política institucional para el desarrollo de la lectura y la escritura en la Educación superior. Conferencia desarrollada en la Universidad Autónoma Metropolitana de México. México D.F. febrero 20 de 2008.
González, B. (2009). Strategies, policies and research on reading and writing in colombian universities. En Ch. Bazerman, R. Krut, S. Null, P. Rogers &.A. Stansell. Tradditions of Writing Research – Routledge.
López, G. y Arciniegas, E. (2007). La transformación de las prácticas de lectura y de escritura en la universidad desde una perspectiva metacognitiva. Ponencia presentada en el I Encuentro Nacional sobre Políticas Institucionales para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura en Educación Superior, Universidad Sergio Arboleda, Bogotá, Colombia, 2007. Disponible en www.ascun.org.co.
Memorias del I, II y III Encuentros Nacionales e Internacionales sobre Lectura y Escritura en Educación Superior. Bogotá, Colombia, 2008. Disponible en www.ascun.org.co.
Murillo, M. (2009). El estado de la investigación en la enseñanza de la lectura y la escritura en la universidad colombiana y latinoamericana. Popayán: Universidad del Cauca.
Peña, L. (2009). La competencia oral y escrita en la educación superior. Documento inédito. Ministerio de Educación Nacional.
Russel, D. (1995). Activity Theory and its Implications for Writing Instruction. Reconceiving Writing, Rethinking Writing Instruction. Ed. Joseph Petraglia. Hillsdale, NJ: Erlbaum.