Criterios de evaluación de textos escritos en proceso en lengua materna, en el segundo ciclo de educación (7ºgrado) del Colegio de Bachillerato Universidad Libre
DOI:
https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2323Keywords:
training evaluation, writing, procedural correction, teaching, native languageAbstract
This article presents the research study done about the evaluation of writing by process in mother tongue for second cycle education (7th grade) at Colegio de Bachillerato Universidad Libre. It was aimed to design a grid of criteria evaluation in order to guide the writing process. Consequently, the article introduces a brief conceptual review of evaluation in written production process; furthermore, it makes focus on the procedural correction proposed by Daniel Cassany for reviewing and improving this communication activity. Then, it describes the piloting of evaluation criteria grid through two workshops (redacción desarrollada) in a sample of 13 students. Finally, the results indicate that the evaluation criteria grid is conceived as an educational tool to evaluate written text by process in mother tongue.
Downloads
References
Cassany, D. (2004). La revisión en el proceso decomposición. Reparar la escritura. Didáctica dela corrección de lo escrito. Barcelona: EditorialGraó de IRIF. S.L.
Colegio de Bachillerato Universidad Libre. (2012).Criterios de evaluación propuestos por el áreade español. Recuperado de http://www.unilibre.edu.co/Colegio/component/content/article/2-noticias/163-area-de-espanol.html
Díaz, F. & Rojas, G. (2002). Estrategias de enseñanzapara la promoción de aprendizajes significativosy estrategias para el aprendizaje significativo:fundamentos, adquisición y modelos deintervención. Estrategias docentes para unaprendizaje significativo. México: Mc Graw Hill.
Elliott, J. (1993). La investigación-acción como mediode apoyo al aprendizaje profesional. El cambioeducativo desde la investigación-acción. Madrid:Morata.
Hernández S., Fernández, C., & Baptista, P. (2008).Diseños de investigación acción. Metodología dela investigación. México: Editorial McGraw-HillInteramericana.
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Modelos deevaluación en lenguaje. Lineamientos curricularesde Lengua Castellana. Bogotá: Editorial MEN.
Triana, A. (1996). La evaluación de los sistemaseducativos. Revista Iberoamericana de Educación:Evaluación de la calidad de la educación. Abril10(10), 37-61. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie10a02.pdf