Criterios de evaluación de textos escritos en proceso en lengua materna, en el segundo ciclo de educación (7ºgrado) del Colegio de Bachillerato Universidad Libre

Authors

  • Solange Paola Rodríguez Herrera Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2323

Keywords:

training evaluation, writing, procedural correction, teaching, native language

Abstract

This article presents the research study done about the evaluation of writing by process in mother tongue for second cycle education (7th grade) at Colegio de Bachillerato Universidad Libre. It was aimed to design a grid of criteria evaluation in order to guide the writing process. Consequently, the article introduces a brief conceptual review of evaluation in written production process; furthermore, it makes focus on the procedural correction proposed by Daniel Cassany for reviewing and improving this communication activity. Then, it describes the piloting of evaluation criteria grid through two workshops (redacción desarrollada) in a sample of 13 students. Finally, the results indicate that the evaluation criteria grid is conceived as an educational tool to evaluate written text by process in mother tongue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrillo, A. (2002). La Evaluación: un proceso enPermanente Construcción. ActualidadesPedagógicas. Recuperado de: http://publicaciones.lasalle.edu.co/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=Cassany, D. (1993). El código escrito. Describir el escribir.Barcelona: Paidós.

Cassany, D. (2004). La revisión en el proceso decomposición. Reparar la escritura. Didáctica dela corrección de lo escrito. Barcelona: EditorialGraó de IRIF. S.L.

Colegio de Bachillerato Universidad Libre. (2012).Criterios de evaluación propuestos por el áreade español. Recuperado de http://www.unilibre.edu.co/Colegio/component/content/article/2-noticias/163-area-de-espanol.html

Díaz, F. & Rojas, G. (2002). Estrategias de enseñanzapara la promoción de aprendizajes significativosy estrategias para el aprendizaje significativo:fundamentos, adquisición y modelos deintervención. Estrategias docentes para unaprendizaje significativo. México: Mc Graw Hill.

Elliott, J. (1993). La investigación-acción como mediode apoyo al aprendizaje profesional. El cambioeducativo desde la investigación-acción. Madrid:Morata.

Hernández S., Fernández, C., & Baptista, P. (2008).Diseños de investigación acción. Metodología dela investigación. México: Editorial McGraw-HillInteramericana.

Ministerio de Educación Nacional. (1998). Modelos deevaluación en lenguaje. Lineamientos curricularesde Lengua Castellana. Bogotá: Editorial MEN.

Triana, A. (1996). La evaluación de los sistemaseducativos. Revista Iberoamericana de Educación:Evaluación de la calidad de la educación. Abril10(10), 37-61. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie10a02.pdf

Downloads

Published

2014-10-01

How to Cite

Rodríguez Herrera, S. P. (2014). Criterios de evaluación de textos escritos en proceso en lengua materna, en el segundo ciclo de educación (7ºgrado) del Colegio de Bachillerato Universidad Libre. Interacción, 12, 157-168. https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2323