The structural cognitive modifiability and its role in social anxiety affecting oral work in English

Authors

  • Mauricio Esteban Buitrago Universidad Libre
  • Ángela Viviana Castro Universidad Libre
  • Jheimy Andrea Herrera Pinzón Universidad Libre

Keywords:

Social anxiety, cognitive structural modifiability, oral production, pedagogical intervention

Abstract

This article reports the results of an investigation carried out with a group of students in basic primary education from a public school in Bogota. This qualitative study is a quasi-experimental design seeking to analyze the relationship between social anxieties and cognitive processes of change (Watson and Lindfren, 1991) affecting spoken English and the teaching-learning process. Thus, the test of Diagnostic and the Statistical Manual of Mental Disorders (DMS), designed and validated by the American Psychiatric Association, is used to determine the level of social anxiety present in the students participating in the study. At the time , an educational intervention was proposed and developed, based on the theory of Structural Cognitive Modifiability (SCM ) proposed by Feuerstein ( 1990), attempts to modify the levels of social anxiety revealed in the test, on the theory of Structural Cognitive Modifiability (SCM), a proposal by Feuerstein (1990), in an attempt to modify the levels of social anxiety revealed in the test, thus favoring the oral speaking of the students. The results of the study indicate that although the intervention did not lead to significant reductions in the level of social anxiety within the experimental group versus the control group; it was generated in the first group, a movement towards a level of slight social anxiety which favored their spoken English.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRE, C. & LÉGERON, P. (1997). El miedo a los demás. Miedo escénico, timidez y fobia social. Bilbao: Mensajero.

ARNAIZ, P. & PEÑATE, M. (2011). El papel de la producción oral (output) en el proceso de aprendizaje de una lengua extranjera. Disponible en http://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1129989

BAÑUELOS, C. (2011). Un estudio sobre la producción oral del idioma inglés. Facultad de Idiomas. Universidad Autónoma de Baja California (UABC). Disponible en http://idiomas.tij.uabc.mx/plurilingua/ volumen4/Carolinaunestudio.doc.

BELTRAN, J. (2008). Colotli 3: actividades para desarrollar el pensamiento. Madrid: Bruño.

BROWN, G. (1983). Teaching spoken language. Cambridge language teaching library.

CAMPBELL, D. & Stanley, J. (1979). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.

CHAPMAN A. (2007). 100 preguntas y respuestas sobre la ansiedad. Madrid: EDAF.

DE ZUBIRIA, J. (2006). Teorías contemporáneas de la inteligencia y la excepcionalidad. Bogotá: Aula Abierta.

FEUERSTEIN, R. (1990). The theory of structural modifiability. In B. Presseisen (Ed.), Learning and thinking styles: Classroom interaction. Washington: National Education Associations.

FEUERSTEIN R., Klein, P. & Tannenbaum, A. (1999). Mediated Learning Experience (MLE): Theoretical, Psychosocial and Learning Implications. London: Freund Publishing House.

FEUERESTEIN, R. et al (2002). The dynamic Assessment of Cognitive Modifiability. The learning propensity assessment device: theory, instruments and techniques. Jerusalem: ICELP Press.

BUENDÍA, L., COLÁS, P. & HERNÁNDEZ, F. (1997). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw- Hill.

IAFRANCESCO, G. (2004). La evaluación integral y del aprendizaje: fundamentos y estrategias. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

LENNENBERG, E. (1975). Fundamentos biológicos del lenguaje. Madrid: Alianza Editorial.

MORENO, F. (2011). Las tecnologías de la información en la enseñanza del español. México: Arco Libros. Moreno, F. (2002). Producción, expresión e interacción oral. Madrid: Arco Libros.

MORENO, F. (1998). Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Barcelona: Ariel.

ORRÚ, S. (2003). Reuven Feuersten y la teoría de la modificabilidad estructural cognitiva. Revista de Educación, septiembre-diciembre, pp. 33-54. Madrid: INECSE.

PILONETA, G. (2005). Modificabilidad Estructural Cognitiva. Revista Magisterio. Diciembre, 2004 y enero, 2005. pp. 12-22. Bogotá: Magisterio. Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.

SHAPIRO, L. (2002). La salud emocional de los niños. Madrid: EDAF.

STEPHENSON, J. (2006). Anxiety in learning English as a foreign language: its associations with student variables with overall proficiency, and with performance on an oral test. Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada. Facultad de filologías inglesa y alemana. Disponible en: http://digibug. ugr.es/bitstream/10481/1074/1/16235290.pdf

WATSON, R. & LINDGREN, H. (1991). Psicología del niño y el adolescente. México: Limusa.

Downloads

Published

2014-10-01

How to Cite

The structural cognitive modifiability and its role in social anxiety affecting oral work in English. (2014). Interacción, 10, 95-106. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/interaccion/article/view/2317