PIAF

Programa Interactivo para el Aprendizaje Autónomo del Francés

Authors

  • Elizabeth Villarreal Correcha Universidad Libre
  • Mercedes Jiménez Bernal Universidad Pedagógica Nacional

Keywords:

Communicative competence, autonomy, self-learning, ICT

Abstract

This article describes the actions that were carried out for the design and implementation of an educational tool for teachers and students to promote teaching, autonomous learning and communicative competence of students in French, using Internet resource for working inside and outside the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACUÑA MONROY, F.; moya C Árdenas, S., & vIllarreal C orreCHa, E. (2007). Diagnóstico del nivel de competencias comunicativas en francés de la Universidad Libre en Bogotá. Bogotá.

AGUILAR PERERA, M. V.; Farray Cuevas, J. I., & Brito Santana, J. (2003). Cultura y educación en la sociedad de la información. Netbiblo.

ÁLVAREZ, ÁLVAREZ A. (2004). Las TIC en el Aprendizaje del Francés Lengua Extranjera. Recuperado el 13 de octubre de 2009, disponible en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re335/re335_30.pdf.

BARBOT, Marie José (2000). Les auto-apprentissages. Bélgica: CLE International.

BENAVIDES, D. F., & PeDró, F. (2005). “Políticas Educativas sobre nuevas tecnologías en los países iberoamericanas”. En: Revista de Educación, publicación, OEI Ed., p. 45.

BREEN, P., & MANN, S. (1997). “Shooting around at the sun: perspectives on a pedagogy for autonomy in Benson”, pp. 132-149.

CASTELLANO, A. “La actividad aprendizaje grupal: una propuesta teórica”. En: Revista Cubana de Psicología, 16 (3).

CHACÍN, J. (2006). Universidad de los Andes de Venezuela. Recuperado el 3 de octubre de 2009, disponible en: saber.ula.ve: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/28814/1/articulo3.pdf

HITA BARRENECHEA, G. (1998). En J. Luzón, & I. Soria. La enseñanza comunicativa de idiomas en internet. Características de los materiales y propuesta didáctica. Madrid: Instituto Cervantes.

LITTLE, D. (1995). Learning as dialogue: the dependence of learner autonomy on teacher autonomy. System23/2.

LÓPEZ (2000). Introducción al aprendizaje organizacional.

LUTTIKHUIZEN, F. (2001). IV Congrés Internacional sobre Llengües per a Finalitats Específiques. Recursos en Internet para la enseñanza de Inglés Técnico para ingenieros Barcelona: Edicions Universitat Barcelona.

MARCO COMÚN EUROPEO DE REFERENCIA PARA LAS LENGUAS. Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Recuperado el 28 de agosto de 2009, disponible en: http://www.cvc.cervantes.es/obref/marco/cvc_mer.pdf.

MESTRE GÓMEZ, U.; VALDÉS TAMAYO, P. y FONSECA PÉREZ, J. (2008). Entornos Virtuales de Enseñanza - Aprendizaje.

MORA MONCADA, A. y OLAYA MURCIA, I. (2009). Relación entre las estrategias de aprendizaje de los estudiantes de francés de licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Humanidades e Idiomas de la Universidad Libre de Colombia y su nivel de competencia comunicativa.

POSTEGUILLO, S. (2005). Language @t work: Language learning discourse and translation studies in internet. (C. E. 24, Ed.) Universitat Jaume.

SINCLAIR, Bárbara (2001). Learner Autonomy, Teachers Autonomy: Future Directions.

SOLER ESPIAUBA, D. (2003). Reseña (Enseñar español en la era de internet) Nuevos modos de aprender, nuevos modos de enseñar. Recuperado el 03 de octubre de 2009, disponible en: Espéculo, Reseñas, críticas y novedades, http://www.ucm.es/info/especulo/numero22/mcruz.html

SOTAQUIRÁ R., & GALVES, L. (2002). Aprendiendo sobre aprendizaje organizacional, Colombia: UNAB.

Downloads

Published

2014-10-01

How to Cite

PIAF: Programa Interactivo para el Aprendizaje Autónomo del Francés. (2014). Interacción, 10, 77-89. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/interaccion/article/view/2308