Nuevos paradigmas
bases para una pedagogía humanista
Keywords:
Paradigm, education, pedagogy, humanizationAbstract
This article discusses the paradigmatic models that provide the context in which they are different theoretical models. We present the foundations of the positivist paradigm and discuss three authors who have made significant contributions, allowing us to start new perspectives that allow the construction of a paradigm that corresponds to the historical moment that has been presented.
Downloads
References
AGUILAR, Mario (2002). “La educación actual debe habitar a los jóvenes”, en: Revista de Educación del Ministerio de Educación, Santiago de Chile, N° 195.
COMTE, Augusto (1980). Discurso sobre el espíritu positivo. Madrid: Editorial Alianza.
DILTHEY, Wilhelm (1980). Introducción a las ciencias del Espíritu. Madrid: Editorial Alianza.
DURKHEIM, Emilio (1993). Las reglas del método sociológico. Buenos Aires, Editorial.
GIMENO José (1980). La pedagogía por objetivos. Obsesión por la eficiencia. Madrid: Ediciones Morata S.A.
_____________ (1991). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Ediciones Morata S.A.
KUHN, Thomas (1993). La estructura de la revolución científica. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.
POPPER, K.R. (1973). Lógica de la investigación científica. Madrid: Editorial Tecnos.
PRIGOGINE, Ilya (1996). Entrevista Diario La Nación. Buenos Aires.
PULEDDA, Salvatore (2007). “El ser humano a las puertas del Nuevo Milenio”, en: Revista Electrónica del Movimiento Humanista, Santiago de Chile: Virtual Ediciones, No. 12.
RODRÍGUEZ, Mario Luis. Conferencias y apuntes mimeografiados. Del 2004 a 2009.
STENHOUSE, Lawrence (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Ediciones Morata.
TORRES, Jurjo (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Ediciones Morata