Research, alernativity and action

towards alternative research

Authors

  • Gilberto Betancourt Zárate Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca

DOI:

https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2282

Keywords:

Research, young researchers groups, action research

Abstract

Research has become an almost typical feature that distinguishes universities. A relatively new way of promoting these actions has been the configuration of young researchers groups, which constitute reflection spaces on the conception and practice of research. This paper aims to show the main aspects of a proposed young researchers group that is being promoted in the Specialization Program in Health Promotion and Human Development at Major College of Cundinamarca University. Three sections comprise this document. The first one reflects on the dialectical  nature of research: methodology, it privileges the construction of meaning from a critical spirit. The second section shows the commitment to the second dimension, as an alternative road to transformative social action. The third discusses some basic guidelines that support the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barker, J. (1989). Descubriendo el futuro: los paradigmas. Chart House International. Película Documental. 38 minutos de duración.

Boaventura de Souza, S. (2010) Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce. Universidad de la República.

Durán, P. (2008). Por una descolonización de las ciencias sociales. Alternativas antropológicas desde el Magreb. 173-179. En: Leizaola, A. 8t Hernández J. (Coords.) Miradas, encuentros y críticas antropológicas. Serie XI Congreso de Antropología de la FAAEE, Donostia, Ankelegi Antropologia Elkartea. Disponible en www. ankulegi.org.

Franco, M. 8t Franco, R. (2009). El Semillero de investigadores desde la perspectiva de organización en red: un espacio parala interlocución investigativa. En: Blanco, J., Piedrahita, J. (Comp.) (2009). III Encuentro Alianza Regional de universidades públicas. Semilleros de investigación. Escenarios para la construcción de comunidades académicas y científicas. Bogotá D.C., Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca.

Fals Borda, O. (1980). La ciencia y el pueblo: nuevas reflexiones. Conferencia dictada en el Tercer Congreso Nacional de Sociología. Bogotá, agosto de 1980.

González, A. (2003). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. En: ISLAS, 45(138), pp.125-135.

Gutiérrez, M. (2006). Semilleros de investigación: alternativa para la educación superior. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Hurtado, A. (2010). Historicidad y devenir en los conceptos de espíritu y absoluto en Hegel. Ponencia Foro Saga, 10 años. Disponible en http://www. saga.unal.edu.co/ponenciasforo.html

Jaramillo, L. (2009). Amor y Juego - Investigación y Deseo. ¿Es posible asumir la investigación como infinito...como algo natural? En: Molineros, L. (2009). Orígenes y dinámica de los semilleros de investigación en Colombia. La visión de los Fundadores. MedeUín: Universidad del Cauca. Universidad de Antioquia.

Naranjo, D. (sf). Ruido en los ojos. Paradigmas y ceguera del conocimiento. Presentación en diapositivas, formato pdf. 119 diapositivas. Disponible en wwiv.slideshare.net/dfnaranjo/ruido-en-los-ojos

Oquendo, S. (2009). Semilleros de Investigación y Desarrollo Humano. En: Molineros, L. (2009). Orígenes y dinámica de los semilleros de investigación en Colombia. La visión de los Fundadores. MedeUín: Universidad del Cauca. Universidad de Antioquia.

Ossa, J. (2004). Formación, comprensión e investigación: Tres variables imprescindibles en la cultura universitaria. En: Uni - Pluri - Versidad, 4(3).

Ossa, J. (2005). Educar es enseñar a indagar la investigación como proceso de formación. Educagáo Porto Alegre - RS, XXVIII, 3 (57), pp. 525 - 533.

Ossa, J. (2009). ¿De Dónde Surge la Investigación? La Entusiasmina y su Contagiosidad. En: Molineros, L. (2009). Orígenes y dinámica de los semilleros de investigación en Colombia. La visión de los Fundadores. Universidad del Cauca; Universidad de Antioquia.

Patiño, F. 8í Ramírez, L. (2009). Investigar: del culto al método a una cultura investigativa de los sentidos posibles. En: J. Blanco 8í J. Piedrahita. Comp. (2009). IIIEncuentro Alianza Regional de universidades públicas. Semilleros de investigación. Escenarios para la construcción de comunidades académicas y científicas. Bogotá D.C.: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca.

Quintero, J., Múnevar Molina, R., Múnevar Quintero, F. (2008). SemiUeros de investigación: una estrategia para la formación de investigadores. Revista Investigación Pedagógica. Universidad de la Sabana. Disponible en http://educaci- onyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/ eye/article/view/716/1694.

Rojas, E. (2009). Presentación. El movimiento de semiUeros de investigación visto desde la Universidad del Cauca. En: Molineros, L. (2009). Orígenes y dinámica de los semilleros de investigación en Colombia. La visión de los Fundadores. MedeUín: Universidad del Cauca. Universidad de Antioquia.

Sen, A. (1998). Capital humano y capacidad humana. Cuadernos de economía, 17 (29), pp. 67-72.

Downloads

Published

2014-10-01

How to Cite

Research, alernativity and action: towards alternative research. (2014). Interacción, 13, 167-178. https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2282