Quand l'enseignement des langues étrangères s'intéresse a la bioethique

Authors

  • Emilce Álvarez Correa Universidad Libre
  • Juliana P. Lianes Sánchez Université Eôtvôs Loránd ELTE- Budapest

DOI:

https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2271

Keywords:

teaching/learning, languages and cultures, bioethics, language pedagogy and action-oriented approach

Abstract

Foreign language teaching/learning has a new social goal and a new social situation of reference: to train social agents within a multilingual and multicultural society. In this paper, the authors base on professional reflections and preliminary outcomes of a study to propose an answer to this new requirement using bioethics. The article starts studying the relationships between bioethics, foreign languages and the teaching/learning process. Then it attempts to draw some pedagogical implications. And finally a piece of research in a French language context is briefly presented. The scope and complexity of this topic call for further research dealing with the potential effects of this kind of proposal for language pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astolfi, J. (2005). Conceptos clave en la didáctica de las disciplinas. Madrid: Diada Editores.

Byk, C. (2009). Bioéthique et francophonie. Journal International de Bioéthique, 20/1, pp.41-47.

Byram, M. (1992). Culture et éducation en langue étrangère. Paris: Les Editions Didier.

Chevallard, Y. (1991). La Transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñando. Buenos Aires: Aique.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Hottois, G. (2004). ¿Qué es la bioética? Paris: Vrin.

Lesport, I. (2007). Derivaciones bioéticas del concepto zubiriano de personal para el proceso educativo. Bioética, Desarrollo Humano y Educación, 26, 57-137.

Ovalle, C. (2011). Pensar la pedagogía crítica para la educación en Bioética: asunto crucial en sociedades latinoamericanas contemporáneas. Propuestas y reflexiones para fundamentar la educación en bioética 28, pp.17-39.

Puren, C. (1996). La didactique des langues étrangères à la croisée des méthodes. Essai sur l’éclectisme. Paris: Hachette.

Zambrano, V. (2007). Bioética en la transición cultural. Bioética, desarrollo humano y educación 26.175-215.

Downloads

Published

2014-10-01

How to Cite

Quand l’enseignement des langues étrangères s’intéresse a la bioethique. (2014). Interacción, 13, 29-36. https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.0.2271