Research & pedagogy, epistemological correlations towards education for all
DOI:
https://doi.org/10.18041/2322-8415/ingelibre.2022.v10n20.9369Keywords:
Education for All, Educational research Pedagogy, Educational psychologyAbstract
This article addresses a documentary reflection on approaches, perspectives and trends within the research process and pedagogy. This article seeks to examine the correlations between research, and pedagogy regarding Education for All in order to highlight the opportunities for educational research in the field of higher education. Initial findings show multiple connections between the nature of the variables and their importance concerning Education for All. This leads to the conclusion that both the pedagogical dimension and the research dimension encompass the psychological dimension to promote Education for All at university level in Colombia.
Downloads
References
Acosta, N. M.E. (2005). Tendencias pedagógicas contemporáneas. La pedagogía tradicional y el enfoque histórico-culturaran análisis comparativo. Rev Cubana Estomatol v.42 n.1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072005000100009
Bernstein, B. (1998). Pedagogy, Symbolic control and identity. Ediciones Morata S.L. https://pdfcookie.com/documents/bernstein-pedagogia-control-simbolico-e-identidad-1-y-2-mlxpnw7o0rv7
Carrillo, C. C. (2020). El filtro afectivo positivo como estrategia de estimulación neurocognitiva para la modificación de conductas negativas en un niño en condición de discapacidad. https://doi.org/10.18041/978-958-5578-44-9
Covarrubias, P. P. (2010). Psicología educativa. Perfiles educativos, 32(130), 179-186. Recuperado en 20 de abril de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982010000400013&lng=es&tlng=es
Chaux, E., Arboleda, J., Jiménez, M., Kanayet, F., Rodríguez, G.I., Torrente, C. & Velásquez, A.M. (2006). Competencias ciudadanas para la convivencia y la prevención de la violencia: Informe final técnico. Bogotá: Colciencias.
De Zubiría Samper, J. (2006). Hacia una pedagogía dialogante. Magisterio. http://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/los-modelos-pedag-gicos-hacia-una-pedagog-dialogante
Diaz, M. (2000). La formación de profesores en la educación superior colombiana. Ed. Icfes.Bogotá.Pág.150. https://primo.utb.edu.co/discovery/fulldisplay?docid=alma990000069380205731&context=L&vid=57UTB_INST:57UTB_INST&lang=es&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=Everything&query=undefined
Galvis, L. P. & Ospina, L. L. (2021). Eje curricular de la dimensión socio-emocional para la Educación física por una pedagogía de la sensibilidad. Universidad Libre de Colombia. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/21804
Hartmann, H. (1956). Notes on the reality principle. The Psychoanalytic Study of the Child.
López, E. (2008). El valor pedegógico de la investigación. Revista Educación y Desarrollo Social. Bogotá, Colombia.
Mora, F. (2009). El bosque de los pensamientos. Ed. Alianza.
Mora, F. (2014). ¿Cómo funciona el cerebro? Ed. Alianza.
UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127583_spa
Pérez, et al. (1996). Metodología de la Investigación Educacional. Editorial Pablo Educar.
Tamayo, V. L. (2007). Tendencias de la Pedagogía en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Universidad de Caldas. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134112603005.pdf
Zuluaga, O. et al. (1997). Pedagogía Discurso y Poder. Corporación para la producción y Divulgación de la Ciencia y la Cultura. CORPORODIC. https://www.academia.edu/40862068/El_florecimiento_de_las_investigaciones_pedag%C3%B3gicas