Educational Consequences Of Adhd In Students From A Public University In Colombia

Authors

  • Santiago Ballén Sepúlveda Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2322-8415/ingelibre.2022.v10n20.9363

Keywords:

ADHD, Inattention, Hyperactivity, Inclusive education

Abstract

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a pattern of inattention and hyperactivity and its symptoms affect the daily life of people who suffer from it. One of the aspects that it affects is education, since its symptoms make certain mental processes necessary for traditional education harder. In order to understand the effects of attention deficit hyperactivity disorder, it is necessary to delve into two parts: symptoms and treatment. The symptomatology is divided into inattention and hyperactivity, and the treatment is mainly carried out with drugs such as Adderall and Ritalin, which have a very large load on the brain and the body. Despite the consequences that ADHD has on the educational process, the amount of research or policies for the inclusion of people with this pattern is very low. In Colombia, the educational inclusion of disabled people has been of great magnitude in recent years. The Ministry of National Education issued a decree in 2017 to regulate this inclusion. The National University of Colombia also regulates the inclusion of disabled people. This article is a documentary research, whose objective is to analyze the implementation of the regulation of inclusive education in Colombia, specifically in the National University of Colombia, Bogota campus. The information was collected from digital repositories. The analysis of the information demonstrated that the regulations are implemented and in the university there are multiple strategies for the inclusion of the students with ADHD, nevertheless there is a lack of investigations regarding the effectiveness of these.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuerdo 036 de 2012 [Consejo Superior Universitario]. Por el cual se establece la política institucional para la inclusión educativa de las personas con discapacidad en la Universidad Nacional de Colombia. 21 de febrero de 2012.

American Psychiatric Association. (2014). Guía de Consulta de Los Criterios Diagnósticos del Dsm-5. American Psychiatric Publishing.

Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación (3rd ed.). Bogotá.

Carrillo, C. C. (2020). El filtro afectivo positivo como estrategia de estimulación neurocognitiva para la modificación de conductas negativas en un niño en condición de discapacidad. https://doi.org/10.18041/978-958-5578-44-9

Cifras UNAL Sede Bogotá. (s. f.). Estadísticas UNAL. http://estadisticas.unal.edu.co/menu-principal/cifras-sedes/bogota/

Cohen, J. (1983). Learning disabilities and the college student: identification and diagnosis. Adolescent psychiatry, 11, 177–198.

Colin, H., J. Summerfeldt, L., and James D. A. Parker (2022). ADHD and Academic Success in University Students: The Important Role of Impaired Attention, Sage Journals

Decreto 1421 de 2017. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. 29 de agosto de 2017.

García B. S. (2021, 3 febrero). ¿Qué es la neurodiversidad? Observatorio | Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edu-news/neurodiversidad

Gutiérrez, M. F. y Ramos, M. (2014). La memoria operativa como capacidad predictora del rendimiento escolar. Estudio de adaptación de una medida de memoria operativa para niños y adolescentes. Psicología Educativa, 20(1), 1–10. https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.001

Hardey, S. (2021, 7 julio). Efectos a largo plazo del uso de Adderall. American Addiction Centers. https://americanaddictioncenters.org/adderall/long-term-effects/esp

Harris, S. S., Green, S. M., Kumar, M. y Urs, N. M. (2022). A role for cortical dopamine in the paradoxical calming effects of psychostimulants. Scientific Reports, 12(1). https://doi.org/10.1038/s41598-022-07029-2

Henning, C., Summerfeldt, L. J. y Parker, J. D. A. (2021). ADHD and Academic Success in University Students: The Important Role of Impaired Attention. Journal of Attention Disorders, 26(6), 893–901. https://doi.org/10.1177/10870547211036758

Levy, F. (1991). The Dopamine Theory of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 25(2), 277–283. https://doi.org/10.3109/00048679109077746

Lakhan, S. E. y Kirchgessner, A. (2012). Prescription stimulants in individuals with and without attention deficit hyperactivity disorder: misuse, cognitive impact, and adverse effects. Brain and Behavior, 2(5), 661–677. https://doi.org/10.1002/brb3.78

Lavagnino, N. J., Barbero, S., & Folguera, G. (2018). Caracterización, alcances y dificultades de las «bases biológicas» del Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Un enfoque desde la Filosofía de la Biología. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 28(1). https://doi.org/10.1590/s0103-73312018280110

Muñoz Yunta, J. A., Palau, M., Salvadó, B. y Valls, A. (2006). Neurobiología del TDAH. Acta Neurol Colomb, 22(2), 184-189.

HealthDay (2021, 4 marzo). Los universitarios con TDAH tienen unas calificaciones más bajas y unas tasas de deserción más altas. Consumer Health News - . https://consumer.healthday.com/3-3-college-students-with-adhd-have-lower-grades-higher-dropout-rates-2650879746.html

Observatorio de Inclusión Educativa para Personas con Discapacidad. (s. f.). Bienestar UNAL. http://www.bienestar.unal.edu.co/sistema-de-bienestar/educacion-inclusiva/observatorio-de-inclusion-educativa-para-personas-con-discapacidad/

De la Peña, F. (2009). El Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) en México y Latinoamérica: Avances y retos para el diagnóstico, el tratamiento y la investigación. Salud Mental, 32(S1), 1-2.

Proyecto Educativo Institucional - PEI. (2015, octubre). Dirección Académica. Recuperado de http://diracad.bogota.unal.edu.co/resources/pei/PEI.pdf

Resolución 779 de 2016 [Rectoría de la Universidad Nacional de Colombia]. Por la cual se reglamenta el Observatorio de Inclusión Educativa para Personas con Discapacidad en la Universidad Nacional de Colombia. 2 de agosto de 2016.

Resolución 289 de 2022 [Rectoría de la Universidad Nacional de Colombia]. Por la cual se reglamenta el Observatorio de Inclusión Educativa para Personas con Discapacidad en la Universidad Nacional de Colombia y se deroga la Resolución 779 de 2016 de Rectoría. 4 de abril de 2022.

Reyes, R. L. y Carmona, A. F. A. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio.

Downloads

Published

2022-08-30