El Salitre Wetland Modeled in Unity: Interactive Proposal for Environmental Education
DOI:
https://doi.org/10.18041/2322-8415/ingelibre.2024.v14n24.11905Keywords:
Wetland, Interactivity, Modeling, Virtual Reality, Unity, VirtualizationAbstract
This article describes the virtualization process of the El Salitre Wetland in Bogotá designed in the Unity modeling tool,
in order to be proposed in the future as educational accompaniment in academic areas focused on environmental care and
preservation, since by providing this interactive simulation tool it is possible to approach learning from a playful and different
from traditional teaching methodologies. This tool, in addition to being a support for the traditional academy, can also be an
alternative when an in-person visit to the wetland is not possible or when the objective of that study can be addressed
remotely and mediated by this technology. This project has been the product of collaborative work between the
Environmental Engineering and Systems Engineering programs of the Universidad Libre.
Downloads
References
Ramsar, «Convention on Wetlands of
International Importance especially as Waterfowl
Habitat,» 2 2 1971. [En línea]. Available:
https://www.ramsar.org/sites/default/files/doc
uments/library/current_convention_text_e.pdf.
Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible,
«Humedales,» 2023. [En línea]. Available:
https://archivo.minambiente.gov.co/index.php
/bosques-biodiversidad-yserviciosecosistematicos/ecosistemasestrategicos/
humedales.
K. Garcia, «Recorrido virtual móvil como
herramienta de apoyo para el aprendizaje de la
flora, caso: Jardín Botánico La Paz-Carrera de
Biología,» 2020. [En línea]. Available:
https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/1
/27968/PG3646.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
J. Fernandez y C. Córdoba, «Mejora del
aprendizaje mediante entorno virtual en Unity,»
[En línea]. Available:
https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/
/50007/TFG_FernandezCoto_%20Cordoba_2021.pdf?sequence=1&isAll
owed=y.
M. L. De la Hoz Torres, «Diseño de entornos
virtuales para el desarrollo de clases prácticas y
seminarios en la temática de sostenibilidad
ambiental,» 2021. [En línea]. Available:
https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/.
J. Castillo, D. Esparza, B. Espinosa, B. Montañez
y P. Varas, «Virtual reality as a training and risk
management tool in the supply chain: A systematic
review,» 2023. [En línea]. Available:
https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/RINGI
ND/article/view/5409/5583.
J. Vargas, «Manual señalético Humedal el Salitre,»
[En línea]. Available:
https://issuu.com/juvargasv/docs/manual_se_al
etico_humedal_el_salitre_final.
Y. Wajeh, P. Hatton y N. Lee, «Unreal Engine 5
and immersive surgical training: translating
advances in gaming technology into extendedreality surgical simulation training programmes,»
British Journal of Surgery, vol. 109, nº 5, pp. 470-471,
INGENIO LIBRE • ISSN: 1692-0767 (Impreso) • ISSN 2322-8415 (En línea) • Vol. 13 No. 23 • DOI: doi.org/10.18041/2322-8415/ingelibre • pp nn - nn (2024)
R.-X. Wang y R. Wang, Portable interactive
visualization of large-scale simulations in geotechnical
engineering using Unity3D, 2020.
G. Rueda y A. Josué, «Desarrollo de un recorrido
turístico virtual(móvil) para fomentar el consumo
de productos y servicios de Chaupi estancia
Winery a través del uso de Unity 3D,» 2022. [En
línea]. Available:
https://repositorio.utn.edu.ec/handle/12345678
/13005.
J. Zhang, «Desarrollo de juegos de rol basados en
Unity3D.,» 2023. [En línea].
C. Maza y S. Elías, «Diseño de un mundo abierto
gamificado utilizando unity 3d como herramienta
de aprendizaje en la asignatura de matemáticas,»
[En línea]. Available:
http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/4800
/22375.
L. Bustamante y J. Darío, «Desarrollo de un
prototipo de videojuego de laberinto en realidad
virtual utilizando el motor de juegos de unity 3D,»
[En línea]. Available:
http://hdl.handle.net/20.500.12749/14042.
L. Cortés, «Propuesta metodológica para abordar
la restauración ecológica participativa en
humedales de Bogotá D.C., Colombia,» 2021. [En
línea]. Available:
https://doi.org/10.18257/raccefyn.1406 .
Y. J. A. Díaz, «Estrategias pedagógicas para el
reconocimiento, cuidado y preservación de la
fauna y flora del,» 2022. [En línea]. Available:
https://repository.libertadores.edu.co/server/api
/core/bitstreams/289d1330-5f18-4427-9139-
ad5389bc8/content.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ingenio Libre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.