El Salitre Wetland Modeled in Unity: Interactive Proposal for Environmental Education

Authors

  • Natalia Andrea Díaz Roa Estudiante
  • Nicolás Martin Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.18041/2322-8415/ingelibre.2024.v14n24.11905

Keywords:

Wetland, Interactivity, Modeling, Virtual Reality, Unity, Virtualization

Abstract

This article describes the virtualization process of the El Salitre Wetland in Bogotá designed in the Unity modeling tool,
in order to be proposed in the future as educational accompaniment in academic areas focused on environmental care and
preservation, since by providing this interactive simulation tool it is possible to approach learning from a playful and different
from traditional teaching methodologies. This tool, in addition to being a support for the traditional academy, can also be an
alternative when an in-person visit to the wetland is not possible or when the objective of that study can be addressed
remotely and mediated by this technology. This project has been the product of collaborative work between the
Environmental Engineering and Systems Engineering programs of the Universidad Libre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ramsar, «Convention on Wetlands of

International Importance especially as Waterfowl

Habitat,» 2 2 1971. [En línea]. Available:

https://www.ramsar.org/sites/default/files/doc

uments/library/current_convention_text_e.pdf.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible,

«Humedales,» 2023. [En línea]. Available:

https://archivo.minambiente.gov.co/index.php

/bosques-biodiversidad-yserviciosecosistematicos/ecosistemasestrategicos/

humedales.

K. Garcia, «Recorrido virtual móvil como

herramienta de apoyo para el aprendizaje de la

flora, caso: Jardín Botánico La Paz-Carrera de

Biología,» 2020. [En línea]. Available:

https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/1

/27968/PG3646.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

J. Fernandez y C. Córdoba, «Mejora del

aprendizaje mediante entorno virtual en Unity,»

[En línea]. Available:

https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/

/50007/TFG_FernandezCoto_%20Cordoba_2021.pdf?sequence=1&isAll

owed=y.

M. L. De la Hoz Torres, «Diseño de entornos

virtuales para el desarrollo de clases prácticas y

seminarios en la temática de sostenibilidad

ambiental,» 2021. [En línea]. Available:

https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/.

J. Castillo, D. Esparza, B. Espinosa, B. Montañez

y P. Varas, «Virtual reality as a training and risk

management tool in the supply chain: A systematic

review,» 2023. [En línea]. Available:

https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/RINGI

ND/article/view/5409/5583.

J. Vargas, «Manual señalético Humedal el Salitre,»

[En línea]. Available:

https://issuu.com/juvargasv/docs/manual_se_al

etico_humedal_el_salitre_final.

Y. Wajeh, P. Hatton y N. Lee, «Unreal Engine 5

and immersive surgical training: translating

advances in gaming technology into extendedreality surgical simulation training programmes,»

British Journal of Surgery, vol. 109, nº 5, pp. 470-471,

INGENIO LIBRE • ISSN: 1692-0767 (Impreso) • ISSN 2322-8415 (En línea) • Vol. 13 No. 23 • DOI: doi.org/10.18041/2322-8415/ingelibre • pp nn - nn (2024)

R.-X. Wang y R. Wang, Portable interactive

visualization of large-scale simulations in geotechnical

engineering using Unity3D, 2020.

G. Rueda y A. Josué, «Desarrollo de un recorrido

turístico virtual(móvil) para fomentar el consumo

de productos y servicios de Chaupi estancia

Winery a través del uso de Unity 3D,» 2022. [En

línea]. Available:

https://repositorio.utn.edu.ec/handle/12345678

/13005.

J. Zhang, «Desarrollo de juegos de rol basados en

Unity3D.,» 2023. [En línea].

C. Maza y S. Elías, «Diseño de un mundo abierto

gamificado utilizando unity 3d como herramienta

de aprendizaje en la asignatura de matemáticas,»

[En línea]. Available:

http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/4800

/22375.

L. Bustamante y J. Darío, «Desarrollo de un

prototipo de videojuego de laberinto en realidad

virtual utilizando el motor de juegos de unity 3D,»

[En línea]. Available:

http://hdl.handle.net/20.500.12749/14042.

L. Cortés, «Propuesta metodológica para abordar

la restauración ecológica participativa en

humedales de Bogotá D.C., Colombia,» 2021. [En

línea]. Available:

https://doi.org/10.18257/raccefyn.1406 .

Y. J. A. Díaz, «Estrategias pedagógicas para el

reconocimiento, cuidado y preservación de la

fauna y flora del,» 2022. [En línea]. Available:

https://repository.libertadores.edu.co/server/api

/core/bitstreams/289d1330-5f18-4427-9139-

ad5389bc8/content.

Downloads

Published

2024-11-08

How to Cite

Díaz Roa, N. A., & Martin Oviedo, N. (2024). El Salitre Wetland Modeled in Unity: Interactive Proposal for Environmental Education. Ingenio Libre, 14(24). https://doi.org/10.18041/2322-8415/ingelibre.2024.v14n24.11905