PHYSICAL EDUCATION WITH A GENDER PERSPECTIVE: A PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR SOCIAL DECONSTRUCTION FROM THE SCHOOL

Authors

  • Yury Fernanda Camargo Álvarez Universidad Libre

Keywords:

Gender perspective, Physical Education, social inclusion, social deconstruction.

Abstract

This article describes applied quasi-experimental research on the gender perspective related to Physical Education in a public institution. The study aims to determine the effects produced by the implementation of Physical Education with a gender perspective as a pedagogical proposal of deconstruction settings from the school by means of an action-research approach conducted with the students of a ninth-grade afternoon shift at a public institution located in the south of Bogotá, Colombia. Data compilation was designed through pre-test, post-test, expert consultation, and rubrics. The expected findings seek to contribute to gender deconstruction. At the educational context of a group of adolescents from low social status. In conclusion, this project could contribute to the abolition of stereotypes in regard to othering, diversity and social inclusion

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bell, J. (2005). Cómo hacer tu primer trabajo de investigación: guía para investigadores en educación y ciencias sociales (Vol. 9). España: Editorial GEDISA.

Blaxter, L., Hughes, C., & Tight, M. (2000). Cómo se hace una investigación (Vol. 1). España: Editorial Gedisa.

Camiré, M., Kendellen, K., Rathwell, S., & Nikyforuk, C. (2018). Inclusión en la educación física: un análisis de la literatura científica reciente. España: Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación.

Campbell, D. T., & Cook, T. D. (1979). Quasi-experimentation. Chicago, IL: Rand Mc-Nally.

Carrillo, C.E. (2022). Pedagogía e investigación, coexistencia epistémica hacia una Educación para Todos.

https://revista.unilibre.edu.co/index.php/inge_libre/article/view/9369/8277

Cuadrado, I., Recio, P., & Ramos, E. (2005). Propiedades psicométricas de la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes (DSA). España: Psicothema.

Garay Ibáñez De Elejalde, B., Vizcarra Morales, M. T., & Ugalde Gorostiza, A. I. (2017). Los recreos, laboratorios para la construcción social de la masculinidad hegemónica. España.

Glick, P. y Fiske, ST (1996). El inventario de sexismo ambivalente: diferenciación entre sexismo hostil y benévolo. USA: Revista de personalidad y psicología social.

Fredricks, JA y Eccles, JS (2005). Socialización familiar, género y motivación e implicación deportiva. USA: Revista de Psicología del Deporte y el Ejercicio.

Freire, P. (1984). Consideraciones en torno al acto de estudiar. La Importancia de Leer y el Proceso de Liberación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Guzmán, A y Jiménez, R (2019) Propuesta didáctica basada en los juegos cooperativos para disminuir la exclusión de género en el curso 101 del IED Colegio Tabora (jornada diurna) en la clase de Educación Física. Colombia: Universidad Libre de Colombia.

Kemmis, S y McTaggart, R (1988). Cómo planificar la investigación-acción. España: Laertes.

Lewin, K., Tax, S., Stavenhagen, R., Fals, O., Zamosc, L., & Kemmis, S. (1946). La investigación acción participativa. España: Editorial Popular.

Quiroz-Fuentes, V., Sennas-Vásquez, M., & Contreras-Salinas, S. (2019). Profesores noveles y representaciones de género en el marco de la educación inclusiva. Chile: Revista latinoamericana de educación inclusiva.

Prat Grau, M., & Flintoff, A. (2012). Tomando el pulso a la perspectiva de género: un estudio de caso en una institución universitaria de formación de profesorado de educación física. España: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado.

Ricoeur, P. (1981). Hermenéutica y ciencias humanas: Ensayos sobre el lenguaje, la acción y la interpretación. USA: Prensa de la Universidad de Cambridge.

Sánchez de Prada M.L. (2018). La educación Física con perspectiva de género: una apuesta por la igualdad y la prevención de la violencia de género. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. España: UAM.

Urízar, A. A., Müller, F. R., & Guacte, F. S. (2022). Educación no sexista en los protocolos de género en las universidades chilenas: Evaluación diagnóstica y perspectiva crítica. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho.

Valdivia-Moral, P. (2012). La coeducación en la educación física escolar. Análisis de las teorías y metodologías asociadas del profesorado y su reflejo en el alumnado. Estudio en la provincia de Jaén. Jaén: Universidad de Jaén.

Downloads

Published

2023-09-07

How to Cite

Camargo Álvarez , Y. F. . (2023). PHYSICAL EDUCATION WITH A GENDER PERSPECTIVE: A PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR SOCIAL DECONSTRUCTION FROM THE SCHOOL. Ingenio Libre, 12(22), 65-73. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/inge_libre/article/view/10686