Effects of Financial Education Training on the economic wellbeing of social business

Autores/as

  • Yadira Zulith Flores Anaya
  • Karina Isabel Salinas Solís
  • Deisy Milena Sorzano Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.15.2023.10348

Palabras clave:

Financial Education, Social Business, Financial Inclusion, Poverty

Resumen

Social microenterprises play an important role in the economy, as they are recognized as the key engine of economic growth in developing countries, however, the lack of financing remains one of their main obstacles. The objective of this paper is to analyze the effect of financial education given to microentrepreneurs on economic profitability, as well as other specific characteristics of microentrepreneurs and their businesses. Data from financial logs applied to social microenterprises in the city of Tijuana, Baja California, Mexico are used; in which the sales, costs and operating expenses of the business are recorded daily for four weeks. Through a linear regression analysis and the Wilcoxon Signed Ranks Test method, it is found that financial education training has a positive effect on the net profits of the business; addition to the positive increase in their sales by transitioning to using technology to advertise or sell their products; the use of credit ends up making visible that in many cases it harms the business because it cannot be used properly.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Referencias

Atkinson, A., & Messy, F. (2013). Promoting Financial Inclusion through Financial Education: OECD/INFE Evidence, Policies and Practice. OECD Working Papers on Finance, (34), 1-55. doi: https://doi.org/10.1787/20797117

Banerjee, A., Duflo, E., Glennerster , R., & Kinnan, C. (2015). The miracle of microfinance? Evidence from a randomized evaluation. American Economic Journal: Applied Economics, 22-53. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/43189512?seq=1#metadata_info_tab_contents

CEPAL. (2021). MIPYMES y el COVID-19. Retrieved from MIPYMES y el COVID-19. Retrieved from https://www.cepal.org/es/euromipyme/mipymes-covid-19

Comisión Nacional Bancaria y de Valores (CNBV). (2012). Libro blanco de inlcusión financiera. México: Consejo Nacional de Inclusión Financiera.

Comisión Nacional Bancaria y de Valores (CNBV). (2020). Impactos de la inclusión financiera: ¿Cuáles son los impactos de la inclusión financiera en las personas y las empresas? México: Consejo Nacional de Inclusión Financiera.

Comisión Nacional Bancaria y de Valores (CNBV). (2021). Panorama Anual de Inclusión Financiera 2021. México: Consejo Nacional de Inclusión Financiera.

Comisión Nacional Bancaria y de Valores. (2009). Primer reporte de inclusión financiera. México: Consejo Nacional de Inclusión Financiera.

CONEVAL. (2019). ¿Qué funciona y qué no en inclusión financiera? Guías prácticas de políticas públicas. México: CONEVAL. Retrieved from https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/ESEPS/Documents/Guias_practicas/Que_funciona_Inclusion_Financiera.pdf

Gourinchas, P., Kalemli-Özcan, S., Penciakova, V., & Sander, N. (2020). COVID-19 and SME Failures. National Bureau of Economic Research, 1-49. Retrieved from https://www.ecb.europa.eu/pub/conferences/shared/pdf/20211011_mon_pol_conf/Kalemli-OzcanSME_Failures.pdf

Herra, D. (2020). Desafíos y soluciones para mejorar el financiamiento a las mipymes durante la pandemia. Retrieved from https://blogs.iadb.org/innovacion/es/mejorar-el-financiamiento-a-las-mipymes-durante-la-pandemia/

INEGI. (2018). Encuesta nacional de financiamiento de las empresas 2018. México: INEGI. Retrieved from https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enafin/2018/doc/ENAFIN2018Pres.pdf

López, C., Ríos, M., & Cárdenas, L. (2018). Competencia, inclusión y desarrollo del sistema financiero en México. Investigación Administrativa, 47(121). doi: https://doi.org/10.35426/IAv47n121.01

Lusardi, A. (2008). Financial literacy: an essential tool for informed consumer choice? National Bureau of Economic Research. Working Paper 14084. Retrieved from https://www.nber.org/papers/w14084

McKenzie, D., & Woodruff, C. (2014). What are we learning from business training and entrepreneurship evaluations around the developing world? The World Bank Research Observer, 29(1), 48-82. doi: https://doi.org/10.1093/wbro/lkt007

Raccanello, K., & Herrera Guzman , E. (2014). Educación e inclusión financiera . Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. XLIV (2). 119-141. doi: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27031268005

Roa, J. (2021). Normas sociales: la barrera invisible de la inclusión financiera de la mujer. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Ciudad de México: Documentos de Proyectos.

Descargas

Publicado

2023-06-15 — Actualizado el 2023-09-11

Versiones