Centro Comercial San Fernando e Hiperalmacén Homecenter y los Efectos en su Área de Inmediata Influencia: Barrios Ternera, San Fernando, Los Ciruelos, Berlín y Beirut en Cartagena de Indias – Colombia –

Authors

  • Emperatriz Londoño Aldana Docente Tutor. Universidad de Cartagena. Cartagena. Bolívar. Colombia.
  • Wilson Enrique Pérez Ríos Estudiante de Administración de Empresas. Semillero de investigación. Universidad de Cartagena. Cartagena. Bolívar. Colombia.
  • Marilyn Guzmán Bermúdez Estudiante de Administración de Empresas. Semillero de investigación. Universidad de Cartagena. Cartagena. Bolívar. Colombia.

Keywords:

Area of influence, Commercial development, Department stores, Shopping center, Warehouse store

Abstract

This paper seeks to establish the commercial and surroundings changes generated by San Fernando shopping center and Homecenter warehouse store. It is a descriptive investigation, in which was applied a structured format of observation and a questionnaire to the inhabitants of the area of influence. The results refer to the transformation of houses into commercial premises, mixed housing and construction of shops in empty lots. It concludes with an inequitable improvement of the road infrastructure and public services in the area of influence and changes in the buying behavior of the residents of the surrounding neighborhoods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araña J.E y León C.J, (2017): “Comportamiento del consumidor y turismo sostenible” Cuadernos económicos de ICE, N°93, 2017, pp. 45-68.
Casares, R.J. y Martin C.V, (2003): “Evolución de la distribución comercial y de los hábitos de compra: del dualismo al polimorfismo” Información comercial española, ICE: Revista Económica N°811, 2003, pp. 323- 347.
Chasco L.P,(2000): “Modelos de gravitación comercial: una aplicación al anuario comercial de España” Universidad autónoma de Madrid.
Dahau Emilio, Giglia Ángela (2007). “Nuevas centralidades y prácticas de consumo en la ciudad de México: del microcomercio al hipermercado”. Revista Eure (Vol. XXXIII, Nº 98), pp. 77-95.
De la Ballina, F. J (1993): “Los Modelos de Evolución del Comercio Minorista: Análisis para la Síntesis”, Esic-Market, nº 81, julio-septiembre, pp. 51-65,. En Cuesta, V. P: “Estrategias de crecimiento de las empresas de distribución comercial de las empresas de gran consumo que operan en España”, 2001.
García Palomares, J.C. y Gutiérrez Puebla, J. (2007) “La ciudad dispersa: cambios recientes en los espacios residenciales de la Comunidad de Madrid”. Anales de Geografía, 27(1), pp.45-67.
García, G. (2000):“Comercio especializado: variables estratégicas y posicionamiento. Una aplicación al comercio de marca en el sector de la confección”, Distribución y Consumo, n. 54, pp. 35-51.
González R y Montenegro J, (2008). “Impacto socio-económico de la obra civil Centro Comercial Santafé, en la comunidad adyacente correspondiente a los barrios de La Academia, La Uribe, El Verbenal y San José de Bavaria, en las localidades de Suba y Usaquén de la ciudad de Bogotá D.C”. Bogotá: Universidad de La Salle.
Henao O, Córdoba J.F(2007): “Comportamiento del consumidor, una mirada sociológica”, Entramado, volumen 3, N°2, 2007, pp. 18-29.
Londoño E, Navas M (2013): “Centro histórico de Cartagena camino hacia su conversión en un gran centro comercial a cielo abierto”. Volumen 8 . pp 1945- 1947. ISSN-1941-9589-V8-N2-2013.
Lulle T. y Paquette C. (2006) Los grandes centros comerciales y la planificación urbana. Un análisis comparativo de dos metrópolis latinoamericanas. Estudios demográficos y urbanos, vol. 22, núm. 2 (65). Pp. 337-371.
Markin, R. J. y Duncan, C. P (1981): “The Transformation of Retailing Institutions: Beyond the Wheel of Retailing Life Cycle Theories”, Journal of Macromarketing, volumen 1, primavera, pp.58-56. En Cuesta, V. P, (2001): “Estrategias de crecimiento de las empresas de distribución comercial de las empresas de gran consumo que operan en España”.

Downloads

Published

2020-10-06

Issue

Section

Empresa y Sociedad

How to Cite

Londoño Aldana, E., Pérez Ríos, W. E., & Guzmán Bermúdez, M. (2020). Centro Comercial San Fernando e Hiperalmacén Homecenter y los Efectos en su Área de Inmediata Influencia: Barrios Ternera, San Fernando, Los Ciruelos, Berlín y Beirut en Cartagena de Indias – Colombia –. Gerencia Libre, 4, 46-60. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gerencia_libre/article/view/6811

Similar Articles

1-10 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)