Comprehensive training for social appropriation of knowledge

Authors

  • Julián Osorio Valencia Universidad Libre

Keywords:

Comprehensive training, society of knowledge, autonomy, critical thinking, administrative decentralization, territorial system of education, science, technology and innovation, territorial system of teacher education

Abstract

Comprehensive training (humanistic, scientific, technological and innovative) constitutionally stands at the fundamental in the effective social appropriation of knowledge for the transformation of pseudoscientific social practices, towards a social and productive training organized in the humanistic, scientific and ancestral knowledge. This aspect upon not being considered by the Law on Science, Technology and Innovation (Law 1286, 2009) nor by the CONPES 3582 of 2009, throws into question it’s judicial validity, as by placing the emphasis on the social appropriation of knowledge in informal education (media, scientific articles, science fairs, shows, etc..) rather than in comprehensive training, unaware of the potential social effectiveness of the formal education system in achieving the vision of multicultural, independent and sovereign. This article reflects the political legitimacy and legal validity of the comprehensive training given in the Letter to the formal education system, in carrying out its public function to enable the social appropriation of scientific knowledge and ancestral condition of the cultural transformation of our nation as a society and the economy of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Colombia, Asamblea Nacional Constituyente. Constitución Política de Colombia 1991. Bogotá: Senado de la República de Colombia; 1991.

2. Kant, E. Crítica de la Razón Pura II. Bogotá: Ediciones Universales; 1981

3. Colombia, Ministerio de Educación Nacional. Ley 115 de 1994. Ley General de la Educación. Bogotá: Ministerio de Educación; 1994

4. Londoño F. Regionalización de la ciencia. Revista Universidad EAFIT. 2008

5. Habermas J. Facticidad y Validez. Madrid: Trotta; 2005

6. Foucault, M., Hermenéutica del sujeto. La Plata: Altamira; 1996

7. Gadamer HG. Verdad y Método I. Salamanca: Sígueme; 1991

8. Maturana H, Varela F. Autopoiesis, and cognition the realization of the living (Boston Studies in the Philosophy of Science). Paperback; 1991

9. Llinás R. Colombia al filo de la oportunidad. Santa Fe de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio;1995

10. Ghelen A. El hombre, su naturaleza y su lugar en el mundo, Salamanca: Sígueme; 1987

11. Tsetun M. Cinco tesis filosóficas. Pekín: Editorial Pueblo;1965

12. Hernández J. Hacia un plan de ciencia y tecnología. Mesa de Ciencia, Tecnología e Innovación (Codecyt), Pereira; 2010

13. Velásquez L. Formación Docente. Primer plan decenal municipal de educación de Pereira, 2007-2016. Alcaldía de Pereira; 2007

14. Hoyos G. Comunicación, educación y ciudadanía. Borradores para una filosofía de la educación. Bogotá: Siglo XXI editores; 2007

15. Carr W. Teoría crítica de la enseñanza. México: Paidos;1995

16. Misión de ciencia, educación y desarrollo Colombia al filo de la oportunidad. Santa Fe de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio; 1995

17. Young R. Teoría crítica de la educación y discurso en el aula. México: Editorial Paidos; 1995

Downloads

Published

2010-06-01

How to Cite

Osorio Valencia, J. (2010). Comprehensive training for social appropriation of knowledge. Cultura, 7(1), 53-68. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3775