Assessments of graduates of nursing at the libre university of pereira on academic aspects of the program

Authors

  • Ana María Hernández B. Universidad Libre

Keywords:

college graduates, competency-based education, educational evaluation, nursing assessment, and program accreditation

Abstract

Objective: Some characteristics of the graduates of the Libre University of Pereira were determined and their assessments about some academic aspects of the program. Methods: A descriptive study of 64 nurses from a total of 235 graduates from the period between 2002 and the second quarter of 2008, to whom the survey was applied. Likert scales were used and percentages and means for qualifying studied academic aspects were calculated. Results: 91.0% of respondents had not engaged in postgraduate studies. 84.1% said they were unaware of the mechanisms of participation and the involvement of program discussion bodies. The academic program feature that received a higher score was integral training (mean 4.4), the academic areas that were considered to be stronger were clinical and administrative, and the less favored, communal (mean 2.9). The best valued aspects of job performance were: the ability to apply knowledge in holistic care and ethical practice of the profession. Skills in research and application of the methodology of the nursing process and theories of discipline, components of broad emphasis of the program, were rated low, explained by the reduced ability to exercise in these fields of knowledge. Recommendation: The diffusion mechanisms of spaces for graduate participation should be improved, to strengthen program decisions, especially related to curriculum reform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Colombia, Congreso de la República. Ley 266 de 1996, por la cual se reglamenta la profesión de enfermería en Colombia. Bogotá: Ministerio de Educación; 1996

2. Colombia, Congreso de la República. Ley 911 de 2004, por la cual se dictan disposiciones en materia de responsabilidad deontológica para el ejercicio de la profesión de enfermería en Colombia. Bogotá: Congreso de la República; 2004

3. Colombia, Ministerio de Educación. Decreto 917 de 2001 Por el cual se establecen los estándares de calidad en programas académicos de pregrado en ciencias de la salud. Bogotá: Ministerio de Educación; 2001.

4. Colombia, Congreso de la República. Ley 30 de 1992, por la cual se organiza el servicio público de la educación superior. Bogotá: Congreso de la República; 1992

5. Colombia, Ministerio de Educación. Seguimiento a egresados, información para la pertinencia [Internet] Disponible en:www. mineducacion.gov.co/cvn/1665/article- 136997.html. Consultado junio 23 de 2010

6. González J y otros. Tuning-América Latina: Un proyecto de las universidades, 2004, [Internet] Disponible en: http://www. rieoei.org/rie35a08.htm. Consultado junio 15 de 2010

7. World Health Organization. Milestones in health promotion. [Internet] Disponible en: http://www.who.int/ healthpromotion/Milestones_Health_ Promotion_0502 2010.pdf. Consultado junio 23 de 2010

8. González CL. Notas sobre la formación complementaria y la formación integral. [Internet]. Disponible en: www.dex. usb.ve/pdf/formacion_ complementaria.pdf. Consultado 15 de junio de 2010

9. Acevedo EB. La Formación Humana Integral: Una aproximación entre las Humanidades y la Ciencia. [Internet] Disponible en: http://www.campus-ei.org/ salactsi/elsa1.htm. Consultado 17 de junio de 2010

10. Tovar MC. El significado de la formación integral en estudiantes de último semestre de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle, 2002. [Internet] Disponible en: http://colombiamedica. univalle.edu.co/Vol33No4/cm33n4a htm. Consultado junio 1 de 2010

11. González RV. Gerencia del cuidado: liderazgo de la enfermera en el cuidado de la persona con alteración de los tejidos. Av. Enferm.2007,XXV(1):122-129

12. Cisneros GF. Proceso de atención de enfermería (PAE). [Internet] Disponible en: atenea. unicauca. edu.co/ ~pivalencia/ archivos/ProcesoDeAtencionDeEnfermeria- PAE.pdf. Consultado 3 de noviembre de 2009

13. Abaunza M. ¿El proceso de enfermería hace parte de la calidad del cuidado? Avances en Enfermería. 2007,25(2):141-147

14. Capetillo RC. Evaluación de la calidad del proceso de atención de enfermería del paciente hospitalizado. Hospital General Docente Ivan Portuondo. Revista de Ciencias Medicas, La Habana, 2000; 6(1)

15. Cisneros GF. Teorias y modelos de enfermería. [Internet] Disponible en:http:// atenea.unicauca.edu.co/~pivalencia/archivos/ asYModelosDeEnfermeriaYSuAplicacion.pdf. Consultado 3 de junio de 2010

16. Poblete, M y otra. Cuidado humanizado: Un desafío para las enfermeras en los servicios hospitalarios, 2004. [Internet] Disponible en: http://www.galeon.com/ oncare/artigos/humano.pdf. Consultado junio 20 de 2010

17. Ceballos PA. Desde los ámbitos de enfermería, analizando el cuidado humanizado. 2010. [Internet] Disponible e n : h t t p : / / w w w . s c i e l o . c l / s c i e l o . php?script=sci_arttext&pid=S0717- 95532010000100004&lng=es.doi: 10.4067/ S0717-955320 10 000100004. Consultado junio 20 de 2010

Downloads

Published

2018-11-01

How to Cite

Hernández B., A. M. (2018). Assessments of graduates of nursing at the libre university of pereira on academic aspects of the program. Cultura, 7(1), 05-15. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3774