Design and implementation of the information system for teaching-service relationship of the nursing program at the Universidad Libre of Pereira

Authors

  • Julia Inés Escobar M. Universidad Libre
  • Maria Nelcy Muñoz A. Universidad Libre

Keywords:

nursing education, curriculum, educational technology, information services, nursing informatics, nursing faculty, nursing diagnosis

Abstract

Objective: To present the methodology used in designing the information system for teaching-service relationship, according to the agreement 003 of 2003 and describing the results of its implementation in the first half of 2008. Methodology: Indicators were constructed upon the evaluation criteria for each of the factors and features of the agreement. Management and operational subsystems were defined and the information generated from the basic units: agreement, minutes of meeting of the Teaching-service relationship, evaluation and costs and supplies. Results: 100% of the agreements was made with institutions with certification and accreditation and developed using the criteria of teaching-service model. Committees were made at the beginning of the semester, at 100% of the agreements made. 37.5% of users served by the students were young adults, 18.0% children under age 10 and older, 10.4%. The most frequent nursing diagnoses were: the risk of infection, acute pain and impaired physical mobility. The 36.6% of the nursing procedures were administrative, 39.8% clinical and 23.6% of outpatient and community patients. Conclusions: The design of follow up system for teaching-service relationship has been useful for tracking from the managerial and operational command and the decision making process relating to the education of nursing students during their internship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Colombia. Ministerio de la Protección Social. International Journal of Information Acuerdo 003 de 2003, por el cual se adoptan Management 1999;19:335-49. los criterios de evaluación y verificación de los convenios docente-asistenciales necesarios 12. Consejo Superior de Administración para desarrollar los programas de pregrado o Electrónica. Diseño del sistema de postgrado en el área de salud. Bogotá: información [Sitio en Internet] [Consultado 3 Ministerio de la Protección Social; 2004 de noviembre de 2009] Disponible en: www.csae.map.es/csi/metrica3/dsiproc.pdf

2. Colombia. Congreso de la República. Ley 100 de 1993 por la cual se crea el sistema de 13. Instituto Tecnológico de Puebla. Análisis y seguridad social integral. Articulo 247. diseño de sistemas de información. [Sitio en Bogotá: Congreso de la República; 1993 Internet] [Consultado 3 de noviembre de 2009] Disponible en: www.itpuebla.edu.mx

3. Colombia. Presidente de la República. /Alumnos/Cursos_Tutoriales/Ana_Sosa_Pintl Decreto 190 de 1996, por el cual se dictan e/ANALISIS_DISENO/PRINCIPAL. htm normas que reglamentan la relación Docente- Asistencial en el sistema general de seguridad 14. Ackley BJ, Ladwig GB. Manual de diagnósticos social en salud. Bogotá: Presidencia de la de enfermería: guía para la planificación de los República; 1996 cuidados. 7ª ed. Madrid: editorial Elsevier; 2007

4. Colombia. Consejo Nacional de Acreditación. Lineamientos para la acreditación de 15. Abaunza M. ¿El proceso de enfermería hace programas. Bogotá: Consejo Nacional de parte de la calidad del cuidado? Avances en Acreditación; 2003 Enfermería. 2007,25(2):141-147

5. Colombia. Ministerio de Salud. modelo de 16. Capetillo RC. Evaluación de la calidad del autoevaluación y autorregulación para proceso de atención de enfermería del programas del área de la salud. Bogotá: paciente hospitalizado. Hospital General Ministerio de Salud; 2002 Docente Ivan Portuondo. Revista de Ciencias Medicas, La Habana, 2000; 6(1)

6. Escobar JI. Perfil epidemiológico de Pereira, 17. Cisneros GF. Proceso de atención de 2006. Revista Epidemiológica de Pereira. 2007, 10(1):19-35 enfermería (PAE). [Sitio en Internet] [Consultado 3 de noviembre de 2009] Disponible en: atenea. unicauca. edu.co/ ~pivalencia/ archivos/ProcesoDeAtencion DeEnfermeria-PAE.pdf

7. NANDA. Di a gnós Finalmente, el análisis cuantitativo de las t i cos Enf e rme ros : definiciones y clasificación 2005-2006. intervenciones realizadas por los estudiantes Madrid: editorial Elsevier; 2005 refleja un proceso de formación con clara orientación a la gerencia del cuidado y la

8. Asociación Nacional de Enfermería de la participación activa en el desarrollo de los Infancia. Nanda. Diagnósticos Enfermeros. [Sitio en Internet] [Consultado 3 de programas de salud, da cuenta del noviembre de 2009] www.aibarra.org cumplimiento de la función social del /archivos/NANDA. htm programa. De igual manera se aprecia que la

. Escobar JI. Perfil epidemiológico de Pereira, a c t i v i d a d a c a d émi c a c o n t r i b u y e 2007 [Sitio en Internet] [Consultado 3 de significativamente al proceso de formación noviembre de 2009] Disponible en: en autonomía y toma de decisiones. Los datos salud.pereira.gov.co que ofrece el sistema de información

10. Bunge C. Health management information advierten sobre las necesidades concretas de system for provincial health administrations mejoramiento permanente del proceso — Cameroon. In: The practice of health educativo de los estudiantes de enfermería i n f o r m a t i o n s y s t e m s . L o n d o n : Commonwealth Secretariat; 2001 durante sus prácticas formativas.

11. Jayasuriya R. Managing information systems Referencias for health services in a developing country: a case study using a contextualist framework.

1. Colombia. Ministerio de la Protección Social. International Journal of Information Acuerdo 003 de 2003, por el cual se adoptan Management 1999;19:335-49.

Downloads

Published

2000-12-01

How to Cite

Escobar M., J. I., & Muñoz A., M. N. (2000). Design and implementation of the information system for teaching-service relationship of the nursing program at the Universidad Libre of Pereira. Cultura, 6(2), 14-26. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/cultura/article/view/3770