La descentralización y autonomía De los municipios Proceso incompleto o desigual
DOI:
https://doi.org/10.18041/2027-1212/centauro.11.2016.2483Keywords:
Decentralization, autonomy, efficiency, corruptionAbstract
The end of the decentralization, it is that the needs of the population are known, attended and solved in an opportune way by the administration, and that better way of achieving it if it is effected by the governmental entity that is more near the persons and that is competent to attend with efficiency and efficiency to the population. The process of decentralization in Colombia still is in stage of evolution and one of the major obstacles that he has found to develop is the corruption. The decentralization is conceived as an incomplete process by big deficiencies as for the equality in the assistance of the services and on the harmony between the local, regional and national needs. In Colombia, the fiscal and administrative decentralization initiates in the 80s emphasizing like pioneering of the same mayors' popular election in 1986, but only it is specified openly in the Constitution of 1991. 23 years have happened and still it is not fulfilled by the aims of the decentralization, there being expressed a new centralist preference, which is imputed to the inaccuracy of the procedure and to administrative disadvantages, but that more it has to see with the disability of the leaders to effect the labors that competen to satisfy the needs of the population and in many cases are summarized in that economically untenable entities exist.
Downloads
References
Constitución Política de Colombia de 1886[en línea].Bogotá: Asamblea Nacional Constituyente, 1886. Actualizado. 2011[recuperado de el 10de agosto de 2014]. D en:< ftp://ftp.camara.gov.co/camara/basedoc/cp/Constitucion_Politica_1986.html>
Castro, J. (2002). La cuestión territorial. Bogotá: Editorial Oveja Negra, 1a ed. Congreso de la República. (1986). Acto Legislativo 01 de 1986.” "Por el cual se reforma la Constitución Política". Recuperado el 8 de agosto de 2014 http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=9440.
Congreso de la República. (1994). Ley 136 DE 1994.”Por la cual se dictan normas tendientes a modernizar la organización y el funcionamiento de los municipios”. Artículo 1. http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=329
Congreso de la República. (1998). Ley 489 de 1998. “Por la cual se dictan normas sobre la organización y funcionamiento de las entidades del orden nacional, se expiden las disposiciones, principios y reglas generales para el ejercicio de las atribuciones previstas en los numerales 15 y 16 del artículo 189 de la Constitución Política y se dictan otras disposiciones”. http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=186.
Corte Constitucional de Colombia. (1992). Sentencia C -478/92, M.P. Eduardo Cifuentes Muñoz. Recuperado el 8 de agosto de 2014, de Alcaldía Bogotá: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=5939
Corte Constitucional de Colombia. (1992). Sentencia C-571/92, MP. Jaime Sanín Greiffenstein. Recuperado el 10 de agosto de 2014, de Corte Constitucional: http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1992/t- 571-92.htm
Corte Constitucional de Colombia. (1994). Sentencia C -520/94, Expediente D-593 y D-607 (Acumulados), M.P. Hernando Herrera Vergara. Recuperado el 11 de agosto de 2014, de Alcaldía Bogotá: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=2340
Corte Constitucional de Colombia. (1996). Sentencia C -534/96, Expediente D-1171, M.P. Fabio Morón Díaz. Recuperado el 12 de agosto de 2014, de Corte Constitucional: http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1996/C-534-96.htm
Corte Constitucional de Colombia. (2000). Sentencia C-727/00, M.P. Vladimiro Naranjo Mesa. Descentralización, Desconcentración y Delegación Administrativas. Recuperado el 12 de agosto de 2014, de Corte Constitucional: http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2000/c-727-00.htm
Federación Colombiana de Municipios. Fortaleciendo la descentralización y autonomía local: en la senda correcta para el buen gobierno. Recuperado de http://gestion.fcm.org.co/fileadmin/gestion/pdf/docdes.pdf
Revista Cabildo, (1998). Promotor de desarrollo. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia. 40, 52.
Rodríguez, L. (2000). Derecho Administrativo. Santa fe de Bogotá: Temis Editores S.A.
Madrid, M. (1997). Diccionario de la Constitución Política de Colombia. Colombia: Legis Editores S.A.
Memo, (2001) La crisis del Estado Radical (Mensaje en un blog) recuperado de: http://www.memo.com.co/fenonino/aprenda/historia/estado-radical02.html