Tank of children´s needs: Full or empty?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.39.9759

Keywords:

Elementary School Students, affective development, parent-child relationship, research

Abstract

The 2011 Curriculum for Basic Education mentions that the student learns to “harmoniously manage personal and emotional relationships to develop personal identity” (Secretaría de Educación Pública [SEP], 2011, p. 53). Chapman (2000) reveals that children need to be: loved, taught, and educated and live under authority. Descriptive Research Instruments: “The seven needs of the child” by Descher, applied to 1159 parents and interviews with children. Objective: Identify the needs that children receive from their parents. 61% of parents meet the needs of their children In relation to: feeling loved, being accepted, feeling important, feeling safe, receiving praise or recognition, receiving discipline and knowing about God.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nohemí Fernández Mojica, Universidad Veracruzana

    Licenciada  en Pedagogía. Universidad Veracruzana. Maestra en Planeación y Desarrollo Educativo por la  Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Durango, Doctora en Educación por la  Escuela Libre de Ciencias Políticas y Administración Pública de Oriente. Docente de Tiempo Completo de la  U.V. Responsable del cuerpo académico: UV-CA- 391: Desarrollo Humano, investigación e intervención educativa. Línea de investigación: Desarrollo humano. Libros: Caricaturas y cómics ¿causantes del comportamiento infantil? (2003) México: Ed. Barak Comunicaciones y Distribuciones. Instrumentos de evaluación en la investigación educativa (2010) México: Trillas. Fundamentos para el matrimonio (2016) USA: Pilibrio Autora y coautora  de varios artículos educativos. Estancias de investigación realizadas en: Universidad de Alcalá de Henares (España), Universidad de Granada (España), BUAP (Puebla, México)  Perfil Deseable PRODEP. Investigadora del Nivel 1 del Sistema Nacional de Investigadores.

  • María Esther Romero Ascanio, Universidad Veracruzana

    Universidad Veracruzana
    Calle y No.
    C.P.
    Ciudad, Ver., México
    Tel: +52 Telefono con lada
    Fax: +52 Fax con lada
    esromero@uv.mx

References

Alvarado-Poblete, E. (2017). Familias felices, no perfectas. Gema editores

Biesinger, A. (2003). No mentir a los niños acerca de Dios. Editorial Sal Terrae Castellanos-Terán, D. El maltrato infantil, “cuna de la delincuencia”: expertos. La Jornada, https://www.jornada.com.mx/2015/06/16/politica/013n2pol

Chapman, G. & Campbell, R. (1998). Los 5 lenguajes del amor de los niños. Unilit

Chapman, G. D. (2010). La esencia de Los cinco lenguajes del amor. Miami, Fl: Editorial Unilit.

Chapman, Gary (2000) Las cinco características de una familia amorosa. 1ra, edición. Federico Henze Trad. Miami Fl.: Editorial Unilit

Drescher, J. (2010). 7 Necesidades básicas del niño. Mundo Hispano

Fregoso P. Zaira (2014). Cómo formar valores en los niños. Con cuentos, juegos y actividades. Editores Mexicanos Unidos.

Mc Donald, J. (2012). 7 Palabras para trasformar su familia mientras aún hay tiempo. Editorial CLC

Morrison, G. S. (2005) Educación infantil, 9ª. Edición. Pearson Hall

Secretaría de Educación Pública. (2011). Plan de Estudios 2011 Educación Básica. Autor. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/20177/Plan_de_Estudios_2011_f.pdf

Young, E. (2006). Los 10 mandamientos de los padres. Unilit

Zembylas, M. (2019). Intentos por discernir la compleja imbricación entre emoción y pedagogía: contribuciones del giro afectivo. Propuesta Educativa, 1, (51), 15-29. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4030/403061372003/html/index.html

Downloads

Published

2022-12-23 — Updated on 2022-12-23

Issue

Section

Artículos de investigación científica y tecnológica