Approach to decentralization in the District of Cartagena. A look at Law 2082 of 2021
DOI:
https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.38.9746Keywords:
Decentralization, Local Mayoralties, Local Administrative Boards, Local Development, DeconcentrationAbstract
Law 1617 of 2013 aims to "to provide the districts with the powers, instruments and resources to enable them to perform their functions and provide the services for which they are responsible, and to promote the comprehensive development of their territory in order to contribute to the improvement of the quality of life of their inhabitants, on the basis of the use of their resources and the advantages derived from the special characteristics, conditions and circumstances which they present". After this, Law 2082 was promulgated in 2021, which aims to "adopt mechanisms to strengthen administrative decentralization and other provisions are issued" provisions that transform the territorial organization into the city. To this extent, what the present document seeks is to know what has been the impact of Law 1617 and Law 2082 of 2021 on the decentralization process in the city of Cartagena de Indias evidencing that the incidence that has been generated is contrary to decentralization generating forms of administrative deconcentration.
Downloads
References
Barboza, J. (2017). Incidencia de la Ley 1617 en el proceso de descentralización en la localidad de la Virgen y Turística del distrito de Cartagena, periodo 2013-2016 [tesis de Especialización en Gestión Pública, Escuela Superior de Administración Pública].
Castellar, A. (2022). Descentralización y autonomía local, temas centrales de Fedemunicipios.
El Universal. https://www.eluniversal.com.co/cartagena/descentralizacion-y-autonomia-local-temas-centrales-de-fedemunicipios-MJ6380349.
De la Hoz, A. (2019, febrero 24). La descentralización en Cartagena. El Heraldo. https://www.pressreader.com/colombia/el-heraldo-colombia/20190224/281715500900630.
Departamento de Planeación Nacional (2002). Evaluación de la descentralización municipal en Colombia: el balance de una década. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo%20Territorial/01_Libro.pdf.
Función pública, Glosario. Descentralización. (s.f.). Recuperado de: https://www.funcionpublica.gov.co/glosario//wiki/Glosario+2/Descentralizaci%C3%B3n
García, A., Colmenares J., & Rolon, A. (2014). La realidad de la descentralización en Colombia a partir de la Constitución de 1991. Hipótesis Libre (9). https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/hipotesis_libre/article/view/3720.
Ley 1716 de 2013 (2013, 5 de febrero). Congreso de la República de Colombia. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=51601.
Ley 2082 de 2021 (2021, 18 de febrero). Congreso de la República de Colombia. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=158817#.
Ley 768 de 2002 (2002, 31 de julio). Congreso de la República de Colombia. https://www.redjurista.com/Documents/ley_768_de_2002_congreso_de_la_republica.aspx/.
Observatorio Ambiental de Cartagena de Indias (s.f.). Descentralización. http://observatorio.epacartagena.gov.co/gestion-ambiental/generalidades-de-cartagena/intitucionalidad/descentralizacion/.
Sentencia C-1051 (2001). República unitaria, descentralización y autonomía.
https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2001/C-1051-01.htm.
Valencia-Tello, D. & Karam, V. (2014). Antecedentes de la descentralización territorial en Colombia. Dikaion, 23-1 DOI: 10.5294/dika.2014.23.1.7.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Advocatus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
