THEATER IN THE LEGAL SCENARIO
DOI:
https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.25.972Keywords:
teaching, learning, didactic, theatre, lawAbstract
This research, as it is explicit in the title “Theatre as didactic strategy of juridical sciences teaching and learning”, is a theoretical practical study carried out in three educational institutions of the city of Santa Marta in Colombia (University of Magdalena, Cooperative University of Colombia and Sergio Arboleda University), in order to build a didactic model applicable to teaching of law where the crucial methodological tool is theatre and performing arts. Based on a comprehensive and comparative study, researchers put into practice theatre activities which has been developed and suggested by studies centres and internacional institutions as the University of Buenos Aires (Argentina) and the University of San Martín de Porres (Peru). Unesco, for example, according to international researches, has concluded that in the majority of nations arts and learning are often intertwined due to the potential of the artistic performances to become a facilitator vehicle of education in different disciplines. Thus, in correspondence with those results, the authors of this investigation undertook to formulate a didactic of theatre for teaching of law. It has been done with the certitude that it means providing to students the ability to assimilate the social and professional environment making a similar experience of the real world where, as a theatre performance, the actors mean each and every one of the people and theatre stage represents society behaviour and its legal order structures.
Downloads
References
AUSBEL. Teoría del aprendizaje significativo. Recuperado el Septiembre de 2014, de Google academico. (2010). Disponible en: http://www.educainformatica.com.ar/docentes/tuarticulo/educacion/ausubel/index.html.
BERNAL, C. Metodologia de la investigación. Colombia: Pearson educación. (2010). Combariza, X. Reflexiones sobre la facilitación del aprendizaje experiencial . Revista Internacional Del Magisterio Número 17, 51-53. (2005).
DOMINGUEZ, M. (2014). La escuela y el reto de educar . Revista Internacional del Magisterio número 67, 54-58.
EISNER, E. Educar la Visión Artística. Barcelona, España: Paidos educador. (1995).
FREIRE. Pedagogía del oprimido . México: Siglo XXI, editores S.A. (2008).
GARDNER. estructuras de la mente :Inteligencias Multiples. México: Fondo de Cultura económica. (2010).
GRÁNDEZ QUIJANO, B., BERNAL, G., CASTELLANOS, I., BUILES , J. F., RÍOS , M., & VILLEGAS, M. ¿Cuáles son los beneficios de la educación experiencial en los procesos de cambio. Revista Internacional Magisterio. (2005).
KNIPP, G. El poder de una visión . En Revista Internacional Magisterio. 17 (2005) SAP.
LÓPEZ-VÁZQUEZ, A. R. ELEMENTOS DE DIDÁCTICA DEL TEATRO. (2005). Disponible en: ULPGC Biblioteca Universitaria: file:///C:/Users/aixa.granados/Documents/el%20teatro.pdf.
NUSSBAUM, M. Sin Fines de Lucro. Bogotá: Formas e Impresos S.A. (2010). OCAÑA, O. Didáctica problematizadora y aprendizaje basado en problemas. Módulo de pedagogía didáctica. (2012)
UNESCO. (6 de Febrero de 2003). Asociación Internacional de Teatro y Educación. Recuperado el septiembre de 2014, de Organizacion de las Naciones Unidas para la Educacion la Ciencia y la cultura: http://portal.unesco.org/culture/es/ev.php URL_ID=7452&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html.
UNIVERSIDAD DE ALICANTE. Técnicas de dramatización enseñanzas de lenguas en educación infantil y primaria. Revista Cultural de la Universidad de Alicante. (2014).
UNIVERSIDAD DE BUENOS AIRES. Universidad de Buenos Aires . Obtenido de http://derecho.uba.ar/academica/carrdocente/ B jornadas_innovacion_ejedinamicagr. (2014).
UNIVERSIDAD DE CHILE . Universidad de Chile . Obtenido de Facultad de Artes: http://www.artes.uchile.cl/teatro/extension/41791/extension-y-vinculacion-con-el-medio. (2014).
UNIVERSIDAD DE LOS ANDES. Universidad de los Andes. (2013). Disponible en:Teatro y Educación: http://derecho.uniandes.edu.co/index.php?option=com_content&i-d=384&itemid=268&la.
VARGAS JIMENEZ, & HERNÁNDEZ HA-LARCÓN. Los principios didácticos guía del profesor. Revista Pedagógica Universitaria N#3. (2006).
