Legal research: Appropriation and social construction of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.29.1654Keywords:
Legal research, social appropriation of knowledge, social construction of knowledgeAbstract
Legal research, appropriation and the social construction of knowledge generated relations that should be analyzed from different areas and joints, since it is not possible to focus exclusively on performance indicators raised in institutional documents and guidelines for evaluation and recognition of production. Specifically, the social study on the ownership and social construction of knowledge and its relationship with the legal investigation shall, from its location in the National System of Science, Technology and Innovation, show the contribution from the interaction with social groups, their ways interpretation and reflective practices.
In research terms, the legal knowledge has been convened in this area in order to regulate processes and the interest of protecting the rights arising from this. It is precisely the active participation of different subjects which allows the right as proposals to hear cases, problems and analysis of particular situations that have not had legal treatment within the National System of Science, Technology and Innovation and master documents that gather information and research groups in Colombia.
Downloads
References
Araya S., (2009). Las representaciones sociales: ejes temáticos para su discusión. Cuaderno de ciencias sociales 127, (84). Recuperado de http://www.flacso.or.cr/fileadmin/documentos/FLACSO/Cuaderno127.pdf
Berger, P., & Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Colciencias. Estrategia para la apropiación social de la ciencia. (2010) http://www.colciencias.gov.co/programa_estrategia/apropiaci-n-social-del-conocimiento
Daza, Sandra y Arboleda, Tania (2007). Comunicación pública de la ciencia en Colombia: ¿Políticas para la democratización del conocimiento? En: Signo y Pensamiento 25: 101-125
Deslauriers, J. (1998). Elogio del sentido común en la investigación cualitativa y las ciencias sociales. Opciones Pedagógicas, 19, 10-21.
Dumont, F. (1981). La cultura savante: la reconnaissance du terrain. Questions de cultura. (1), 17-35.
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Moscovici S. Psicología Social II, (p.p 469-493). Barcelona: Paidós.
Perlo, C. (2006). Aportes del interaccionismo simbólico a las teorías de la organización. Invenio, 9 (16), 89-107. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87701607
Pérez Bustos, T. (2009). Tan lejos... tan cerca. Articulaciones entre la popularización de la ciencia y la tecnología y los sistemas educativos en Colombia. INCI-Venezuela, nov. 2009, vol.34, no.11, p. 814-823.
Posada, E. et. al. (1994). Apropiación Social de la Ciencia y la Tecnología. En Misión Ciencia, Educación y Desarrollo, Colección documentos de la Misión. Bogotá, Colombia: Presidencia de la República – Colciencias.
Iturrieta, S. (2001). Perspectivas teóricas de las familias: como interacción, como sistemas y como construcción social. En Iturrieta, S. Conflictos familiares, ¿Cómo resolverlos?, (1-82). Recuperado de http://www.cpihts.com/PDF/Sandra%20Olivares.pdf
Salas, A, Ricardo. (2006). El mundo de la vida y la fenomenología sociológica de Schutz. Apuntes para una filosofía de la experiencia. Revista de filosofía, 15, 167-199.
Schutz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Barcelona: Ediciones Paidós.
Schutz, A. (2003a). El problema de la realidad social I. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Schutz, A. (2003b). Las estructuras del mundo de la vida. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ADVOCATUS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
