The Preeminence of Government Digital Transformation in Colombia

Authors

  • Brenda María Valero Díaz Universidad Libre de Colombia
  • Valentina Mercedes Castro Velásquez Universidad Libre de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.43.13184

Keywords:

health crisis, state digitalization, Colombian state, technological modernization, pandemic, digital transformation

Abstract

The feasibility of state digitalization was implemented by the Colombian government at the onset of the COVID-19 health crisis. Despite the existence of regulations influencing digitalization prior to this event, the Colombian state had not carried out their application and materialization until 2020. Therefore, the objective of this research lies in the study of emerging categories related to state digitalization within the Colombian context, while also identifying the COVID-19 pandemic as the main driver of such digitalization.

 

From a methodological perspective, this article results from a conceptual exploration aimed at analyzing state digitalization in the post-pandemic context. This approach has made it possible to determine the main outcome of the study: the health crisis as the starting point of Colombianstate digitalization. Consequently, based on the research findings, it can be concluded that the process of implementing technological modernization— analyzed through the legal framework—reveals that the Colombian state already had a normative basis for initiating the digital era. However, such measures were only executed after the conceptualization of the materialization and implementation of these regulations

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Mundial (2024). Obtenido de Gru- po Banco Mundial https://datos.banco mundial.org/indicator/NY.GDP.PCAP. CN?end=2021&locations=EE&start= 2021&view=bar.

Contraloría General de la República (6 de octubre de 2019). Obtenido de contraloria. gov.cohttps://www.contraloria.gov.co/ zh/web/guest/w/premio-internacional-para-la-plataforma-oc%C3%89ano-de-la- contralor%C3%ADa-por-utilizaci%C3% B3n-de-nuevas-tecnolog%C3%ADas- para-detectar-fraudes-financieros.

Contraloría General de la República (2019). Océano + tecnología - corrupción. Economía colombiana, 34 - 35.Recuperado de https://revistaeconomiacolombiana.com/.

División de Desarrollo Productivo y Empresarial de la Comisión Económica para América Latina (2021). Datos y hechos sobre la transformación. Séptima Conferencia Ministerial sobre la Sociedad de la Información de América Latina y el Caribe, (pp. 29-31). Recuperado de https://www. cepal.org/es/publicaciones/46766-datos- hechos-la-transformacion-digital-informe- principales-indicadores-adopcion.

Función Pública (29 de junio de 2022). Obtenido de funcionpublica.gov.co. https://www. funcionpublica.gov.co/-/estado-simple- colombia-agil-adeja-ahorros-por-.

Función Pública (28 de septiembre de 2022). Obtenido de funcionpublica.gov. co https://www.funcionpublica.gov.co/ campana-estado-simple-colombia-agil.

Gimenéz, L. (30 de julio de 2021). Obtenido de Inter-AmericanDevelopmentBankhttps:// blogs.iadb.org/administracion-publica/es/ la-buena-digitalizacion-no-sucede-sola- requiere-buenas-decisiones-humanas/.

Guevara Alban, G. P., Verdesoto Argüello, A. E., & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo 4 (3) ISSN: 2588-073X DOI: 10.26820/recimundo/4.(3). julio.2020. 163-173, 165-173.

Holm, J. (2020). Transformación digital en el sector público de Estonia. Revista española de control externo, ISSN 1575-1333, Vol. 22, Nº 64, 22 - 47. Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codi- go=7768609.

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innova- ción(2022). Obtenidode minciencias.gov. co https://minciencias.gov.co/planeacion

-y-gestion/campana-estado-simple-co- lombia-agil#:~:text=Campa%C3%B1a%20 Estado%20Simple%2C%20Colom- bia%20%C3%81gil,tr%C3%A1mites%20 m%C3%A1s%20dispendiosos%20pa- ra%20simplificarlos.

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo

(agosto de 2022). Obtenidodecolombiaagil.gov.co https://www.colombiaagil.gov.co/.

Ministerio de Educación Nacional (23 de agosto de2022).Obtenidodemineducacion.gov.co https://www.mineducacion.gov.co/portal/ micrositios-institucionales/Modelo- Integrado-de-Planeacion-y-Gestion/Tramites-y-servicios/383087:Estado- Simple-Colombia-Agil.

Ministerio de Hacienda y Crédito Público (2019). Obtenido de minhacienda.gov. co https://www.minhacienda.gov.co/web center/portal/AtencionPublico/pages_atencinalciudadano/colombiagil1.

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (enero de 2022). Obtenido de Mintic.co.go https://www. mintic.gov.co/portal/715/articles-198550_ abc_decreto_088_24_enero_2022_v2. pdf.

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (08 de julio de 2022). Obtenido de Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/ Sala-de-prensa/Noticias/237761:El- Ministerio-TIC-garantiza-la-continuidad- del-servicio-de-internet-gratuito-a-los- habitantes-de-las-zonas-rurales-de-156- municipios.

Monsalve, D., & Gómez Domínguez, J. G. (2020). Transformación digital: la gestión pública de la nueva era. Debates IESA Vo- lumen XXV Número 2 Nuevas economías, Nuevas estrategias, 38- 41.

Pérez Bolaños, D. M. (2020). Análisis de la polí- tica de gobierno digital 2018 y sus avances y retrocesos de cara a la emergencia del covid-19 en Colombia. REIB: Revista Electrónica Iberoamericana, 118-150. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7556556.

Rojas., C. L. (28 de enero de 2022). Obtenido de Mintic.co.go https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-prensa/ Noticias/198550:Gobierno-nacional- expidio-el-Decreto-para-la-digitalizacion-y-automatizacion-de-tramites.

Sampieri, R. H. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill / Interamericana Editores.

Santiso, C. (26 de agosto de 2020). Obteni- do de CAF Banco de Desarrollo de América Latina https://www.caf.com/es/ conocimiento/visiones/2020/08/el-papel- del-estado-en-la-era-digital-post-covid19/.

Santiso, C. (5 de agosto de 2021). Obtenido de BancodeDesarrollodeÁmericaLatina(CAF) https://www.caf.com/es/conocimiento/ visiones/2021/08/la-digitalizacion-como- estrategia-anticorrupcion-cuales-son-los- dividendos-de-la-integridad/.

Transparencia Internacional (11 de febrero de 2025). Obtenido de Transparencia por Colombia https://transparenciacolombia. org.co/colombia-no-logra-superar- sensacion-de-corrupcion-generalizada/.

Published

2024-06-30

Issue

Section

Artículos de investigación científica y tecnológica