Strategic Challenges: Safeguarding Children's Rights in Latin America, with a Focus on Cuba and Peru
DOI:
https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.41.11701Keywords:
Rights, childhood, protection, vulnerabilityAbstract
In Latin America, children in vulnerable situations face various challenges such as poverty, violence, and a lack of access to essential services. This research adopts a qualitative approach to analyze strategies for protecting children's rights in the region. The study used theoretical and empirical methods, including historical-logical and content analysis, to examine policies and projects. The results reveal effective strategies, such as social inclusion programs and gender equality policies, that have enhanced the protection of rights. The research involved 5,606 people, including 2,570 children and 3,036 adults in Cuba and Peru. These findings underscore the importance of effectively addressing these challenges and offer valuable insights to improve the protection of children's rights in the area. It is crucial to ensure a safer and more equitable future for Latin American childhood.
Downloads
References
Bácares Jara, C. (2020). Un estado del arte analítico de las publicaciones sobre los derechos del niño en español. A propósito de tres tendencias bibliográficas: la negacionista, la oficial y la contraoficial. Revista Derecho PUCP, (85), 473-515. https://doi.org/10.18800/derechopucp.202002.013
Bernuz Beneitez, M. J. (2019). Cuando los menores declaran en la justicia de menores. Cuadernos electrónicos de filosofía del derecho, (40), 1-22. https://doi.org/10.7203/CEFD.40.13023
Cabrolié Vargas, M. R. (julio de 2022). Niñez y adolescencia: derechos, protección, cuidados y participación. CUHSO (Temuco), 32(1), 13-23. http://dx.doi.org/10.7770/cuhso-v32n1-art2914
Casado Muñoz, R., Zabaleta González, R., Segura Zariquiegui, A., & Lezcano Barbero, F. (2023). Nuevos retos para la orientación en educación inclusiva y derechos de la infancia: Evaluación de la capacidad para participar. Revista de Investigación Educativa, 41(2), 337–355. http://dx.doi.org/10.6018/rie.517441
Cruz de la Torre Vargas, M. (diciembre de 2018). Las implicancias de considerar al niño sujeto de derechos. Revista de Derecho (UCUDAL), 14(18), 117-137. https://doi.org/10.22235/rd.v18i2.1703
Dávila, P., & Naya, L. M. (2011). La defensa de los derechos de la infancia en América Latina desde la perspectiva legal. Una visión educativa. Educación XX1, 14(1), 201-221. Universidad Nacional de Educación a Distancia Madrid, España.
Fernández, I. (2005). Las emociones como representaciones compartidas su anclaje sociocultural. En D. Páez, I. Fernández, S. Ubillos, & E. Zubieta (Eds.), Psicología social, cultura y educación (pp. 455-468). Pearson.
Freitez, M. (2022). Nuevas socializaciones de género en la infancia. Una investigación con niñas, niños y adolescentes trans en México. Sociedad e Infancias, 6(1), 43-54. https://doi.org/10.5209/soci.77930
Gutiérrez Saldivia, X., & Rivera Gutiérrez, C. (2020). Educación Especial y sus implicancias en contextos de diversidad cultural: análisis desde La Araucanía. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. 22(34), 95-112. https://doi.org/10.19053/01227238.10105
Lenta, M. M., & Zaldúa, G. (2020). Vulnerabilidad y Exigibilidad de Derechos: la Perspectiva de Niños, Niñas y Adolescentes, Psykhe, 29(1). 1-13. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.29.1.1225
Liebel, M., & Gaitán Muñoz, L. (2019). El poder de los niños y niñas. Anotaciones sobre el protagonismo de movimientos infantiles en la actualidad. Revista Sociedad e Infancias, (3), 15-20. https://doi.org/10.5209/soci.65352
Lozano Vicente, A. (2016). Los derechos del niño: cuestiones sobre su fundamentación. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 67-79. https://doi.org/10.11600/1692715x.1413290515
Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.unicef.es/publicacion/convencion-sobre-los-derechos-del-nino
Orozco, M., Colunga, B., Bravo, H., Ruvalcaba, N., Vázquez, C., & Palos, M. (2020). Elementos que configuran la percepción de seguridad escolar en estudiantes de secundaria. Psychologia, 14(2), 85-97. https://doi.org/10.21500/19002386.4376
Picornell Lucas, A. (2019). La realidad de los derechos de los niños y de las niñas en un mundo en transformación. A 30 años de la Convención. Revista Direito Práx, 10(2), 1176-1191. https://doi.org/10.1590/2179-8966/2019/40095
Puente, M. (2022). El derecho a una vida libre de violencia de niños, niñas y adolescentes en el Estado de Guanajuato. Propuestas para fortalecer la convivencia libre de violencia en el entorno escolar. Visión desde el derecho comparado. Revista de Investigación Académica Sin Frontera: División de Ciencias Económicas y Sociales, (37), 1-17. https://doi.org/10.46589/rdiasf.vi37.428
Riquelme Mella, E., Miranda Zapata, E., & Halberstadt, A. G. (2019). Creencias de los adultos sobre la emoción de los niños: una propuesta de exploración en contextos de diversidad cultural. Revista Estudios pedagógicos, 45(2), 61-81. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000200061
Ruvalcaba Romero, N. A., Orozco Solís, M. G., Bravo Andrade, H. R., & Macías Mozqueda, E. Y. (2022). Percepción de los derechos de la infancia como protectores ante agresión y consumo de sustancias en niños, niñas y adolescentes. Revista Psicología Iberoamericana, 30(2), e302470. https://doi.org/10.48102/pi.v30i2.470
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Advocatus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
