human rights education in children and adolescents to avoid domestic violence.

Authors

  • Diana Catalina Plazas Guerra
  • Niyened Yesenia López Ramos
  • Jairo Rojas Ángel

Keywords:

Domestic violence, institutional violence, education, human rights, children and adolescents

Abstract

This article is reflective and critical about violence in the educational process and its possible impact relationship with respect to intrafamily violence against children, girls and adolescents, a qualitative research is carried out through an exhaustive review of the specialized literature on the subject.

It is pointed out that the phenomenon of violence is complex enough to withstand a theoretical analysis of it, since this would cover unresolved or even unresolved national social, economic and political issues, so it is not the intention of the article to address a phenomenon of that magnitude. It is concluded that the development of society should point to limits on theoretical and conceptual aspects of violence, domestic violence, as well as the impact of education on them, all framed in the urgency of a short and short public policy. medium term that centralizes children and adolescents.

In it, education should be prioritized as a human right and thus avoid that the first type of violence is an educational system that allows the desertion and exclusion of children and adolescents because that means that many of them do not complete the educational system and emerge phenomena of violence ranging from domestic violence to institutional violence, sometimes with human rights violations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramovay, M. (2005). Violencia en las escuelas: Un gran desafío. Revista Iberoamericana de Eduación, 38, 53-66. doi:https://doi.org/10.35362/rie380830

Abramovay, M., Castro García, M., Pinheiro, L., & Lima, F. (2002). Juventud, Violencia y Vulnerabilidad Social en América Latina: Desafíos para Políticas Públicas. (tesis de postgrado). Brasilia, Brasil: Unesco BID. From https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1379

Arendt, H. (2006). Sobre la Violencia (1 ed.). Madrid, España: Editorial Alianza. From http://bello.cat/Sobre%20la%20violencia-H.%20Arendt.pdf

Bandura, A., Azzi, R., & Polydoro, S. (2008). Teoría social cognitiva: conceitos básicos (1 ed.). Porto Alegre, Brasil: Editorial Artmed. doi:https://doi.org/10.1590/S0103-166X2009000400016

CEPAL. (2020). Violencia contra niñas, niños y adolescentes en tiempos de COVID-19. New York: CEPAL-UNICEF-Oficina de la Representante Especial del Secretario General sobre la Violencia contra los Niños. From https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46485/1/S2000611_es.pdf

Cepeda-Cuervo, E., Moncada-Sanchez, E., & Alvarez, V. (2007). Violencia intrafamiliar que afecta a estudiantes de educación básica y media en Bogotá. Revista Salud Pública, 9(4), 516-528. From http://www.scielo.org.co/pdf/rsap/v9n4/v9n4a04.pdf

De Vincezi, A., & Tedesco, F. (2009). La educación como proceso de mejoramiento de la calidad de vida de los individuos y de la comunidad. Revista La Educación, 49(7), 1-12. doi:https://doi.org/10.35362/rie4972047

Dupret, M.-A. (2012). Violencia Familiar contra los niños: Respuestas institucionales. Revista Universitas(16), 17-51. From https://www.redalyc.org/pdf/4761/476147384002.pdf

Durkheim, É. (1988). La Educación como fenomeno social. Revista Colombiana de Educación(19), 1-2. From https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/5162/4255

Espíndola, E., & León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la agenda regional. Revista Educación y conocimiento: una nueva mirada, 30, 39-62. doi:https://doi.org/10.35362/rie300941

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía (1 ed.). Sao Paulo, Brasil: Editorial Paz e Terra SA. From https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagog%C3%ADa-de-la-Autonom%C3%ADa.pdf

Gómez Nashiki, A. (2005). Violencia e Institución educativa. Revsita Investigación Educativa, 10(26), 693-718. From https://www.redalyc.org/pdf/140/14002605.pdf

INDESOL. (2006). Diagnóstico Sobre las Causas, Efectos y Expresiones de Violencia Contra las Mujeres en los Hogares de la Microrregión Huasteca Centro del Estado de San Luis Potosí (DICEEVIMH). San Luis Potosi: CUATE. From http://cedoc.inmujeres.gob.mx/PAIMEF/SLP/slp01.pdf

Luzuriaga, L. (1979). Historia de la educación y de la pedagogía (3 ed.). Méxio D.F, México: Editorial Losada SA. From https://sociofilosofia.files.wordpress.com/2015/04/historia_de_la_educacion_y_de_la_pedagogia_i.pdf

Oficina del Representante del Secretario General. (2018). La prevención de la violencia debe comenzar en la primera infancia. New York: OMS. From https://violenceagainstchildren.un.org/sites/violenceagainstchildren.un.org/files/documents/publications/early_childhood_spanish.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (1989, noviembre 20). Convención sobre los derechos del Niño. New York, Estados Unidos. From https://plataformadeinfancia.org/derechos-de-infancia/convencion-derechos-del-nino/?gclid=CjwKCAiAwKyNBhBfEiwA_mrUMjAyNoywAa8vXpgRI6NjTk5Or8uIbf0m8MbABjcYL2NlYrnoCs5CRBoCUfcQAvD_BwE

Organización de las Naciones Unidas. (2008). Un enfoque de la Educación para todos basado en los derechos humanos. New York: ONU. From https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/2410_d_Educacion_para_todos_UNICEF.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2020). Informe sobre la situación mundial de la prevención de la violencia contra los niños. Ginebra: OMS. From https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332450/9789240007154-spa.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2020). Prevención de la violencia en la escuela. Manual Práctico. New York: OMS. From https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331022/9789240000254-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Parada Navas, J. (2010). La educación familiar en la familia del pasado, presente y futuro. Revista Educación siglo XXI, 28(1), 17-40. From https://revistas.um.es/educatio/article/view/109711

Puglisi, B. (2012). Las escuelas como escenarios en los que se producen y reproducen violencias contra niños, niñas y adolescentes (1 ed.). Caracas, Venezuela: Institutito Latinoamericano de Investigaciones Sociales. From http://library.fes.de/pdf-files/bueros/caracas/09224.pdf

Rascoksky, A. (1973). El filicidio (1 ed.). Buenos Aires, Argentina: Editorial Orion.

Real Academia de la Lengua Española. (2013, enero 1). Violencia. From dle.rae.es: https://dle.rae.es/violencia

Rengifo, F. (2012). Familia y Escuela. Una historia social del proceso de escolarización nacional. Chile, 1860-1930. Revista, 1(45), 123-170. doi:https://doi.org/10.4067/S0717-71942012000100005

Roman, M. (2013). Factores Asociados al abandono y la deserción escolar en america latina: Una mirada en conjunto. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 11(2), 33-59. From https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55127024002

Sierra Fajardo, R. A., Macana Tuta, N. L., & Cortés Calléjas, C. (2006). Impacto social de la Violencia Intrafamiliar. Revista INMCL, -(-), 79-150. From https://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/49496/Violencia+Intrafamiliar.pdf

Torres Vasquez, H. (2018). EL funcionalismo radical penal a partir de la Bioética. Revista Repúblicana(25), 179-198. doi:http://dx.doi.org/10.21017/Rev.Repub.2018.v25.a55

UNICEF. (2019). Panorama estadístico de la violencia contra niñas, niños y adolescentes en México. México D.F: UNICEF. From https://www.unicef.org/mexico/media/1731/file/UNICEF%20PanoramaEstadistico.pdf

Weber, M. (1964). Econimía y Sociedad. Esbozo de sociología comprensiva (1 ed.). México D.F: Editorial Fondo de Cultura Económica. From https://www.flacso.edu.mx/sites/default/files/extras/weber_conceptos_sociologicos.pdf

Downloads

Published

2022-10-27

How to Cite

human rights education in children and adolescents to avoid domestic violence. (2022). Academia & Derecho. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/academia/article/view/9559