Towards a social transformation: the word as a pedagogical and democratic mechanism
DOI:
https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia.28.11879Keywords:
citizen education, democratization of education, humanities, social change, social sciencesAbstract
This reflective article addresses four themes: the human sciences, democracy, education and
social transformation, in order to reflect on the role assumed by the word, as a human act and
as a pedagogical and democratic mechanism, in individual and social processes. collectives of
social transformation. This call for reflection-action was born in a space that the authors
called days of reflection, held at the Universidad del Valle, Palmira and San Fernando (Cali),
within the framework of the national student strike for higher education in the second
semester of the 2018. It is argued in the text that the word is the basis for the construction of
the human condition and of the Other as an equal and similar. From this perspective, we find
that the word is indispensable in the democratic project because, thanks to its empowerment,
the autonomy of the subject is achieved and equality with the Other is materialized.
Therefore, it is affirmed that democratic education should invite educators and students to
think critically, for themselves, in a humane, free, diverse and dignified environment. It is
concluded that, given the importance of the word, it is necessary to consider it as a
pedagogical and democratic mechanism, through which processes of social transformation
that invite a change of attitude in social actors can be managed.
Downloads
References
Álvarez, C. (2015). De la innovación educativa a la transformación social: Teoría y práctica. Intangible Capital, 11(3), 285-292.
Benveniste, É. (1971). Capítulo V. Comunicación animal y lenguaje humano. En: Problemas de lingüística general, pp. 56-63. Siglo XXI.
Chanlat, A., y Bédard, R. (1997). La administración, una cuestión de palabra. Tecnología administrativa, 25, 179-219.
Cruz, F. (2007). La derrota de la luz: ensayos sobre modernidad, contemporaneidad y cultura. Cali: Universidad del Valle.
Cyrulnik, B. (1996). Capítulo 1. Del animal al hombre. En: El nacimiento del sentido, pp. 3-36. Barcelona: Editorial Gedisa.
Fals-Borda, O. (1985). Por la praxis: El problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Bogotá: Corporación Tercer Mundo.
Forero, C., Cardona, G., y Córdoba, C. (1999). Planeación Participativa “Estrategia de Paz”. Bogotá: Consejo Nacional de Planeación.
Finkielkraut, A. (2006). La humanidad perdida. Barcelona: Anagrama.
Freire, P. (1973). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Iveson, K., Fincher, R., & Gleeson, B. (2018). Iris Marion Young and urban geographies of difference. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 100(3), 287-293.
Jara-Díaz, C. A. (2010). La palabra que humaniza. Al rescate de la palabra. Fuente de vida e instrumento de humanización. Bogotá: La Oveja Negra.
Jiménez, R. (2015). Educación y participación social: vías para el desarrollo y la transformación del ser humano. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(1), 1-13.
Kant, I. (1994). Respuesta a la pregunta: ¿Qué es la Ilustración? Trad. Rubén Jaramillo V. Revista colombiana de psicología, (3), 7-10.
Konstantinov, N., Medinski, E., y Shabaeva, M. (1984). Historia de la pedagogía. México: Universidad Abierta. Recuperado de: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/39432038/Historia_de_la_Pedagogia_N.A._KONSTANTINOV__E.N._MEDINSKI___M.F._SHABAEVA.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1545515018&Signature=U0zyWbo29NVXSO0fUvQOGAwb6sQ%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DUNIVERSIDAD_ABIERTA_IMPORTANTE_Se_autori.pdf
Martí, J., Martí, M., Vargas, Ó., y Moncayo, J. (2014). Reflexión sobre los discursos en educación superior, una mirada desde la psicología social crítica. Revista de la educación superior, XLIII(172), 33-55.
Palta, W. (2015). Educación para la ciudadanía: una apuesta para la transformación social. Revista Ciencias Humanas, 12, 15-19.
Morris, D. (1993). El mono desnudo, un estudio del animal humano. Barcelona: Plaza & Janés.
Saussure, F. (1959). Curso de Lingüística General. Bogotá: Editorial Skala.
Scheler, M. (2000). La idea del hombre y la historia. Buenos Aires: Ediciones Aleph.
Sierra, Á. (2018). Jacobo Muñoz Veiga. La mirada crítica de un maestro. ISEGORÍA. Revista de Filosofía Moral y Política, (59), 341-350.
Sierra, Á., y González, M. (2019). Alerta democrática: la oligarquización de los partidos y el fin del gobierno justo. Bajo palabra. Revista de filosofía, 2(20), 213-226.
Zuleta, E. (1995). Educación y democracia. Un cambio de combate. Bogotá: Corporación Tercer Milenio; Fundación Estanislao Zuleta.
Zuleta, E. (2000). Elogio de la dificultad y otros ensayos. Cali: Fundación Estanislao Zuleta.