To determine the incidence of social networks on the emotions of students at the University of Cordoba

Authors

Keywords:

Emotions, Social Network, Web Scraping, Natural Language Processing Analysis

Abstract

In the present study, an analysis of the incidence of Social Networks on the emotions of students at the University of Cordoba was carried out. For this purpose, a web application was used to identify the type of emotions and the perception of students in relation to topics exposed in Instagram publications. Web Scraping and Natural Language Processing Analysis tools were used to examine the comments made by students on a selection of publications. These publications address various topics classified by category, with the aim of obtaining the emotional perception of students in front of different topics.

The RUP (Rational Unified Process) methodology was applied, which made it possible to establish a solid architectural base and reduce the impact of subsequent changes in the system. The system was developed using different technologies in each section of the project. The Angular, Express and Flask frameworks were used, the first one for Frontend, the next two for backend. A total of 30 samples were studied, in which it was found that publications related to human expression and skills development generate positive emotions and polarities, contrary to publications about news dissemination and educational opportunities. On the other hand, positive correlations were identified, one between positive polarity and the emotion of joy and another between negative polarity and emotions such as anger, sadness and neutral

Downloads

Download data is not yet available.

References

“Redes Sociales - Qué son, tipos, ejemplos, ventajas y riesgos”. Concepto. Accedido el 3 de febrero de 2023. [En línea]. Disponible: https://concepto.de/redes-sociales/

Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (ONTSI). Redes Sociales. Accedido el 3 de febrero de 2023 [En Línea]. Disponible: https://www.ontsi.es/sites/ontsi/files/redes_sociales-documento_0.pdf

“Reporte Digital 2023 - abril - we are social spain”. We Are Social Spain. Accedido el 27 de mayo de 2023. [En línea]. Disponible: https://wearesocial.com/es/blog/2023/04/reporte-digital-2023-abril/

Asociación Española Contra el Cáncer. Asociación Española Contra el Cáncer. Accedido el 27 de mayo de 2023. [En línea]. Disponible: https://www.contraelcancer.es/sites/default/files/migration/actualidad/publicaciones/documentos/las-emociones.pdf

R. Buceta Martín, “Propuesta de unidad didáctica sobre las emociones en educación infantil”, Trabajo de Grado, Univ. Sevilla, Sevilla, 2019. Accedido el 1 de junio de 2023. [En línea]. Disponible: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/91159/BUCETA%20MARTIN,%20RAQUEL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Télam - Agencia Nacional de Noticias. “Un informe revela que hay redes sociales que afectan la salud mental de los jóvenes”. Télam - Agencia Nacional de Noticias. Accedido el 10 de septiembre de 2022. [En línea]. Disponible: https://www.telam.com.ar/notas/201705/189841-unestudio-revela-que-hay-redes-sociales-que-afecta-la-salud-mental-de-los-jovenes.html

R. Jiménez Cano. “Facebook experimentó con 689.000 usuarios sin su consentimiento”. El País. Accedido el 20 de mayo de 2023. [En línea]. Disponible: https://elpais.com/tecnologia/2014/06/30/actualidad/1404108700_038585.html

BBC. “La polémica por la manipulación emocional de Facebook - BBC News Mundo”. BBC News Mundo. Accedido el 27 de mayo de 2023. [En línea]. Disponible: https://www.bbc.com/mundo/noticias/2014/06/140630_tecnologia_facebook_experimento_emociones_criticas_lv

D. García Puertas, «Influencia del uso de Instagram sobre la conducta alimentaria y trastornos emocionales. Revisión sistemática», Rev Esp Comun Salud, vol. 11, n.º 2, pp. 244-254, dic. 2020.

D. Navarrete Villanueva, S. Castel Feced, B. Romanos Calvo y I. Bruna Barranco, “Influencia negativa de las redes sociales en la salud de adolescentes y adultos jóvenes: una revisión bibliográfica”, Psicol. Salud, vol. 27, n.º 2, abril de 2018. [En línea]. Disponible: https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/2531

S. Yoon, M. Kleinman, J. Mertz y M. Brannick, “Is social network site usage related to depression? A meta-analysis of Facebook–depression relations”, J. Affect. Disorders, vol. 248, pp. 65–72, abril de 2019. Accedido el 4 de junio de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.1016/j.jad.2019.01.026

Przepiórka et al., “Facebook Intrusion as a Mediator Between Positive Capital and General Distress: A Cross-Cultural Study”, Front. Psychiatry, vol. 12, junio de 2021. Accedido el 4 de junio de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.667536

D. Webster, L. Dunne y R. Hunter, “Association Between Social Networks and Subjective Well-Being in Adolescents: A Systematic Review”, Youth & Soc., p. 0044118X2091958, mayo de 2020. Accedido el 4 de junio de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.1177/0044118x20919589

“Apify: Full-stack web scraping and data extraction platform”. Apify. Accedido el 9 de mayo de 2023. [En línea]. Disponible: https://apify.com/

J. Pérez. “GitHub - pysentimiento/robertuito: A pre-trained language model for social media text in Spanish”. GitHub. Accedido el 27 de mayo de 2023. [En línea]. Disponible: https://github.com/pysentimiento/robertuito

J. Cañete. “GitHub - dccuchile/beto: BETO - Spanish version of the BERT model”. GitHub. Accedido el 9 de mayo de 2023. [En línea]. Disponible: https://github.com/dccuchile/beto

J. M. Pérez, J. C. Giudici, & F. Luque (2021). ARxIV. pysentimiento: A python toolkit for sentiment analysis and socialnlp tasks. arXiv preprint arXiv:2106.09462.

G. Valerio Ureña y R. Serna Valdivia, “Redes sociales y bienestar psicológico del estudiante universitario”, Rev. Electron. Investig. Educ., vol. 20, n.º 3, p. 19, septiembre de 2018. Accedido el 5 de junio de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1796

J. J. González Freire, “La Red Social Facebook y su influencia emocional, en estudiantes de sexto semestre, sección nocturna de la Carrera de Comunicación de la Universidad de Guayaquil”, Trabajo de Grado, Univ. Guayaquil, Guayaquil, 2020. [En línea]. Disponible: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/49369

M. Birjali, A. Beni-Hssane y M. Erritali, “Machine Learning and Semantic Sentiment Analysis based Algorithms for Suicide Sentiment Prediction in Social Networks”, Procedia Comput. Sci., vol. 113, pp. 65–72, 2017. Accedido el 5 de octubre de 2023. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.08.290

Python Software Foundation. “Welcome to Python.org”. Python.org. Accedido el 7 de febrero de 2023. [En línea]. Disponible: https://www.python.org/about/

Published

2023-12-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Benitez-Martinez , M. M., Macea-Beltrán, L. A., & Salas-Álvarez, D. J. (2023). To determine the incidence of social networks on the emotions of students at the University of Cordoba. Interfaces, 6(2). https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/interfaces/article/view/11187