Las urgencias de la innovación
Keywords:
Innovation, school, understanding, information and knowledgeAbstract
Innovation emergencies articulates three elements: the usual complaints: students do not learn what we teach; comprehension: School currently does not make sense either for students or for teachers as it presents a general confusion between information and knowledge; and, finally, the relationship between modern schools and postmodern children: school have stubbornly clutched to modern structures while our youth, which is the subject of contemporary environments related to the possibilities of communication, rapid the media and the wealth of proposals of all kinds, has other cultural perspectives. The investigated elements are completed in a school that is needed.
Downloads
References
BATESON, G. (1972). Pasos hacia una ecología de la mente Buenos Aires: Lumen.
CAÑAL, P. y PORLAN, R. (1992). “Investigando la realidad próxima: un modelo didáctico alternativo”, en: Enseñanza de las ciencias, 5(2), pp 89, 96. Sevilla, España.
COLOM, A. y MELICH, J. (1997). Después de la modernidad. Nuevas filosofías de la educación. Barcelona: Paidós.
COLORADO F., Martha (1998). “El conflicto constitutivo y constituyente de lo humano”, en: Convivencia escolar. Enfoques y experiencias. Medellín: CESEP.
FOESTER, H. von (1996). “Principios de autoorganización en un contexto socioadministrativo”, en: Semillas de cibernética. Barcelona: Gedisa.
HEMPEL G. (1976). Filosofía de la ciencia natural. Barcelona: Alianza.
KUHN, T. (1973). La estructura de las revoluciones científicas. México: FCE.
LASZLO Erwin (1990). La Grande Bifurcation. Paris: Tacor International.
LOVELOK J. (1986). Gaia, una nueva visión de la vida sobre la Tierra. Barcelona: Orbis.
MALAGÓN, J. y otros (2004). Informe final Proyecto de investigación sobre modelos matemáticos. Bogotá: IDEP.
MATURANA, H. y varela, F. (1998). El árbol del conocimiento. Santiago de Chile: Universitaria.
MORENO, G. (1993). “El ambiente educativo”, en: Planteamientos en Educación, vol. 2, Nº 2, Bogotá: Escuela Pedagógica Experimental.
SEGURA, D. (1991). “Las ATAs, una alternativa didáctica”, en: Planteamientos en Educación, Vol. 1, No 1 (6, 24), Bogotá: Escuela Pedagógica Experimental.
___________ (2002). “Información y conocimiento, una diferencia enriquecedora”, en: Museolúdica. Bogotá: Museo de la Ciencia y el Juego, Nº 9 (22,34), Bogotá: Universidad Nacional.
___________ (2002-a). “Enseñanza de la ciencia en Colombia”, en: Innovación y ciencia, Vol X, Nºs. 3 y 4, Bogotá: ACAC.
Segura, D. y otros (1999). La construcción de la confianza, una experiencia en proyectos de aula. Bogotá: Cepe.
___________ y otros (2004). La multiplicidad de los patrones y la inagotabilidad del pensamiento. Informe final Proyecto de investigación sobre modelos matemáticos. Bogotá: IDEP.
___________ y otros (2007). Con vivir y aprender, hacia una escuela alternativa. Bogotá: Escuela Pedagógica Experimental.
STEWART, Ian (2001). ¿Juega Dios a los dados? Barcelona: Crítica
TOULMIN, S. (1960). The philosophy of science – an introduction. New York: Harper Torchbooks.
VARELA, F. (1995). Ética y Acción. Santiago: Dolmen.