INTERCULTURAL COMPETENCE IN THE SCHOOL CLASSROOM
Keywords:
Intercultural competition, traditional gamesAbstract
This paper is based on action-research study on the development of Intercultural Competence in a public school in the city of Bogota. The article aims to establish the impact of the application of a didactic proposal based on traditional games in a sample of sixty fourth-grade students of a district school located in the district of Suba. This research proposal is based on the qualitative method with explanatory scope, where questionnaires and field diaries are the basis for data collection. The application of the didactic proposal is intented to strengthen the development of intercultural competence through respect, listening, adaptation and bond building. To sum up, traditional games are an appropriate tool in the framework of the development of Physical Education classes for the recognition of intercultural competence in a scholar context.
Downloads
References
Acosta Losada, A. L., Figueroa Rivera, E. C., & Jimenez Rojas, L. (Diciembre de 2019). Los juegos tradicionales como estrategia para promover la interculturalidad en el aula de clase. Bogotá, Colombia.
Baños, R. (marzo de 2008). ¿Como educar en competencias interculturales? Una alternativa a la educación formal. Revista de Estudios de Juventud.
Carrillo, C. E. (2022). Pedagogía e investigación, coexistencia epistémica hacia una Educación para Todos. Revista Investigación en Gestión Educativa, 1(2), 23-37. https://doi.org/10.18041/2539-4667/ingelibre.1.2.9369
Chinchilla G., V. J. (2005). Elementos sobre epistemología y enseñanza de la Educación Física. Lúdica Pedagógica.
Deardorff, K. (2020). Manual para ell desarrollo de competencias interculturales. Paris, Francia: UNESCO.
Hernandez Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (sexta ed.). México: Mc Graw Hill.
Huizinga, J. (1938). Homo Ludens. Madrid, España: Alianza.
Medina Flores, W. A., & Huaman Rojas, J. A. (2019). Utopia y realidad de la interculturalidad crítica con fundamento decolonial. Horizonte de la ciencia.
Ministerio de Educación. (1994). Ley General de Educación. 1,2.
OIM. (2017). Migraciones e interculturalidad. 10.
Prieto Castellanos, B. J. (2017). El uso de los métodos deductivo e inductivo para aumentar la eficiencia del procesamiento de adquisición de evidencias digitales. Bogotá: Pontificia Universidad javeriana.
Rincon Barajas, L. (2023). El Diario de Campo como instrumento de recolección de información en el marco del Diplomado en Construcción de Redes Sociales de Comunicación. Colombia: Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD.
Rodriguez Sosa, J. (2005). La Investigación Acción Educativa. Lima, Perú: Doxa.
Sanhueza, S., Nogues, F., Martin, V., & Carrillo, M. (2012). Dimensiones de la competencia comunicativa intercultural y sus implicaciones para la práctica educativa.
UNESCO. (2017). Competencias Interculturales: Marco conceptual y operativo. Catedra UNESCO. Bogotá: Universidad Nacional.
UNESCO. (2018). Definición de interculturalidad. Recuperado de https://es.unesco.org/creativity/interculturalidad