Education to Enhance Cognitive Processes of Down Syndrome Children from Inclusive Education Perspective
Keywords:
Education, Down Syndrome, inclusion, plastic arts, strategies.Abstract
This article began with a qualitative documentary research methodology based on the analysis of documents that provide strategies to work with the analyzed population. This document seeks to establish methodologies that enhance the cognitive processes of children with Down Syndrome. Understanding from the identification and comparing international regulations and the jurisprudence of the States Parties, in this case, the Colombian legislation and its praxis might facilitate the approach to the phenomenon. The creation of this research is supported by the collection of relevant data in databases and indexed articles. There is evidence of a break in the relationship between international and national regulations, and the classroom. Thus, showing a problem regarding the learning processes in the inclusion of the population of children with Down Syndrome in regular education. However, Teachers have made efforts to innovate the strategies involving art as a means of work to achieve the enhancement of cognitive processes from students in regular classrooms.
Downloads
References
Ahmed, JU (2010). Documental Método de investigación: Nuevo Dimensiones.Revista Indus de Gestión y Ciencias Sociales, 1-14. http://ideas.repec.org/s/iih/ journl.html
Albar, J y Martínez, A., (2011).Talleres de Estampación no tóxica con niños y adolescentes discapacitados. DOI 10.5209/rev_ARIS.2011.v23.36744
Armenteros, J. A., Hernández, Y. H., & García, Y. Á. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la expresión plástica en escolares con síndrome de Down. Scielo.
Carrillo, C. (2020). El filtro afectivo positivo como estrategia de estimulación neurocognitiva para la modificación de conductas negativas en un niño en condición de discapacidad . Universidad Libre. https://doi.org/10.18041/978-958-5578-44-9
Carrillo, C.E. (2022) Pedagogía e investigación, coexistencia epistémica hacia la educación para todos. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/inge_libre/article/view/9369/8277
Corrales, C. & López E. (2012). ESTRATEGIAS PEDAGÓGICAS EN EL ÁREA DE ARTES PLÁSTICAS PARA LA INCLUSIÓN EDUCATIVA DE ESCOLARES CON DISCAPACIDAD COGNITIVA DE LA BÁSICA PRIMARIA EN LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA BYRON GAVIRIA DEL MUNICIPIO DE PEREIRA. Repositorio UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA DE PEREIRA.
García, M. D., Bello, M. A., & Martín, M. B. (2010). Cognitive skills, behavior and learning potential of preschool children with Down syndrome. Revista Electrónica de Investigación en Psicología Educativa, 90-91.
Guerra, C., & Darianys, N. (2019). Estrategias para potenciar el desarrollo cognitivo con artes plásticas a estudiantes con discapacidad intelectual. Panamá: Universidad Especializada de las Américas.
Mardones, M. A., & Arancibia, C. P. (2017). Síndrome de Down y Pintura Artística: el Arte como medio de Expresión no-verbal e Integración Social. Los Ángeles : Universidad de Concepción.
McCulloch, G. (2004, 24 junio). Investigación Documental: En Educación, Historia y Ciencias Sociales: 22 (Edición revisada). Routledge.
Miguel, B. D. (2021). LA EXPRESIÓN ARTÍSTICA EN ALUMNADO SÍNDROME DE DOWN. Palencia: UNIVERSIDAD DE VALLADOLID.
Molina, J., Illan, R. (2011). El proceso de integración efectiva de los alumnos con síndrome de down en educación infantil: Variables influyentes en dicho proceso. ISSN 00349461.
PACANARO, S. V.; SANTOS, A. A., & SUEHIRO, A. C. (2008). AVALIAÇÃO DAS HABILIDADES COGNITIVA E VISO-MOTORA EM PESSOAS. Revista Brasileira de Educação Especial, 312.
Saldarriaga, C. L., & Ruiz, E. L. (2012). Estrategias pedagógicas en el área de artes plásticas para la inclusión educativa de escolares con discapacidad cognitiva de la básica primaria en la Institución Educativa Byron Gaviria del Municipio de Pereira. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira .
Torres, P., González, C., Toledo, P., Muñoz, V., Gil, R., Reyes, N., Hernández, S. (2019, Septiembre 14) Improving Cognitive Visual-Motor Abilities in Individuals with Down Syndrome. Sensores (Suiza) 19 (18),3984
Valbuena, R. E. (2019). Adaptación de estrategias pedagógicas en el área de lengua castellana y literatura para la atención educativa de estudiantes de artes plásticas con trastornos del desarrollo intelectual (TDI) en institución de educación no formal de la ciudad de Bogotá. Bogotá: Universidad Santo Tomás .
Valdívia Lucisano, R., Pfeifer, L. I., Panuncio-Pinto, M. P., Ferreira Santos, J. L., & Gómez Anhão, P. P. (2013). Habilidades e interacciones sociales de los niños con síndrome de down en la educación ordinaria. [Skills and social interaction of children with Down 's syndrome in regular education] SD Revista Médica Internacional Sobre El Síndrome De Down, 17(2), 29-34. doi:10.1016/S1138-2074(13)70037-X
Valencia, A. & amp; Vega, L.(2022)Caracterización del programa nacional de bilingüismo en los últimos cinco años (un enfoque de las percepciones de los estudiantes). Ingenio Libre 10 (20), 22.https://doi.org/10.18041/2322-8415/ingelibre.2022.v10n20.9365