Liderazgo ambiental como estrategia pedagógica para mejorar el manejo responsable del recurso hídrico y residuos sólidos

Authors

  • Michael Duván Payares Díaz Licenciatura en educación con énfasis en ciencias sociales y ambientales.
  • Alexander Javier Montes Miranda Docente Universidad de Cartagena. Doctor en Ciencias de la Educación. https://orcid.org/0000-0002-7168-6295

Abstract

The present systematization of pedagogical practices was developed within the framework of the training process in the Bachelor of Education with emphasis on social and environmental sciences at the University of Cartagena, a reflective and investigative process focused on the development of a school environmental culture favored by environmental leadership. . In pedagogical practice, behaviors were observed in the various spaces of the school that show deficiencies in environmental management, in response to which the commitment was to generate awareness regarding responsibility in the protection and improvement of the environment. Therefore, results of said systematization process are presented from a narrative approach that accounts for the pedagogical practice in each of its moments in correspondence with the pedagogical model of the program in reference.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cordero (2019). Promoción de un manejo moderado del recurso hídrico en la escuela Manuel Camacho Hernández con los niños y las niñas que asisten a Interactivo II y al Ciclo de Transición.

Kemmis,et al. (1988). Cómo planificar la investigación acción. Barcelona: Alertes.

Marshall, et al. (2013). Systems approaches to integrated solid waste management in developing countries. Waste Management, 33(4), 988–1003. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2012.12.023

Mrazek, (1996). Paradigmas alternativos de investigación en educación ambiental, México: Centro Universitario de Ciencias Biológicas y Agropecuarias-Universidad de Guadalajara.

OCDE (2009). Mejorar el liderazgo escolar, Volumen 1 política y práctica: política y práctica. Disponible en el sitio web de la OCDE, www.oecd.org/edu/schoolleadership.

Pérez (1991): Pedagogía Experimental. La Medida en Educación. Curso de Adaptación. Uned. 106.

Pont, et al. (2009). Mejorar el liderazgo escolar (Vol. 1). Paris: OCDE

Tovar, et al (2012). Fundamentos para la formación de líderes ambientales comunitarios: consideraciones sociológicas, deontológicas, epistemológicas, pedagógicas y didácticas. Luna Azul, (34), 214-239.

UNESCO. (2002). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible.

Downloads

Published

2023-09-27

Issue

Section

Universidad y Educación

How to Cite

Payares Díaz, M. D., & Montes Miranda, A. J. (2023). Liderazgo ambiental como estrategia pedagógica para mejorar el manejo responsable del recurso hídrico y residuos sólidos. Gerencia Libre, 9. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gerencia_libre/article/view/10750

Most read articles by the same author(s)