Perspectives of the tourism sector about the technical, technological, and professional training of learning in the work performance of graduates of a Public Higher Education Institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.31.9768

Keywords:

Job performance, skills, abilities, tourism sector

Abstract

Public higher education institutions (HEIs) play a fundamental role in training for the labor field, contributing to the growth and objectives of companies, based on the preparation of graduates of technical academic programs, technologists, and professionals in the tourism sector. This research was proposed with a quantitative, descriptive approach, with a transactional, non-experimental field design. The population was made up of 84 managers of companies in the sector and was taken as a non-probabilistic sample for convenience. As an instrument for data collection, a survey with a Likert-type structure was applied. The findings derived from the analysis showed that the perception of the tourism sector regarding the education and knowledge received by university students is oriented towards labor practice, providing knowledge, competencies, and skills. It is concluded that HEIs fulfill their commitment to the dissemination and generation of knowledge to society.

Author Biography

References

Aldana, E., Gil, I., Ortiz, M., Tafur, Y., & Castañeda, P. (2020). Gestión educativa hacia el desarrollo de competencias de emprendimiento en estudiantes universitarios - Orbis: Revista de Ciencias Humanas, ISSN-e 1856-1594, Año 16, Nº. Extra-46, 2 (julio 2020), 2020, 85-95. http://www.revistaorbis.org/html/49/art7.html.

Bautista Cuello, R., Cienfuegos Fructus, R., & Aquilar Panduro, J.D. (2020). El desempeño laboral desde una perspectiva teórica. Revista de Investigación Valor Agregado, 7(1), 54-60. https://doi.org/10.17162/riva.v7i1.1417.

Bermeosolo, J. (2005). Cómo aprenden los seres humanos: Mecanismos psicológicos del aprendizaje (1ª ed.). Santiago: Ediciones Universidad Católica.

Bernal, C. (2006). Metodología de la investigación para administración, economía, humanidades y ciencias sociales (2a. ed.). México: Pearson Educación.

Cejas, M., Chirinos, N. & Vásquez, G. (2017). La administración de recursos humanos. Quito: Editorial Espe. Colección de textos didácticos de ESPE. 120.

Chênevert, D., Vandenberghe, C., Doucet, O. & Ayed, A.K. B. (2013). Passive leadership, role stressors, and affective organizational commitment: A time-lagged study among health care employees. European Review of Applied Psychology 63(5), 277-286.

Clarke, L. & Winch, C. (2006). A European skill framework? But what are skills? Anglo-Saxon versus German concepts [¿Un marco europeo sobre habilidades? ¿Qué son las habilidades? Conceptos angosajones vs. alemanes]. Journal of Education at Work, 19(3), 255-269. DOI: 10.1080/13639080600776870.

Echeverría, B. (2002). Inserción sociolaboral. Revista de Investigación Educativa, 15(2), 85-115.

Ferreiro, R. (2011). Tres vértices del triángulo de las competencias didácticas: teoría, metodología y método. Revista Complutense de Educación 22(1), 11-23. https://www.redalyc.org/pdf/567/56745576016.pdf.

González Omelas, V. (2003). Estrategia de enseñanza y aprendizaje. Pax México.vol. 10. 2.

González Rodríguez, B.R., Garriga Martínez, J.A., & Aquino Sánchez, A. (2013). El desarrollo de la habilidad profesional “representar” mediante el diseño asistido por computadora. Pedagogía y Sociedad, 16(37), 1-10. https://redib.org/Record/oai_articulo1789758-el-desarrollo-de-la-habilidad-profesional-%E2%80%9Crepresentar%E2%80%9D-mediante-el-dise%C3%B1o-asistido-por-computadora,

Griffin, P. & Care, E. (2014). Developing learner collaborative problem solving skills [Desarrollando habilidades de resolución de problemas en estudiantes] http://vp-earningdiaries.weebly.com/uploads/9/4/9/8/9498170/developing_learners_collaborative_problem_solving_p_griffin.pdf.

Hernández Ávila, C.E. & Carpio, N. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Revista Alerta 2(1): 75-79. DOI: 10.5377/alerta. v2i1.7535. https://alerta.salud.gob.sv/wp-content/uploads/2019/04/Revista-ALERTA-An%CC%83o-2019-Vol.-2-N-1-vf-75-79.pdf.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf.

Llanes, Montes, A. (2011). Estrategia educativa para el desarrollo de las habilidades profesionales desde las prácticas preprofesionales en la especialidad Contabilidad. https://www.eumed.net/libros-gratis/2011a/893/index.htm.

López Gómez, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(1), 311-322. [fecha de consulta 6 de abril de 2022]. ISSN: 1138-414X. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56745576016.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2000). Acreditación de calidad y desarrollo de las escuelas normales superiores. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/.

Nussbaum, M. C. (2012). Crear capacidades: Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico -OECD (2003). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf.

Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1): 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf.

Palmar, G., Rafael, S., Valero, U. & Jhoan, M. (2014). Competencias y desempeño laboral de los gerentes en los institutos autónomos dependientes de la Alcaldía del municipio Mara del estado Zulia. Espacios Públicos, 17(39), 159-188. [fecha de consulta 22 de marzo de 2022]. ISSN: 1665-8140. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67630574009.

Pedraza, E., Amaya, G. & Conde, M. (2010). Desempeño laboral y estabilidad del personal administrativo contratado de la Facultad de Medicina de la Universidad del Zulia. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XVI (3),493-505. [fecha de consulta 22 de marzo de 2022]. ISSN: 1315-9518. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28016320010.

Portillo-Torres, M.C. (2017). Educación por habilidades: Perspectivas y retos para el sistema educativo. Revista Educación, 41(2). https://www.redalyc.org/journal/440/44051357008/44051357008.pdf.

Robbins, S.P. & Judge, T.A. (2009). Comportamiento organizacional (7ª. ed.). México: Prentice Hall.

Sabino, C. (2006). El proceso de investigación: una introducción teórico-práctica. Caracas:. Editorial Panapo.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la formación y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Paidós MEC; 1992. Disponible en http://csmvigo.com/pedagoxia/files/2016/07/D.A.-SCH%C3%96N-LA-FORMACI%C3%93N-DE-PROFESIONALES-REFLEXIVOS.pdf.

Tamayo y Tamayo, (2012). El proceso de la investigación científica. Bogotá: Editorial Limusa.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Ventura-León, J.L. (2017). ¿Población o muestra?: Una diferencia necesaria. Revista Cubana de Salud Pública, 43(4) Recuperado el 17 de abril de 2022 de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662017000400014&lng=es&tlng=es.

World Health Organization (WHO) (1997). Life skills education for children and adolescents in school [Educación de habilidades para la vida en escuelas para niños y adolescentes]. Division of Mental Health and Prevention of Substance Abuse. Geneva: WHO.

Published

2022-08-10

Issue

Section

Scientific and technological research articles

Similar Articles

1-10 of 53

You may also start an advanced similarity search for this article.