La desvinculación de empleados de carrera Administrativa nombrados en Provisionalidad en colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/2027-1212/centauro.10.2015.2509Keywords:
Administrative career, free appointment and removal, provisional act administrative, annulmentsAbstract
This article aims to analyze the problems that exist, dueto the positions taken by both the Constitutional Court and the Council of State regarding the separation of those who have been named in provisional charges of administrative career, which has led to the occurrence ofso-called train wreck, whose ultimate consequence, a sample of legal instability in our country. Dueto this, it is necessary first to review the current regulations applicable to public servants' career, as well as appointed provisional, in order to obtain clarity in the decisions that are to be adopted by part of the nominator and what the legal tools that enable an adequate defense to those who seek to reclaim their interests are. Likewise, it is important to determine the nature of the administrative act and under what parameters should be issued, without infringing the rights of employees or cause harm to the job security ofthe same. It is therefore that there should be parity between the various criteria established in the jurisprudence, not only of the Constitutional Court, but also the Council of State, since if there is uniformity in the decisions of these two corporations, it will be easier to judges establish a position on it.
Downloads
References
Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución política de Colombia. Bogotá: Presidencia de la República.
Leyva, A., & Plazas, D. (2014). La Insubsistencia De Funcionarios En Provisionalidad En Cargos De Carrera Administrativa. Análisis De La Jurisprudencia Constitucional Y Contencioso Administrativo. Santiago De Cali: Proyecto De Investigación Socio Jurídica.
Presidente de la República de Colombia. (1984). Decreto 01 de 1984. Diario Oficial No. 36439 de Enero 10 de 1984.
Congreso de la Republica de Colombia. (2011). Ley 1437 de 2011. Diario Oficial No. 47.956 de enero 18 de 2011. http :/ /www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma 1.jsp?i=41249
Congreso de la República de Colombia. (1998). Ley 443 de 1998. Diario Oficial Na 43320 http :/ /www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma 1.jsp?i= 190
El presidente de la República de Colombia. (1998). Decreto 1572 de 1998. Diario Oficial No. 43.358 de agosto 10 de 1998.
Hernández, P. (2004). Bases Constitucionales de Función Pública . Bogotá .
Rincón, J. (2009). Derecho Administrativo Laboral. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Santofimio, J. (2008). Tratado de Derecho Administrativo. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Consejo de Estado. Sala de contencioso administrativo, sección segunda. (C.P. Tarsicio Cáceres Toro. 09 de Marzo de 2006)
Consejo de Estado. Sala Plena. (C.P. Diego Younes Moreno. 14 de Julio de 1993)
Consejo de Estado. Sala de lo contencioso Administrativo. (C.P. Ana Margarita Olaya Forero. 19 de Octubre de 2006).
Corte constitucional de Colombia. (2004). Sentencia T-951/2004. M.P. Marco Gerardo Monroy Cabra. http ://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2004/T-951-04. htm
Corte Constitucional de Colombia. (1998). Sentencia T-800/1998. M.P. Vladimiro Naranjo http ://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/l 998/T-800-98. htm
Corte Constitucional de Colombia. (2003). Sentencia T-1011/2003. M.P. Eduardo Montealegre Lynett. http ://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2003/T- l O 11-03. htm
Corte Constitucional de Colombia. (2004). Sentencia T-597/2004. M.P. Luis Guillermo Guerrero. http ://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2004/T-597-04. htm
Corte Constitucional de Colombia. (2009). Sentencia T-109/2009. M.P. Clara Elena http ://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2009/T- l 09-09. htm