The Role of the Social Network Instagram in the Development of Life Skills and Psychological Well-Being

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2390-0512/biociencias.2.12048

Keywords:

Social Skills, Digital skills, Youth, Mental health, Well-being

Abstract

Currently, society has recognized the importance of social networks as a digital communication strategy for the development of market strategies, education, and health promotion and prevention. A strategy was designed on the Instagram social network to develop life skills and promote psychological well-being and reduce risk behaviors. In the design, the choice of network, brand, and content was made and the community and metric management were taken into account. In the implementation of the network, the “Entrepanas” brand is established with a design and frequency of publications with interactions becoming 
a tool for personal development. It is concluded that creating a strategy on the social network Instagram allows the development of accessible content at all latitudes of time, contributing to the mental health of adolescents, young people and the population in general. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel Santiago García Gómez, Fundación Universitaria de Ciencias de la salud, FUCS.

    Professional in Surgical Instrumentation - Fundación Universitaria de Ciencias de la salud, FUCS. https://orcid.org/0000-0003-2213-4766. dsgarcia4@fucsalud.edu.co

  • Ángel Alberto García-Perdomo , Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud - FUCS

    Assistant Professor - Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud, FUCS. Health management. https://orcid.org/0000-0002-4649-7046. aagarcia@fucsalud.edu.co

  • Sandra Catalina Guerrero-Aragón, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud-FUCS

    Associate Professor-Research and Teaching Coordinator - Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud - FUCS. Specialist in teaching and Neuropsychology and education. https://orcid.org/0000-0003-0267-4124. sandra.guerrero@fucsalud.edu.co

  • Sandra Milena Hernández-Zambrano, Fundación Universitaria en Ciencias de la Salud - FUCS

    Teacher-Researcher Fundación Universitaria de Ciencias de la salud - FUCS. D. in Health Science. https://orcid.org/0000-0001-5504-3065. smhernandez3@fucsalud.edu.co

References

1. Del Prete A, Redón Pantoja S. Las redes sociales virtuales: Espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas [Internet] 2020 [Citado 2024 agosto 9]; 19 (1): 1-11. Disponible en https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1834.

2. Blasco Fontecilla H. El impacto de las redes sociales en las personas y en la sociedad: redes sociales, redil social, ¿o telaraña? Tarbiya [Internet]. 21 de diciembre de 2021 [Citado 2024 agosto 9]; (49). Disponible en https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/15232.

3. Céspedes Prieto NE, Tafur Díaz DC, Pabón Monsalve LF, Palomino López NL, Cervantes Estrada LC, Fajardo Pascagaz E. Fortalecimiento de las habilidades psicosociales para mejorar el servicio de policía y aumentar la confianza social. Revista Boletín Redipe. [Intertnet] 2020 [Citado 2024 agosto 9]; 9 (5): 88-112. ISSN 2256-1536. Disponible en https://revista.redipe.org/index.php/1/

article/view/977.

4. Morales Rodríguez M. Promoción de habilidades socioemocionales para la resolución de conflictos y conductas de riesgo en adolescentes en condiciones de vulnerabilidad social. Revista de ciencias sociales y humanidades. [Internet] 2021 [Citado 2024 julio 5]; 6 (30): 1-18. Disponible en http://doi.org/10.46652/rgn.v6i30.851. ISSN 2477-9083.

5. Anderson M, Jiang J. Teens and their experiences on social media. Pew Research Center. [Internet]. 2018. [Citado 2024 julio 5]. Disponible en https://www.pewresearch.org/internet/2018/11/28/teens-and-their-experiences-on-social-media/.

6. Maldonado Berea GA, García González J, Sampedro Requena BE. El efecto de las TIC y redes sociales en estudiantes universitarios. RIED [Internet]. 2 de julio de 2019 [Citado 2024 julio 5]; 22(2):153-76. Disponible en https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/23178.

7. Prada Núñez R, Hernández Suárez, C, Maldonado Estévez, E. Diagnóstico del potencial de las redes sociales como recurso didáctico en el proceso de enseñanza en época de aislamiento social. Espacios. [Internet] 2020 [Citado 2024 agosto 10]; 41 (42):260-268. ISSN: 0798-1015, 2020. Disponible en http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1185.

8. Pornsakulvanich V. Personality, attitudes, social influences, and social networking site usage predicting online social support. Comput Human Behav [Internet]. 2017 [Citado 2024 agosto 20]; 76:255–62. Disponible en https://psycnet.apa.org/fulltext/2017-40848-029.pdf.

9. Abrams Z. How can we minimize Instagram’s harmful effects? Apa.org. [Internet] 2021 [Citado 2024 agosto 12]. Disponible en https://www.apa.org/monitor/2022/03/feature-minimizeinstagram-effects.

10. Congreso de la República de Colombia. Ley 1581 de 2012. Por la cual se dictan disposiciones generales para la protección de datos personales. Diario Oficial No. 48.587, 17 de octubre de 2012.

11. Mateos-Aparicio S, Burrueco A. Guía definitiva: Métricas en redes sociales. [Internet]. 2019 [Citado 2024 agosto 12]. Disponible en https://media.trustradius.com/product-downloadables/ GR/4T/6LIDGVEKWXKG.pdf.

12. Sánchez Escobedo PA, Gómez-Rivero MA. Redes sociales, autoeficacia académica y bienestar en adolescentes de la zona Maya de Yucatán. Rev. iberoam. psicol. [Internet]. 21 de diciembre de 2020 [Citado 2024 agosto 12]; 13(3): 73-81. Disponible en https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.13305.

13. Estrada Araoz EG, Mamani Uchasara HJ. Bienestar psicológico y resiliencia en estudiantes de educación superior pedagógica. Apunt. univ. [Internet]. 17 de julio de 2020 [citado 2024 agosto 13]; 10 (4): 56-68. Disponible en https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/491.

14. Merchant RM, Lurie N. Social Media and Emergency Preparedness in Response to Novel Coronavirus. JAMA. 2020;323(20):2011–2012. Disponible en https://doi.org/10.1001/jama.2020.4469.

15. Marín P, Domínguez C, Coronil A. Los universitarios y su relación con las redes sociales: un análisis de sus hábitos, comportamientos y motivaciones de uso. [Internet]. 31 de mayo de 2020 [Citado 2024 agosto 30]; 125-43. Disponible en https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/1702.

16. Andrade-Vargas L, Iriarte-Solano M, Rivera-Rogel D, Yunga-Godoy D. Acciones de responsabilidad social en tiempos de COVID-19: Caso Universidad Politécnica de Valencia. Revista comunicar; XXIX (69): 85-95. DOI https://doi.org/10.3916/C69-2021-07.

17. Santana-Campas M, Ramos C, Arellano R, Martínez J. Habilidades para la vida: alternativa para la formación integral en estudiantes universitarios. Rev Ciencias Educ. [Internet] 2020 [Citado 2024 agosto 24]; 30(56): 519-540. Disponible en http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/56/art01.pdf.

18. Vences Camacho KA, Márquez Gómez JO, Cardoso Jiménez D. Bienestar psicológico en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. RIDE [Internet]. 17 de enero de 2023 [Citado 2024 septiembre 1]; 13(26). Disponible en https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/1385.

19. Núñez Manzueta AM. Teoría del aprendizaje desde las perspectivas de Albert Bandura y Burrhus Frederic Skinner: vinculación con aprendizaje organizacional de Peter Senge. UCE Ciencia. Revista de posgrado. 2022 Oct 29; 10 (3).

20. Wong JT, Hughes BS. Leveraging learning experience design: digital media approaches to influence motivational traits that support student learning behaviors in undergraduate online courses. J Comput High Educ. 2023;35:595–632. Disponible en https://doi.org/10.1007/s12528-022-09342-1.

21. Olmedo Neri RA. Implicaciones metodológicas sobre el uso del Análisis de redes sociales en redes sociodigitales. Quórum Académico [Internet]. 2 de julio de 2020 [Citado 2024 octubre 5]; 17(2):73-4. Disponible en https://produccioncientificaluz.org/index.php/quorum/article/view/32758.

22. Fuentes Cancell DR, Estrada Molina O, Delgado Yanes N. Las redes sociales digitales: una valoración socioeducativa. Revisión sistemática. REFU [Internet]. 31 de enero de 2021 [Citado 2024 octubre 5]; 23(1):41-52. Disponible en https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/11947.

23. Cabrera LF, Herrera G, Mendoza A, Pedraza M, Sánchez S, Pulido 5. Aplicación de las redes sociales en la educación del cirujano general. Cirugía Andaluza. 2020; 31(1): 15- 20. DOI: 10.37351/2020311.2

Published

2024-12-16

Issue

Section

ARTICLE OF SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL RESEARCH

Most read articles by the same author(s)