Peer assessment and the development of critical thinking
DOI:
https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.28.892Keywords:
peer assessment, formative evaluation, critical thinkingAbstract
This research realizes the changes that occur in a group of college students, when performing peer assessment practices. This was a qualitative study, framed in an action research design. The research results showed that the exercise of peer assessment favored the participation of students in classes, however the development of critical thinking is limited, especially in the substantive dimension of this.
Downloads
References
Campos, A. (2007) Pensamiento crítico. Bogotá, Colombia: Magisterio.
Casanova, M. (1999). Manual de evaluación educativa (6ª. ed.). Madrid, España: La Muralla, S.A.
Castillo S. & Cabrerizo J. (2006). Formación del profesorado en Educación Superior. Volumen I-II. España: McGraw-Hill.
Elliott J. (2000 a). La investigación-acción en educación (4ª. ed.). Madrid, España: Morata.
Elliott J. (2000 b). El cambio educativo desde la investigación-acción (3ª. ed.). Madrid, España: Morata.
Gimeno Sacristán J. (2007) El curriculum: una reflexión sobre la práctica. (9ª, ed.) Morata. España.
Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Madrid, España: Morata.
Paul, R; Elder L. (2005). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Disponible en internet: recursos en español. Foundation for Critical Thinking. Consultado el 10 de febrero de 2012 en: http://www.criticalthinking.orgresourcesPDFSP-Comp_Standards.pdf.
Rosales C. (2000). Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza (3ª. ed.). Madrid, España: Narcea.
Saiz C., Rivas S. (2008) Evaluación en pensamiento crítico: una propuesta para diferenciar formas de pensar. En Ergo, Nueva Época (2008), 22-23, 25-66. Consultado el 25 de junio de 2010 en: http://www.pensamiento-critico.com/pensacono/evaluarpcergodf.pdf
Sanmartí N. (2007) 10 ideas claves. Evaluar para aprender. España: Grao
Santos Guerra M. (1998). Evaluar es comprender. Argentina: Editorial Magisterio de la Plata.
Villarini Á. (2001). Teoría y práctica del pensamiento sistemático y crítico. Río Piedras, Puerto Rico: OFDP Organización para el Fomento del Desarrollo del Pensamiento
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Advocatus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
