Peer assessment and the development of critical thinking

Authors

  • Claudia Vizcaíno Avendaño
  • Fabio Marín Romero
  • Elmis Ruiz Ospino

DOI:

https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.28.892

Keywords:

peer assessment, formative evaluation, critical thinking

Abstract

This research realizes the changes that occur in a group of college students, when performing peer assessment practices. This was a qualitative study, framed in an action research design. The research results showed that the exercise of peer assessment favored the participation of students in classes, however the development of critical thinking is limited, especially in the substantive dimension of this.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campos, A. (2007) Pensamiento crítico. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Casanova, M. (1999). Manual de evaluación educativa (6ª. ed.). Madrid, España: La Muralla, S.A.

Castillo S. & Cabrerizo J. (2006). Formación del profesorado en Educación Superior. Volumen I-II. España: McGraw-Hill.

Elliott J. (2000 a). La investigación-acción en educación (4ª. ed.). Madrid, España: Morata.

Elliott J. (2000 b). El cambio educativo desde la investigación-acción (3ª. ed.). Madrid, España: Morata.

Gimeno Sacristán J. (2007) El curriculum: una reflexión sobre la práctica. (9ª, ed.) Morata. España.

Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Madrid, España: Morata.

Paul, R; Elder L. (2005). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Disponible en internet: recursos en español. Foundation for Critical Thinking. Consultado el 10 de febrero de 2012 en: http://www.criticalthinking.orgresourcesPDFSP-Comp_Standards.pdf.

Rosales C. (2000). Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza (3ª. ed.). Madrid, España: Narcea.

Saiz C., Rivas S. (2008) Evaluación en pensamiento crítico: una propuesta para diferenciar formas de pensar. En Ergo, Nueva Época (2008), 22-23, 25-66. Consultado el 25 de junio de 2010 en: http://www.pensamiento-critico.com/pensacono/evaluarpcergodf.pdf

Sanmartí N. (2007) 10 ideas claves. Evaluar para aprender. España: Grao

Santos Guerra M. (1998). Evaluar es comprender. Argentina: Editorial Magisterio de la Plata.

Villarini Á. (2001). Teoría y práctica del pensamiento sistemático y crítico. Río Piedras, Puerto Rico: OFDP Organización para el Fomento del Desarrollo del Pensamiento

Downloads

Published

2021-03-02

Issue

Section

Artículos de investigación científica y tecnológica