This is an outdated version published on 2021-05-26. Read the most recent version.

The State and Democracy in Colombia and its Relationship with the Common

Authors

  • Ronald Fernando Quintana Arias Universidad Distrital Francisco José de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.36.7486

Keywords:

Participatory development, Esthetic, Social participation, Culture policy and planning, Daily life

Abstract

In order to determine what is needed in Colombia for the activation of citizen participation in the strengthening of the State and democracy, a conceptualization of citizen participation, the relationship between citizen participation and democracy, the tensions of this participation before and after the 1991 constitution, and the main challenges and challenges of Law-1757-of-2015 for the strengthening of the State and democracy. Finally, the aesthetic-performative resistance is exposed as a line of flight that presents social participation. The results indicate that participatory democracy has not been a complete substitute for representative democracy since it has been exploited by governments in power with the influence of the media. The foregoing makes participatory development necessary through a policy and cultural planning that points to the pedagogy of communication and conviction that encourages the solution of problems related to the construction of the common through political participation in everyday life. It is concluded that citizen participation through aesthetic-performative resistances, places the aesthetic as a democratic dimension of the common-sensorium of an organism that has an ontological determination and a democratic and democratizing task.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (2004). Teoría estética, vol 7. Madrid: Akal.

Bobbio, N. (1986). El Futuro de la Democracia. (J. Fernández Santillán, Trad.) México: Fondo de Cultura Económica.

Bobbio, N. (1989). Estado, gobierno y sociedad: Por una teoría general de la política. México, D.F: Breviarios FCE.

Canto Chac, M. (2008). Gobernanza y participación ciudadana en las políticas frente al reto del desarrollo. Política y Cultura, 9-37.

CLAD. (2009). Carta Iberoamericana de Participación Ciudadana en la Gestión Pública – Resolución N° 38 del “Plan de Acción de Lisboa”. Estoril, Portugal: Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo.

Cogollos, S., & Ramírez, J. (2007). El camino tortuoso de la participación ciudadana. Una mirada al Cabildo Abierto en Bogotá. Universitas Humanistica, 63, 109-131.

Congreso de la República de Colombia. (1994). LEY 134: por la cual se dictan normas sobre mecanismos de participación ciudadana. Bogotá: República de Colombia.

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 152 de 05 de Julio de 1994. Por la cual se establece la ley Orgánica del Plan de Desarrollo. Bogotá: República de Colombia. Obtenido de www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=327

Congreso de la República de Colombia. (2003). Ley 850 de 18 de noviembre de 2003. Por medio de la cual se reglamentan las veedurías ciudadanas. Bogotá: República de Colombia. Obtenido de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=10570

Congreso de la República de Colombia. (2011). Informe ponencia para primer debate al proyecto de ley estatutaria número 134 de 2011 cámara acumulado con el No. 133 de 2011. Bogotá: Repúbica de Colombia. Obtenido de camacol.co/sites/default/files/base_datos_juridico/Proyecto%20de%20L

Congreso de la República de Colombia. (2015). Ley estatutaria 1757 de 6 de julio de 2015. Por la cual se dictan disposiciones en materia de promoción y protección del derecho a la participación democrática. Bogotá: República de Colombia. Obtenido de http://www.secretariasenado.gov.co/senado

Corte Constitucional. (1994). Sentencia C-3 del 14 de noviembre de 1994. M. P. Hernando Herrera Vergara. Bogotá: República de Colombia.

Corte Constitucional. (2002). Sentencia T-358 del 09 de mayo de 2002. M. P. Eduardo Montealegre Lynett. Bogotá: República de Colombia.

Corte Constitucional. (2003). Sentencia C-329 del 29 de abril de 2003. M. P. Álvaro Tafur Galvis. Bogotá: República de Colombia.

Corte Constitucional. (2015). Sentencia C- 150 del 08 de abril de 2015. M.P. Mauricio González Cuervo. Bogotá: República de Colombia.

Dahl, R. (2012). Democracia. Barcelona: Ariel.

Derrida, J. (1995). La democracia para otro día. Barcelona: Ediciones del otro.

Ferrajoli, L. (2003). "Sobre la definición de ‘democracia". Una discusión con Michelanagelo Bovero. Isonomía(19), 227-241. Recuperado el 18 de 11 de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-02182003000200010&lng

García, M. (2009). Normas de papel. Bogotá: Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad.

Gramsci, A. (1987). Selections from the Prison Notebooks. Nueva York: International Publishers.

Güemes, J., & Hemández-Bonivento, J. (2014). Confianza, instituciones informales y políticas públicas, una compleja relación pendular. Gestión y Análisis de Políticas Públicas(12), 1-16. Obtenido de http://www.redalyc.org/ pd£2815/281532956007.pdf

Habermas, J. (1996). Civil society and the political public sphere. En W. Rehg, Between facts and normsContributions to a discourse theory of law democracy. Cambridge, Massachusetts: The Mit Press.

Habermas, J. (1998). Facticidad y validez. Sobre el derecho y el Estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. Madrid: Trotta.

Hegel, G. (1821 (1989)). Grundlinien der Philosophie des Rechts oder Natu rrecht und Staatswissenschaft im Grundrisse. Frankfurt, Alemania: Suhrkamp.

Helmke, G., & Levitsky, S. (2004). Informal mal Institutions and Comparative Politics: a research agenda. Perspectives on Politics, 2(4), 725-740. doi:10.1017/ SI537592704040472

Hernández, J. (2017). Análisis de mecanismos de participación local en Colombia: Audiencias de Rendición de Cuentas y Consejos Territoriales de Planeación. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 17(32), 67-80.

Hoyos, G. (2003). Ética y educación para una ciudadanía democrática. En Varios autores, Camino hacia nuevas ciudadanías. Bogotá: Instituto Pensar Universidad Javeriana y Departamento Administrativo de Bienestar Social.

Huntington, S. (1994). La Tercera ola. La democratización a finales de Siglo XX. España: Paidós Ibérica.

Hurtado, J., & Hinestroza, L. (2016). La participación democrática en Colombia: Un derecho en evolución. Justicia Juris, 12(2), 59-76.

Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2015). La Estetización del mundo. Barcelona : ANAGRAMA.

Lowenstein, K. (1986). Teoría de la Constitución. Barcelona: Ariel.

Marshall, T. (1965). Citizenship and Social Class. En T. Marshall, Class, Citizenship and Social Development (págs. 22-23). Doubleday: Nueva York-Garden City.

Merino, J., Pérez, M., & Vera, J. (1995). Lecciones de derecho constitucional. Madrid: Tecnos.

MOE. (2012). Mecanismos de Participación Ciudadana en Colombia- 20 años de ilusiones-. Bogotá: Misión de Observación Electoral, UNIÓN EUROPEA.

Monroy-Cabra, M., Araujo, R., Brewer-Carías, A., Florez, J., García, L., Herdegen, M., . . . Torres, M. (2011). Retos de la democracia y de la participación ciudadana. Bogotá: Universidad del Rosario.

Muñoz, G., & Martínez, J. (2006). Documento de reflexión y trabajo sobre participación ciudadana: explorando la posibilidad de una democracia de alta intensidad. Manizales: Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud. Universidad de Manizales-Cinde.

Nárdiz, A. (2014). La Participación Como Respuesta a la crisis de la Representación: El Rol de la democracia participativa. Revista De Derecho Político(90), 179-209.

Navarro, R. (2014). Estado, Democracia, Sociedad Civil y Desarrollo. Observatorio de la Econom a Latinoamericana(30), 1-10. Obtenido de http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/co/

North, D. (1993). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. México: Fondo de Cultura Económica.

Ospina, C., & Botero, P. (2007). Estética, narrativa y construcción de los público. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 5(2), 811-840.

Parsons, T. (1982). El sistema social. Madrid: Alianza Editorial.

PNUD. (2004). La Democracia en América Latina – Hacia una democracia de ciudadanas y ciudadanos. Buenos Aires: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo .

PNUD. (2010). Nuestra democracia/Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, Secretaria General de la Organización de los Estados Americanos. México : FCE, PNUD, OEA.

Rachid, N. (2014). Descentralización, Participación Ciudadana y Gobierno Local en Colombia. Advocatus, 22, 25-40.

Ramírez, E., & Pinzón, N. (2015). Entre la Representación y la Movilización: Escenarios de Participación en Colombia (1991 - 2014). Reflexión Política, 17(34), 60-73.

Rancière, J. (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona: Unversitat Autónoma de Barcelona .

Raynud, P., & Rials, S. (2001). Diccionario Akal de Filosofía política. Madrid: Akal.

República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá: Congreso de la República.

Sartori, G. (1993). ¿Qué es la Democracia? . México : Editorial Patria.

Schumpeter, J. (2006). Capitalism, socialism and democracy (1. Harper colophon ed., [Nachdr.] ed.). New York: HarperPerennial.

Sousa-Santos, B. (2002). Towards of New Legal Common Sense. Londres: Butterwords.

Sousa-Santos, B., & Avritzer, L. (2016). Introducción: para ampliar el canon democrático. Obtenido de https://www.ces.uc.pt/bss/documentos/IntroDemoES.pdf

Velásquez, C., & Gonzales, R. (2003). ¿Qué ha pasado con la Participación Ciudadana en Colombia? Bogotá: Fundación Corona.

Zemelman, H. (2000). Pensamiento crítico y neoliberalismo en América Latina. Conferencia Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Ziccardi, A. (2004). Participación ciudadana y políticas

Published

2021-05-26

Versions

Issue

Section

Artículos de reflexión