Kantian pedagogy
Anthropology, knowledge and morality
DOI:
https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia.9.383Keywords:
Kant, Knowledge, Moral education, Pedagogy, Philosophy of education.Abstract
Our educational actuality many often refers to the struggle between theoretical knowledge and technical training. Sometimes it seems that the discourse about the technical is reduced to a principle of recruitment of skilled labor that suits submissively to the production needs of our economic structure. With Kant we look out to an approach whereby the knowledge do not pick up and release from the society and ethical controls that it must support for the libertarian and reasonable evolution of the human being. Recalling some principles of his work Lectures on pedagogy, and correlating the capital concepts of Kant`s work with its pedagogy, this reflection article wants to contribute to the formulation of an integral educational approach that is projected on the ethical, as rightly raised at his time the Sage of Königsberg.
Downloads
References
Amadeo, J. y Pérez, B. (2000). La filosofía política de Kant, Hegel y Marx.
En Borón, La filosofía política moderna. De Hobbes a Marx (p. 448). Buenos Aires: CLACSO.
Aristóteles. (1988). Política. (M. G. Valdés, Trad.) Madrid: Gredos.
Bowen, J. (1992). Historia de la educación occidental (Vol. III). Barcelona: Herder.
Brandt, R. (2001). Immanuel Kant: Política, derecho y antropología. México: Plaza y Valdés.
Bustamante-Zamudio, G. (Julio-Diciembre de 2012). Pedagogía de Kant: ¿una filosofía de la educación? Magis. Revista Internacional de investigación en educación, 5(10), 155-171. Obtenido de http://www.redalyc.org.org/articulo.oa?id=281024896009.
Cassirer, E. (1993). Kant, vida y doctrina. México: Fondo de Cultura Económica.
Congreso de la República de Colombia. (28 de diciembre de 1992). Ley 30 de 1992. (Organización de estados iberoamericanos) Recuperado el 15 de enero de 2014, de http://www.oei.es/quipu/colombia/Ley_educ_superior.pdf.
Cortina, A. y Martínez, E. (2001). Ética. Barcelona: Akal.
Hoffe, O. (1986). Immanuel Kant. Barcelona: Herder.
Jaramillo, J. (1990). Historia de la pedagogía como historia de la cultura. Bogotá: Fondo Nacional Universitario.
Kant, I. (1781/2000). Crítica de la razón pura. (P. Ribas, Trad.) Madrid: Alfaguara.
Kant, I. (1785, 1788 y 1795/1983). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Crítica de la razón práctica. La paz perpetua. México: Porrúa.
Kant, I. (1803/2003). Pedagogía. (L. Luzuriaga, & J. L. Pascual, Trads.) Madrid: Akal.
Kant, I. (1985). Tratado de pedagogía. (C. E. Maldonado, Trad.) Bogotá: Ediciones rosaristas.
Kant, I. (1991a). Antropología en sentido pragmático. Madrid: Alianza.
Kant, I. (1991b). Sobre la paz perpetua. Madrid: Tecnos.
Kant, I. (2003). Über pädagogik. Heidelberg: Universidad de Heidelberg. obtenido de http://www2.ibw.uni-heidelberg.de/~gerstner/V-Kant_Ueber_Paedagogik.pdf.
Kant, I. (2004). Filosofía de la historia. ¿Qué es la ilustración? (E. E. Novacassa, Trad.). La plata: Terramar.
Kanz, H. (1993). Immanuel Kant (1724-1804). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada, XXIII(3/4), 837-854.
Kaufmann, W. (2006). Filosofía del derecho. (Villar Borda, Trad.). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Lafuente Guantes, M. I. (2009). El proyecto educativo-ilustrado de Kant.Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 13, 241-264. Recuperado el Febrero de 2014, de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=86912384013.
Paukner, F. (2007). La pedagogía de Kant. Una exégesis de su libro Pedagogía. A parte rei. Recuperado el 15 de febrero de 2014, de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/paukner52.pdf.
Piaget, J. (1988). Sabiduría e ilusiones de la filosofía. Barcelona: Península.
Reale, G. y Antíseri, D. (1992). Historia del pensamiento filosófico y científico. Tomo II. Barcelona: Herder.
Reale, G. y Antíseri, D. (2008). Historia de la filosofía. (Vol. 4). Bogotá: San Pablo.
Reyes, J. (2014). Hombre: ser y conocer. Introducción a la antropología y la epistemología. Cúcuta: Copicentro.
Silva, A. (2003). I. Kant: educación y emancipación. Bucaramanga: UIS.
Touchard, J. (1990). Historia de las ideas políticas. Bogotá: REI-Andes. Ureña, E. (1979). La crítica kantiana de la sociedad y de la religión. Madrid: Tecnos.
Vargas, G. (2003). Kant y la pedagogía. Fenomenología de la génesis individual y colectiva del imperativo moral. Pedagogía y saberes (19), 63-74. Obtenido de http://www.pedagogica.edu.co/storage/ps/articulos/pedysab19_09reflex.pdf.
Verneaux, R. (1977). Historia de la filosofía moderna. Barcelona: Herder.