Legal framework of educommunication in the digital era: analysis of the use of communication technologies in the colombian educational field
DOI:
https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia..12668Keywords:
Learning, educommunication, teaching, communication strategyAbstract
This study analyzes the uses and effects of the implementation of communication technologies as facilitating tools in the teaching-learning process for students at the Francisco de Paula Santander University, Ocaña Section, from a legal perspective in the Colombian context. It examines how the national and international regulatory framework regulates the use of these technologies in the educational field, and discusses the legal implications in relation to the rights of students to equitable access to education and the duties of educational institutions to guarantee inclusive and effective teaching. The methodology applied was developed through a mixed approach supported by a descriptive design. Data and opinions were collected through a survey applied to a representative sample of students and teachers and interviews with experts. The findings reveal that the use of communication technologies improves interaction and academic performance, but also poses significant legal challenges that must be addressed to ensure the right to quality education. In conclusion, the adoption of public policies that promote a fair and equitable use of digital technologies in education is recommended.
References
Aguaded Correio, J. I., Carmen, M. (2012). La ciudad, espacio de educomunicación y participación de la ciudadanía alfabetizada. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación 9(16), 54-63. Obtenido de file:///C:/Users/UFPSO/Downloads/administrador,+ALAIC16-Mari.pdf
Aparici Marino, R. (2002). Comunicación educativa en la sociedad de la información. España: editorial UNED. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=320982
Barbero Martín, J. (2004). Oficio de cartógrafo: Travesía latinoamericana de comunicaión y cultura (1 ed.) México: editorial Fondo de Cultura Económica. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/27392223_Oficio_de_Cartografo_Travesias_latinoamericanas_de_la_comunicacion_en_la_cultura
Barbero Martin, J (2001). De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía (3 ed.). Colombia: Gustavo Gili.
Buckingham, D. (2003). Chapter Three of Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/242298855_Chapter_Three_of_Media_Education_Literacy_Learning_and_Contemporary_Culture
Cabero Amenara, J & Villar Angulo, L. (1995). Aspectos críticos de una reforma educativa (2 ed.). España: editores Universidad de Sevilla.
Clark, D. (2020). Educación en medios, educocomunicación y formación docente: parámetros de los últimos 20 años de investigación en las bases de datos scielo y scopus. revista educación vol. 34 25-32 doi https://doi.org/10.1590/0102-4698200391
Congreso de la República de Colombia (febrero 08 de 1994). Ley 115 “Por la cual se expide la Ley General de Educación”. Diario Oficial No. 41.214 mineducación. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Congreso de la República de Colombia (julio 30 de 2009) Por la cual se definen principios y conceptos sobre la sociedad de la información y la organización de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones TIC, se crea la Agencia Nacional de Espectro y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial 47426 obtenido de https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=36913
Constitución, Política de Colombia [Const.] (1991). Gaceta Asamblea Constituyente de 1991 N° 85. Obtenido de http://www.secretariasenado.gov.co/index.php/constitucion-politica
Flecha R., Vargas, J., & Dávila, A. (2012). Metodología comunicativa crítica en la investigación en ciencias sociales: la investigación WORKALÓ. Lan Harremanak -. Revista De Relaciones Laborales, (11). https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.5079.
Neves Freire, P. (1974). Educación como práctica de la libertad, México, editorial Siglo XX.
Neves Freire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido, México editorial Siglo XXI. México
García, A. (2005). Una visión actual de la educomunicación. Revista científica de comunicación y educación Comunicar (25), 27-34, obtenido de https://www.revistacomunicar.com/pdf/comunicar70.pdf
Jenkins, H. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century, editorial MIT Press, doi https://doi.org/10.7551/mitpress/8435.001.0001
Rafiq S, Iqbal S & Afzal, A (2021). Impact of digital tools on student engagement and learning outcomes, al-Mahdi Research Journal Vol 5 (4), 359-362 obtenido de https://www.researchgate.net/publication/380734414_The_Impact_of_Digital_Tools_and_Online_Learning_Platforms_on_Higher_Education_Learning_Outcomes
Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. España, ediciones la Torre.
Lave Tean, J., & Wenger Charles, E. (1999). Situated learning, Legitimate peripheral participation. Cambridge: University Press, doi http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Mclaren, P. (2012). Pedagogía crítica revolucionaria, Buenos Aires, ediciones herramientas, obtendio de https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2015/10/La-pedagogia-critica-revolucionaria-McLaren-P.-2012.pdf
Orozco, G. (2002). Educación, comunicación y tecnología. México, Universidad de Guadalajara, obtenido de file:///C:/Users/UFPSO/Downloads/Dialnet-EducacionComunicacionYTecnologia-127598.pdf
Soares Oliveira, I. (2011). Educomunicação: O conceito, o profissional, a aplicação: Contribuindo para a reforma do ensino médio. Brasil, ediciones Paulinas.
Vigotsky Semyonovich, L. (1995). Educación de las formas superiores de conducta. España, ediciones Aprendizaje Visor.