“There was a mysterious crime in El Rialto”: Popular palaces and urban cinema space in Cartagena in the sixties. Social and educational perspective.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia.27.11224

Keywords:

Urban space of cinema, Cinematographic censorship, Cinematographic billboard, Theater or popular palaces, Neighborhoods

Abstract

Theaters, censorship and cinematographic billboards are the three coordinates that guide this article and try to account for what the neighborhood life of cinema in Cartagena de Indias, Colombia meant. The experience of the different ways of being together (Rosas Mantecón, 2017) in the cinema marked by tensions, changes, novelties, disputes, agreements and expectations is addressed. The concept of urban space of the cinema (Leal, Flórez and Barraza, 2003) serves to analyze the previous aspects by virtue of what happened in the neighborhood cinemas as a symbolic charge given in the massive attendance to the films and the relations that were there. formed. In this way, in the experience studied, the practical life around the cinematographic spectacle staged in cinemas is relevant; intergenerational conflicts and symbolic disputes and the paradoxes that occurred in film censorship; and, the social changes that were reflected in the reconfiguration of the cinematographic billboard and its debates in public opinion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chica, Ricardo. 2015. Cuando las negras de Chambacú se querían parecer a María Félix: Cine, educación y cultura popular en Cartagena 1936 – 1957. Editorial Universidad de Cartagena.

Chica, Ricardo. 2022. “Cultura cinematográfica en Cartagena 1958 – 1971: Palacios populares, cineclubes y subjetividades fílmicas”. Revista Historia Caribe. Volúmen 17 N°40: 281- 309.

Chica, Ricardo. 2022. “¿Dónde ponemos a Evaristo?”. Cuadernos de Cine Colombiano. Diversidades, disidencias, pluralidades. N°32: 44 – 61.

De Ávila, Orlando. 2020. “Una ciudad de contrastes: Turismo, reforma urbana y barrios populares en Cartagena durante los años 60” Pp.255 - 278 en Repensando la historia Urbana. Reflexiones históricas en torno a la ciudad colombiana. Editorial UTPC, Universidad ICESI: Pereira.

Gutiérrez, Diego. 2013. “Revolución como asignatura. Representaciones del movimiento estudiantil en Cartagena de Indias, 1971”. Tesis para optar al grado de historiador. Universidad de Cartagena.

Leal, Juan Felipe; Flórez, Carlos Arturo; Barraza, Eduardo. “2003. 1903: Espacio urbano del cine” Anales del cine México 1895 – 1911. Volumen 9. Editorial Eon, México.

Miranda, Waydi. 2018. “Ir al cine en Cartagena de Indias. Colombia (1930 – 1972): Espacios de exhibición, Carteleras y Espectadores. Tesis de doctorado en Comunicación. Universidad Iberoamericana, México.

Rosas Mantecón, Ana. 2017. Ir al cine. Antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Editorial Gedisa/UAM – I, México.

Tirado, Álvaro. 2016. “Cambios económicos, sociales y culturales en los años sesenta del siglo XX”. Revista Historia y Memoria N°12, UPTC: Tunja.

Pérez Monfort, Ricardo. 2011. Circulaciones culturales. Lo afrocaribeño entre Cartagena, Veracruz y La Habana. Publicaciones La Casa Chata: México.

Polanco, Eduardo y Hernández, Eduardo. 1989. “Hace veinte años. Los años sesenta en Cartagena”. Working Paper. Colcultura, Cartagena.

Published

2023-12-26 — Updated on 2024-06-25

Versions

Issue

Section

Artículos

How to Cite

“There was a mysterious crime in El Rialto”: Popular palaces and urban cinema space in Cartagena in the sixties. Social and educational perspective. (2024). Academia & Derecho, 16(27). https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia.27.11224 (Original work published 2023)