Differential approach: people with disabilities, constitutional and legal rights. Socorro 2016 -2018.

Authors

  • Jenny Fernanda Martínez López Universidad Libre
  • Amanda Parra Cárdenas Universidad Libre

Keywords:

Joint responsibility, Human rights, Inclusion, Prevention, Restrictions

Abstract

Problem: Is the constitutional and legal protection of the rights of people with disability in the municipality of El Socorro guaranteed? Objective: To establish guidelines for the creation of compliance factors of the constitutional and legal rights of persons with disabilities in the municipality of El Socorro 2016 -2018. Methodology: The methodology applied corresponds to a socio-legal investigation whose procedure is developed through the identification of the problem, review of the literature, the purpose of the research is determined, the Data is collected and analyzed. of its Interpretation arise valid statistical data for the investigative process that is being carried out, descriptive research, Inductive-deductive theoretical method, approach "Legal Partner", seeks to specify the properties of the problem and the behavior of the population. Results: the advice given to the community residing in Socorro in matters of claim for the protection of the rights of people with disabilities, contributes to the process of defense, promotion and safeguard of the group's human rights with a differential approach. Conclusions: As a partial conclusion, people with disabilities usually have fewer economic opportunities and restricted access to education, therefore tend to suffer a higher rate of poverty and are more vulnerable to witnessing any type of violence generated by poverty. ignorance, which is largely responsible for the stigmatization and discrimination suffered by people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jenny Fernanda Martínez López, Universidad Libre

    Estudiante de tercer año, 2018, Facultad de Derecho, Ciencias Políticas y Sociales. Universidad Libre

  • Amanda Parra Cárdenas, Universidad Libre

    Coordinadora Centro de Investigación, Coordinadora Proyección Social, docente de la facultad de Derecho de la Universidad Libre de Colombia. Magister en Derecho para el Urbanismo y el Desarrollo Territorial Sostenible, Especialista en Derecho Administrativo y profesional en Derecho

References

Bélgica, A. (2008). Inclusión social para la construcción de ciudadanía. Ponencia hecha en el Encuentro de Jóvenes Comunicadores 2008.

Berruezo, J. (2006). Educación inclusiva en las escuelas canadienses. Una mirada desde la perspectiva española. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. No. 20 (2) Pp. 179 – 207. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/274/27411341012.pdf

Blanco, R. (2007). La inclusión en educación: una cuestión de justicia y de igualdad. Sinética. Vol. 29 No. 19.

Colombia Diversa & CINEP. (2006). Periodismo para la diversidad: Producción periodística sobre población LGBT en Colombia. Bogotá: CINEP. Disponible en: http://www.colombiadiversa.org/dmdocuments/Periodismodiverso.pdf

Cortés, M. (2010). Inclusión educativa. Comunicación personal.

Delors, J. et al. (1996). La Educación Encierra un Tesoro. Disponible aquí.

DNP & MERPD (2006). Departamento Nacional de Planeación (DNP). Misión para la Erradicación de la Pobreza y la Desigualdad (MERPD). Bogotá.

Fabre, M. (2000). Consideraciones en torno al concepto de exclusión social. Acciones e Investigaciones Sociales. No. 11 disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=170270&orden=87982Revista

Fantova, F. (2006). Ocio, discapacidad e inclusión: un esquema de referencia. Ponencia presentada en el Tercer Congreso Internacional de Discapacidad – Inclusión: Oportunidades para todos. Medellín.

Downloads

Published

2022-03-02

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Martínez López, J. F. ., & Parra Cárdenas, A. . (2022). Differential approach: people with disabilities, constitutional and legal rights. Socorro 2016 -2018. Innovando En La U, 10, 67-72. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/innovando/article/view/8587