Estrategia didáctica transversal "mis competencias aplico, con mis productos las explico" para potenciar competencias científicas

Authors

  • María Victoria Verdugo García Universidad Libre
  • Guillermo Benitez Lagares Universidad Libre
  • Ingrid Lizeth Gómez Ramírez Universidad Libre
  • Carolina Salamanca Leguizamón Universidad Libre
  • César Augusto Alba Rojas, MSc. Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2216-1236/innovando.8.2016.3909

Keywords:

Communication, constructivist, explanation, performance, meaningful learning, team work

Abstract

Today 's society demands competent individuals, a ble to face the new challenges of a globalized and changing world. In order to improve the quality of education, sorne interna! and externa! tests are applied, which evaluate the students' performance in their formation process. For this reason, it is required to design and implement new didactic strategies that guarantee the development of competences in students, where teachers foster learning environments that allow students to solve real problems in real contexts and achieve a good performance in a personal, social and laboring level. That's why it is desired to potentiate in the students of fourth and fifth grade, the development of such competences through the elaboration of cleaning products. The process was based on the explanation, communication and teamwork a reas of Natural Sciences, starting from a constructivist and transversal strategy that benefits significant learning. The mixed focus is used here, involving the participative action research, which boosts solving problems motivated by practica! activities. The obtained results show that when the contents of diverse subjects are articulated, the mobilization of knowledge and the development of competences for life are achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astolfi, J. P. (2004). El "error"un medio para enseñar. México D.F.: Diada Editora S.L.

Colung~! A., (2011)._ La t~ans~ersalidad, ~strategia para el desarrollo integral del alumno de segundo grado de educac,on secundaria. Universidad Pedagogica Nacional, Tamaulipas, México.

Díaz B., F. _y_Herná~d_ez R., G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo una interpretación construct1v1sta. Mex1co D.F.: Me Graw Hill.

García, J.A. Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación, 11(3), 1-24. Costa Rica Recuperado de http ://www.redalyc.org/pdf/447 /44722178014.pdf

ICFES. (2007). Fundamentación Conceptual: Área de Ciencias Naturales. Bogotá, Colombia: Secretaria General, Grupo de Procesos Editoriales.

Ministerio de Educación Nacional. MEN (2002). Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Sociales y Ciencias Naturales: formaren ciencias, el desafío. Bogotá: Cooperativa editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional. MEN (Febrero - marzo de 2010). Saber, aprender y mejorar en los procesos educativos. Altablero. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-241789.html

Ministerio de Educación Nacional. MEN. Colombia aprende. Mediateca. Evaluación integral mediante una experiencia orgánica. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607 /article- 180890.html.

Ministerio de Educación Nacional. MEN. Colombia aprende. Mejor Grupo de Investigación de Educación Básica y Media, Programa Ondas de Colciencias. Recupera do de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-211623.html

Ministerio de Educación Nacional. MEN. (s.f) Dirección de preescolar, básica y media. Gobierno de Colombia. Recuperado de: http ://www.mineducacion.gov.co/l62l/articles-156179_recurso_l2. unknown

Plan Nacional Decenal de Educación PNDE 2006-2016 pacto social por la educación (2010). Articulación entre las propuestas de gobierno del presidente Juan Manuel Santos y los lineamientos del plan nacional decena/ de educación 2006-2016.

Downloads

Published

2016-12-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Verdugo García, M. V., Benitez Lagares, G., Gómez Ramírez, I. L., Salamanca Leguizamón, C., & Alba Rojas, C. A. (2016). Estrategia didáctica transversal "mis competencias aplico, con mis productos las explico" para potenciar competencias científicas. Innovando En La U, 8, 91-98. https://doi.org/10.18041/2216-1236/innovando.8.2016.3909